Ενταση των προσφορών και στις άλλες χώρες, στις οποίες οι τιμές μέχρι τώρα εμφάνιζαν αρκετά μεγάλη σταθερότητα, κατέγραψε αυτή την εβδομάδα το «Καλάθι της Κ», κάτι στο οποίο αποδίδονται και οι μεγάλες αυξομειώσεις τιμών, εξαιρουμένων αυτών στα νωπά οπωροκηπευτικά, όπου είναι σύνηθες φαινόμενο. Η αλλαγή αυτή εμπορικής πολιτικής συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την προσπάθεια των επιχειρήσεων σε μια περίοδο υψηλής κατανάλωσης, όπως είναι ο Σεπτέμβριος, πρώτος μήνας μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, να προσελκύσουν καταναλωτές και φυσικά να ενισχύσουν τους τζίρους τους. Το πόσο, βεβαίως, αυτή η πρακτική έχει επιδράσει στον πληθωρισμό, μια πρώτη εκτίμηση για τον οποίο θα έχουμε μεθαύριο Τρίτη, ημέρα κατά την οποία η Eurostat θα ανακοινώσει τις εκτιμήσεις της για τον Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, μένει να το δούμε. Τα μηνύματα συνολικά για την Ευρωζώνη είναι αρκετά αισιόδοξα μετά την ανακοίνωση για τον πληθωρισμό σε Γαλλία και Ισπανία, όπου καταγράφηκε αποκλιμάκωσή του, στο 1,5% και 1,7% αντιστοίχως τον Σεπτέμβριο. Την ίδια ώρα, οι ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών επισημαίνουν μεν ότι οι τιμές των πρώτων και δεύτερων υλών είναι ακόμη σε υψηλά επίπεδα, παρατηρούν όμως τάση εξομάλυνσης, γεγονός που μπορεί να αποτρέψει νέες αυξήσεις στις τιμές λιανικής. Από την άλλη είναι πιθανό ο πληθωρισμός στην Ελλάδα να αποδειχθεί πιο επίμονος λόγω της επίδρασης των ανατιμήσεων σε σειρά βασικών υπηρεσιών, καθώς και στα φάρμακα.
Από τις εξελίξεις τον Σεπτέμβριο και τους επόμενους μήνες θα εξαρτηθεί εάν τελικά το υπουργείο Ανάπτυξης θα προχωρήσει σε άρση των έκτακτων μέτρων στο τέλος της τρέχουσας χρονιάς, όπως έχει προαναγγελθεί από τον κ. Τάκη Θεοδωρικάκο. Υπενθυμίζεται ότι κάτι ανάλογο είχε προαναγγελθεί και την περασμένη άνοιξη από τον προκάτοχό του στο υπουργείο, τον κ. Κ. Σκρέκα, χωρίς ωστόσο η υπόσχεση προς την αγορά να υλοποιείται.