ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ενας… Γερμανός κοντά στην εξαγορά της γερμανικής MediaMarkt Hellas

media-markt

Οπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά, λέει ο λαός.

Και ο καπνός που άρχισε να βγαίνει το περασμένο φθινόπωρο οφειλόταν στη φωτιά που είχε ανάψει στα μέσα του καλοκαιριού.

Από τότε είχαν ξεκινήσει οι διερευνητικές συζητήσεις της MediaMarkt Hellas με ομίλους προϊόντων τεχνολογίας στην Ελλάδα σε μια προσπάθεια εξεύρεσης ομαλής αποχώρησης –έστω και μερικής– της γερμανικής αλυσίδας ηλεκτρικών ειδών από την ελληνική αγορά.

Πλέον αυτό που απομένει είναι να βγει «λευκός καπνός» από τις διαπραγματεύσεις που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη ανάμεσα στη γερμανική αλυσίδα και στον όμιλο εταιρειών Olympia (συμφερόντων Π. Γερμανού), προκειμένου οι δραστηριότητες της πρώτης στην Ελλάδα να περάσουν στον έλεγχο του δεύτερου και ειδικότερα υπό την ομπρέλα της Public.

Οι επαφές

Οι δύο πλευρές έχουν ξεκινήσει εδώ και έναν μήνα περίπου ξανά τις διαπραγματεύσεις και πλέον φέρεται να βρίσκονται πολύ κοντά σε συμφωνία, αν και οι διαφορές δεν έχουν ακόμη γεφυρωθεί.

Ο όμιλος Olympia είναι ο μόνος με τον οποίο συζητεί αυτή τη στιγμή η MediaMarkt, αν και το περασμένο καλοκαίρι φέρεται να είχε διερευνηθεί ενδεχόμενο ενδιαφέρον της αλυσίδας «Πλαίσιο». Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», την περασμένη Δευτέρα φέρεται να έγινε εσωτερική ενημέρωση σε υψηλόβαθμα στελέχη της Public προκειμένου να συγκροτηθεί μία ομάδα η οποία θα αναλάβει το πρακτικό κομμάτι της επικείμενης εξαγοράς και κυρίως αυτό της συγχώνευσης, που παρουσιάζει και τις μεγαλύτερες δυσκολίες. Επιπλέον, στελέχη της Public φέρεται να έχουν ήδη έρθει σε επαφή με την KPMG, που αποτελεί την ελεγκτική εταιρεία της MediaMarkt.

Τα «καυτά» ζητήματα που βρίσκονται υπό διαπραγμάτευση είναι βεβαίως το τίμημα, το εάν θα εξακολουθήσει να κατέχει έστω και μειοψηφικό ποσοστό στην εταιρεία ο γερμανικός όμιλος, καθώς και εάν τα καταστήματα θα εξακολουθήσουν, έστω και για μικρό χρονικό διάστημα, να λειτουργούν υπό το σήμα MediaMarkt.

Μείζον θέμα, είναι το εάν θα διατηρηθούν μετά τη συγχώνευση και τα 12 καταστήματα που έχει σήμερα σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Πάτρα η MediaMarkt και φυσικά ποιο θα είναι το μέλλον των περίπου 1.000 εργαζομένων της.

Καθοριστικό ρόλο στις τελευταίες εξελίξεις φαίνεται ότι διαδραματίζουν οι ριζικές αλλαγές που έγιναν στη διοικητική δομή του μητρικού ομίλου MediaMarkt Saturn, αλλαγές που υπαγορεύθηκαν από την αρνητική πορεία του όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά συνολικά στην Ευρώπη. Στο πλαίσιο των αλλαγών αυτών επικεφαλής του ομίλου τέθηκε ο Γενάλ Γιοκγιλντιρίμ, ο οποίος είναι ταυτόχρονα διευθύνων σύμβουλος στην MediaMarkt στην Τουρκία και έχει αρμοδιότητα επίσης και για τη θυγατρική του γερμανικού ομίλου στη Σουηδία. Ο νέος επικεφαλής επισκέπτεται σε εβδομαδιαία βάση την Ελλάδα, εφαρμόζοντας σχολαστικά συγκεκριμένες δράσεις για την ανάκαμψη της εταιρείας και παρακολουθώντας στενά την υλοποίησή τους. «Ο Γενάλ Γιοκγιλντιρίμ έχει εξαιρετικές επιδόσεις στην επιτυχή εφαρμογή πελατοκεντρικού συστήματος, το οποίο έχει οδηγήσει τη MediaMarkt Turkey σε ηγετική θέση στον κλάδο στην εκεί αγορά», είχε δηλώσει στην «Κ» στα μέσα Δεκεμβρίου ο κ. Γιούργκεν Σούλτσε – Φέρεμπι, διευθυντής διεθνών εταιρικών σχέσεων του ομίλου MediaMarkt Saturn.

Εάν τελικά υπάρξει συμφωνία, τότε μία ακόμη φορά μέσα σε τρία χρόνια θα αλλάξουν σημαντικά τα δεδομένα στον κλάδο της λιανικής πώλησης «λευκών συσκευών» (οικιακές ηλεκτρικές συσκευές όπως πλυντήρια, ψυγεία κ.ο.κ.). Το 2016 η πτώχευση του τρίτου πόλου στην εν λόγω κατηγορία, της Ηλεκτρονικής Αθηνών, οδήγησε σε ενίσχυση των μεριδίων κυρίως της «Κωτσόβολος» και δευτερευόντως της MediaMarkt. Η είσοδος της Public στην κατηγορία αυτή αναμένεται να ασκήσει πιέσεις στις ανταγωνίστριες εταιρείες, ειδικά καθώς διαθέτει ήδη ισχυρή παρουσία με δίκτυο 49 καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα, αλλά και τεσσάρων ακόμη στην Κύπρο.

Σημάδια ανάκαμψης

Η εγχώρια αγορά των λεγόμενων τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων (οικιακές ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές) διαμορφώθηκε το 2017 σε 2,06 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK ΤΕΜΑΧ, ενώ το εννεάμηνο του 2018 έκλεισε με πωλήσεις 1,5 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 5,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Αν και ο κλάδος υπέστη σημαντικές απώλειες στη διάρκεια της κρίσης, εμφανίζει σημάδια ανάκαμψης, η οποία σε σημαντικό βαθμό τροφοδοτείται από την τάση ανακαινίσεων σπιτιών, τον τουρισμό, καθώς και από τη ραγδαία ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων κατοικιών (τύπου Airbnb). Η κατηγορία ειδικά των μεγάλων οικιακών συσκευών, των «λευκών συσκευών», σημείωσε το 2017 πωλήσεις 454 εκατ. ευρώ, ενώ στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2018 οι πωλήσεις της διαμορφώθηκαν σε 350 εκατ. ευρώ.

Σε παγκόσμιο επίπεδο η αγορά τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων διαμορφώθηκε το 2018, σύμφωνα με την GfK, σε 138 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 6%, ενώ για το 2019 προβλέπει περαιτέρω ανάπτυξη της τάξης του 4%. Βασικός λόγος, που σε σημαντικό βαθμό ισχύει και στην Ελλάδα, είναι η τάση των καταναλωτών για τα λεγόμενα premium προϊόντα, τα οποία ανεβάζουν τη μέση τιμή πώλησης ανά μονάδα προκαλώντας αύξηση των περιθωρίων κέρδους για τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις.