Η βιοτεχνία που εξελίχθηκε σε αλυσίδα ένδυσης

Η βιοτεχνία που εξελίχθηκε σε αλυσίδα ένδυσης

6' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν μπαίνεις στο γραφείο του κ. Γιώργου Μπιθαρά, ένα από τα πρώτα πράγματα που προσελκύουν την προσοχή σου είναι μια μεγάλη ηλεκτρονική οθόνη με αριθμητικά στοιχεία που παραπέμπουν εκ πρώτης όψεως στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου. Λάθος εντύπωση. Η είσοδος στο Χρηματιστήριο Αθηνών δεν είναι κάτι που βλέπει αρνητικά ο όμιλος, αλλά σε καμία περίπτωση στις παρούσες συνθήκες. Στην οθόνη αυτή, λοιπόν, ο γενικός διευθυντής οικονομικών και διοικητικών υπηρεσιών του ομίλου B&F ΑΒΕΕ Ενδυμάτων (μητρική εταιρεία του ομίλου B&F) και εκπρόσωπος της δεύτερης γενιάς των ιδρυτών του ομίλου, παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο την εξέλιξη των πωλήσεων σε κάθε σημείο πώλησης που διαθέτει η επιχείρηση με τα σήματα BSB και Lynne.

Είναι και αυτό μια ένδειξη του προσεκτικού τρόπου οργάνωσης και λειτουργίας της B & F, που της επιτρέπει όχι μόνο να υπάρχει εδώ και 39 χρόνια, αλλά διαρκώς να αναπτύσσεται εντός και εκτός Ελλάδος με τις συλλογές γυναικείας ένδυσης να βρίσκονται σε 21 συνολικά χώρες. «Η εταιρεία δεν έχει κάνει μαγικά για να επιβιώσει. Ξεκίνησε μικρή και σιγά σιγά με μεγάλη προσπάθεια και πειθαρχία –γι’ αυτό άλλωστε είναι και αρκετά νοικοκυρεμένη εταιρεία– προχώρησε», απαντά στην ερώτηση της «Κ» σχετικά με τη «συνταγή της επιτυχίας» ο κ. Γιώργος Μπιθαράς. Ο ίδιος θεωρεί βασικό συστατικό αυτής της συνταγής την ορθή διαχείριση των αποθεμάτων: όσο λιγότερα έχεις στο τέλος της σεζόν τόσο καλύτερα, διότι με το πέρασμα των χρόνων χάνουν την αξία τους και ταυτόχρoνα γεμίζουν οι αποθήκες.

Ξεκίνημα το 1980

Οι γονείς του, Σοφία και Βασίλης Μπιθαράς, ξεκίνησαν το 1980 την επιχειρηματική τους δραστηριότητα στον χώρο της μόδας, αρχικά από μια μικρή βιοτεχνία, με την παραγωγή να γίνεται όλη εδώ, καθώς ήταν εστιασμένη σε λίγα είδη, κυρίως μπλουζάκια.

Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’80 η εταιρεία αποφασίζει να κάνει το βήμα που καθόρισε σε σημαντικό βαθμό τη μετέπειτα πορεία της και τη μετεξέλιξή της από μια απλή βιοτεχνία σε κορυφαία εταιρεία σχεδιασμού και εμπορίας γυναικείων ενδυμάτων στην Ελλάδα, την πρώτη σε πωλήσεις μεταξύ των εταιρειών ελληνικών συμφερόντων. Προχωρά στην ίδρυση καταστήματος λιανικής και στα μέσα της δεκαετίας του ’90 το δίκτυο αναπτύσσεται με ταχύτερους ρυθμούς με ιδιόκτητα καταστήματα αλλά και μέσω συστήματος δικαιόχρησης (franchising). Αρχικά με μεγάλη επιφύλαξη, καθώς εν μέρει η εταιρεία ανταγωνιζόταν ώς έναν βαθμό τους μέχρι πρότινος πελάτες της, τα άλλα καταστήματα λιανικής. Οι καταναλωτές, ωστόσο, υποδέχθηκαν με θέρμη τα καταστήματα με το σήμα BSB (αυτό είναι το βασικό εμπορικό σήμα του ομίλου το οποίο προέρχεται από τα αρχικά των ονομάτων των ιδρυτών με λατινικούς χαρακτήρες).

