Ζημίες που φτάνουν σε δυσθεώρητα επίπεδα ξεπερνώντας τα 250 εκατ., μηδενικές προσλήψεις προσωπικού, αλλά και απαιτήσεις από τρίτους, ήτοι τη Hellenic Train αλλά και τη ΣΤΑΣΥ, που κατά τον ΟΣΕ ξεπερνούν τα 160 εκατ. ευρώ. Αυτός είναι ο «κόκκινος» ισολογισμός του ΟΣΕ, της εταιρείας που διαχειρίζεται τη σιδηροδρομική υποδομή και της οποίας τα οικονομικά μεγέθη, υπό το βάρος και των καταστροφικών πλημμυρών του «Daniel», επιδεινώθηκαν ακόμη περισσότερο κατά την προηγούμενη χρονιά. Η παραπάνω εικόνα αποτυπώνει λίγο έως πολύ και την εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου, που ακόμη και σήμερα, ενάμιση χρόνο μετά τα Τέμπη, παραμένει υποστελεχωμένος, ενώ πολλά τμήματά του εξακολουθούν να είναι γυμνά από συστήματα ασφαλείας (τηλεδιοίκηση, φωτοσήμανση, ΕTCS).
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, το 2023 οι ζημίες στον οργανισμό διαμορφώθηκαν στα 254,2 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 64,3%, ενώ για την εταιρεία αντιστοίχως ανήλθαν στα 246 εκατ. ευρώ καταγράφοντας άνοδο 68,8% σε σχέση με την αντίστοιχη χρήση του 2022. Οι ζημίες τροφοδοτήθηκαν κυρίως από τις υψηλές αποσβέσεις και αυξήθηκαν λόγω και των καταστροφικών πλημμυρών του «Daniel», που βύθισαν ακόμη περισσότερο στον «βούρκο» τον ελληνικό σιδηρόδρομο, με το κόστος αποκατάστασης να ξεπερνάει τα 400 εκατ. ευρώ. Σε αρνητικό πρόσημο περνούν και τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA), τα οποία διαμορφώθηκαν σε ζημίες 102,6 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 4,5 εκατ. ευρώ. Με «αρωγό» την κρατική επιχορήγηση, που αυξήθηκε κατά 67%, στα 75 εκατ. ευρώ, τα οργανικά έσοδα του ομίλου σημείωσαν άνοδο. Σε αντίθεση με τον υπόλοιπο «κοκκινισμένο» ισολογισμό, ο κύκλος εργασιών (χωρίς την κρατική χρηματοδότηση) ανήλθε στα 62,5 εκατ. ευρώ, από 53,7 εκατ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου. Από τα 62,5 εκατ. ευρώ, τα 53,3 εκατ. ευρώ αφορούν έσοδα από τα λεγόμενα τέλη χρήσης της υποδομής που πληρώνουν οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις στον ΟΣΕ. Τα έσοδα αυξήθηκαν και από την αναδρομική χρέωση τελών υποδομής από τον ΟΣΕ για προηγούμενες χρήσεις, έπειτα και από απόφαση της ΡΑΣ.
Υπενθυμίζεται πως τα τέλη υποδομής αποτελούν εδώ και πολλά χρόνια ακανθώδες ζήτημα μεταξύ του ΟΣΕ και της Hellenic Train. Ωστόσο, όπως είχε αποκαλύψει η «Κ», οι δύο εταιρείες βρήκαν μια φόρμουλα υπολογισμού των τελών υποδομής για το επόμενο διάστημα με βάση την τιμολόγηση του 2019, μέχρι να υπάρξει δικαστική απόφαση για τις οφειλές από προηγούμενα έτη, 2020-2023. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, το σύνολο της απαίτησης του ΟΣΕ κατά της Hellenic Train στις 31 Δεκεμβρίου 2023 ανερχόταν στα 124,5 εκατ. ευρώ (έναντι 80,3 εκατ. ευρώ το 2022), από τα οποία 110,6 εκατ. ευρώ είναι μη καταβληθέντα τέλη υποδομής για τα έτη 2020 έως και σήμερα. Ωστόσο, μέρος αυτών αμφισβητείται από την πλευρά της Hellenic Train. Οι δε απαιτήσεις του οργανισμού από τη ΣΤΑΣΥ (εταιρεία που λειτουργεί μετρό, τραμ, ΗΣΑΠ), ανέρχονται στα 37,3 εκατ.
Σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, ο ΟΣΕ διαρκώς συρρικνώνεται. Το 2023 μετρούσε 645 άτομα προσωπικό, από 734 το 2022, ενώ ο οργανισμός δεν προχώρησε και σε καμία πρόσληψη. Αντιθέτως, από τον όμιλο αποχώρησαν 89 άτομα το 2023, από 119 το 2022. Σε αυτή την κατάσταση βρίσκεται ο οργανισμός, που αναμένεται, όπως όλα δείχνουν, να δώσει τη σκυτάλη στον «νέο ΟΣΕ», ενοποιώντας τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ αλλά και τη ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά το τμήμα της διαχείρισης τροχαίου υλικού.