Επέκταση στο εξωτερικό

Τη δεκαετία του 2000, δεκαετία της μεγάλης αύξησης της κατανάλωσης, η εταιρεία βγαίνει εκτός συνόρων με πρώτο μεγάλο σταθμό το 2004 τη Ρουμανία. Εκεί βρίσκεται και η μία εκ των δύο θυγατρικών του ομίλου, η BSB Fashion SA με αντικείμενο τη λιανική πώληση μέσω εταιρικών φυσικών καταστημάτων και ηλεκτρονικού καταστήματος. Η άλλη θυγατρική είναι στην Κύπρο με την επωνυμία Bithagio Ltd. Σήμερα η εταιρεία διαθέτει συνολικά 156 καταστήματα, ενώ τα προϊόντα της βρίσκονται ακόμη σε 259 σημεία πώλησης στις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, σε καταστήματα που πωλούν ταυτόχρονα και άλλα εμπορικά σήματα και σε άλλα 629 σημεία πώλησης, επίσης σε καταστήματα που πωλούν και άλλα σήματα στο εξωτερικό. Το 2006 κάνει ένα ακόμη σημαντικό βήμα και εξαγοράζει την εταιρεία γυναικείας ένδυσης Lynne.

Σταδιακά με το πέρασμα των χρόνων και μετά την απόφαση της εταιρείας να διαθέτει πλέον συλλογές με πολλά διαφορετικά σχέδια και σε πολλά διαφορετικά υφάσματα, η παραγωγή σε μεγάλο βαθμό γίνεται από τρίτους, εντός και εκτός Ελλάδας. «Δεν μπορεί η ίδια παραγωγική μονάδα που φτιάχνει τζιν, να ράψει και δερμάτινα», εξηγεί ο κ. Μπιθαράς και προσθέτει: «Για τον λόγο αυτό υπάρχουν κάποια είδη που δεν φτιάχνονται από καμία εταιρεία στην Ελλάδα (π.χ. δεν υπάρχει εργοστάσιο μπουφάν στη χώρα μας). Στην Ελλάδα κατασκευάζεται μεγάλο μέρος της παραγωγής των συλλογών της BSB από τρίτους. Αποφασίσαμε την τελευταία δεκαετία να επικεντρωθούμε στο κομμάτι των καταστημάτων και του branding».

«Δουλειά του κράτους να ελέγχει, όχι να επιδοτεί»

Εδώ και πολλά χρόνια οι ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της μόδας υπολείπονται σε μερίδιο των ξένων, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν ακριβή στοιχεία. Σύμφωνα, πάντως, με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής & Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), με βάση την έρευνα που κάνει στους δημοσιευμένους ισολογισμούς 100 επιχειρήσεων, ο συνολικός κύκλος εργασιών τους ανήλθε στα 592 εκατ. ευρώ το 2017 έναντι 579 εκατ. ευρώ το 2016. Στη σημαντικότερη κατηγορία, αυτή των γυναικείων ενδυμάτων, ο συνολικός κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε το 2017 σε 190 εκατ. ευρώ έναντι 182 εκατ. ευρώ το 2016.

Πρώτη μεταξύ των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου έτοιμου ενδύματος είναι η B&F με τον τζίρο της το 2017 να φθάνει τα 69,9 εκατ. ευρώ από 63,29 εκατ. ευρώ το 2016 και αρκετά πιο χαμηλά το 2014, στα 54,21 εκατ. ευρώ. Το πρώτο εξάμηνο του 2018 ο κύκλος εργασιών του ομίλου διαμορφώθηκε σε 35,8 εκατ. ευρώ έναντι 31,3 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2017, καταγράφοντας αύξηση 14,1%. Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 3,3 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 1,7 εκατ. ευρώ το 2017.

Δεδομένης της ανάκαμψης που παρατηρείται στον κλάδο, εύλογο είναι το ερώτημα εάν είναι ευνοϊκές οι συνθήκες για την επιστροφή και της παραγωγής στην Ελλάδα συνολικά του κλάδου ένδυσης. «Για να συμβεί αυτό, πρέπει να αλλάξουν πολλά κακώς κείμενα και νοοτροπίες. Νοοτροπίες παλιών εργοστασιαρχών που νομίζουν ότι θα έχουν επιδοτήσεις και ότι πάντα πρέπει να τους βοηθά το κράτος. Για μένα, το κράτος δεν πρέπει να βοηθά πουθενά. Αυτό που πρέπει να κάνει το κράτος είναι έχει σταθερή νομοθεσία και να ελέγχει εάν αυτή τηρείται. Από εκεί και πέρα, ο κάθε επιχειρηματίας θα βλέπει εάν τον συμφέρει ή όχι», απαντά ο κ. Γ. Μπιθαράς.

Η βιοτεχνία που εξελίχθηκε σε αλυσίδα ένδυσης-1

Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου B&F Γιώργος Μπιθαράς.

Η διεθνής παρουσία και ο ρόλος των εκθέσεων

«Τουλάχιστον δύο φορές τον χρόνο συμμετέχουμε στις διεθνείς εκθέσεις. Η σταθερή συμμετοχή στις εκθέσεις είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να κάνεις εξαγωγές. Οι αγοραστές θέλουν να σε βλέπουν. Την πρώτη φορά που θα σε δει κάποιος, όσο και να του αρέσεις, δεν θα αγοράσει. Θέλει να σε δει και στην επόμενη έκθεση». Πρόκειται για μία από τις βασικές αρχές της εξωστρέφειας, σύμφωνα με τον κ. Μπιθαρά, η τήρηση της οποίας –και όχι μόνο αυτής– φαίνεται ότι αποδίδει καρπούς. Ετσι, εκτός από την Ελλάδα, τα προϊόντα της B&F βρίσκονται σε 20 ακόμη χώρες και συγκεκριμένα σε Ρουμανία, Κύπρο, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Ανδόρα, Αυστρία, Πορτογαλία, Τουρκία, Βουλγαρία, Αρμενία, Αλβανία, Κόσοβο, Ισραήλ, Λίβανο, Ρωσία, Αίγυπτο, Ρεϊνιόν και Ιαπωνία.

Σημαντικό μέρος, άλλωστε, του ομολόγου που εξέδωσε το περασμένο καλοκαίρι ο όμιλος για την άντληση 25 εκατ. ευρώ (σ.σ. καλύφθηκε κατά 1,04 φορές) προορίζεται για επενδύσεις σε μεγάλο βαθμό στο εξωτερικό.

Συγκεκριμένα, τα 20 εκατ. ευρώ προορίζονται για την αποπληρωμή υφιστάμενου βραχυπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου τραπεζικού δανεισμού, καθώς και υποχρεώσεων από χρηματοδοτικές μισθώσεις. Τα άλλα 5 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τη διεύρυνση των δικτύων των σημάτων BSB και Lynne στις αγορές του εσωτερικού και του εξωτερικού με την έμφαση να δίνεται στην ενίσχυση της παρουσίας του ομίλου στις αγορές της Ισπανίας, της Ιταλίας, της Γερμανίας και της Ρωσίας.

Στα περίπου 70 εκατ. ευρώ τζίρο του ομίλου, τα 15 εκατ. ευρώ πρόκειται για πωλήσεις εκτός Ελλάδας. Σύμφωνα με τον κ. Μπιθαρά εκτός από τις βαλκανικές χώρες, πολύ θετικές είναι οι επιδόσεις στην Ισπανία. Το στοιχείο αυτό προκαλεί κατάπληξη, δεδομένης της ύπαρξης ισπανικών αλυσίδων ένδυσης που αποτελούν κολοσσούς σε παγκόσμιο επίπεδο.

«Μπορεί ο τζίρος που κάνουμε στην Ισπανία για τα δεδομένα της ισπανικής αγοράς να είναι πολύ μικρός. Ο αντίκτυπος, όμως, που έχει στον συνολικό μας τζίρο είναι πολύ μεγάλος», επισημαίνει ο κ. Μπιθαράς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή