ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επιμένουν Ε.Ε. – EuroΑsia για τη διασύνδεση Κρήτης

epimenoyn-e-e-amp-8211-euroasia-gia-ti-diasyndesi-kritis-2302666

Με ένα κοινό ανακοινωθέν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του οποίου και οι δύο εκφράζουν την υποστήριξή τους για την έγκαιρη υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου – Ισραήλ στο πλαίσιο των έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI), επέλεξε ο EuroAsia Ιnterconnector να απαντήσει στο τελεσίγραφο του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη που έληξε χθες καλώντας τον EuroAsia να αποδεχθεί τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη» ως φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως ανέφερε στην επιστολή του ο κ. Σταθάκης προς τον επίτροπο Ενέργειας της Ε.Ε. Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε στις 30 /1/2019, το έργο θα προχωρήσει ως εθνικό.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι κυπριακές αρχές και ο επίσημος φορέας υλοποίησης επανέλαβαν την υποστήριξή τους για την έγκαιρη υλοποίηση της διασύνδεσης ηλεκτρικής ενέργειας EuroAsia Interconnector που συνδέει την Κύπρο, το Ισραήλ, την Κρήτη και την Αττική στην Ελλάδα στο πλαίσιο των έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI) που χαρακτηρίζονται ως διάδρομοι ηλεκτρικής ενέργειας προτεραιότητας (priority electricity corridors)», αναφέρει το κοινό ανακοινωθέν που εξέδωσαν χθες στη Λευκωσία, ύστερα από συνάντηση των εμπλεκόμενων κυπριακών αρχών με τον αναπληρωτή γενικό διευθυντή της Γ.Δ. Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ντ. Μπόρχαρντ.

Η συνάντηση, όπως αναφέρεται στο κοινό ανακοινωθέν, αναγνώρισε τον EuroAsia Interconnector ως επίσημο φορέα υλοποίησης του έργου, ο οποίος λειτουργεί διαχρονικά και σταθερά στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού κανονισμού.

Οι συμμετέχοντες αναγνώρισαν ότι ο καλύτερος τρόπος για να εξασφαλιστεί η έγκαιρη και αποδοτική υλοποίηση του PCI στο σύνολό του, και ειδικότερα του τμήματος Κρήτης – Αττικής και για τη βέλτιστη διαλειτουργικότητα μεταξύ όλων των τμημάτων, είναι να ακολουθήσει τον οδικό χάρτη που υπέδειξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 16 Οκτωβρίου 2018, με την υποστήριξη και συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων στην Κύπρο και την Ελλάδα. Κομισιόν και ΕuroΑsia καλούν την ελληνική πλευρά να επανεκκινήσει τις συζητήσεις για την υλοποίηση του έργου στο πλαίσιο του κανονισμού της Ε.Ε. για τα PCI και του οδικού χάρτη της Ε.Ε. Το κοινό ανακοινωθέν κάνει αναφορά και στην πρόοδο του έργου, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, τη χρηματοδότηση του έργου, τις αδειοδοτήσεις κ.λπ., και ειδικότερα τη διαδικασία προκήρυξης κατασκευαστικών έργων, η οποία βρίσκεται στο τελικό στάδιο της έκδοσης της πρόσκλησης υποβολής προσφορών (ITT), αφού έλαβε ήδη σχόλια από τους προκριθέντες προσφοροδότες.

Το υπουργείο Ενέργειας απέφυγε χθες να σχολιάσει το κοινό ανακοινωθέν της Ε.Ε. και του EuroΑsia. Κύκλοι του υπουργείου τόνιζαν ωστόσο ότι θα υπάρξει κάποια κινητικότητα για το θέμα την ερχόμενη εβδομάδα και παρέπεμπαν στην επιστολή Σταθάκη προς τον επίτροπο Κανιέτε και την ξεκάθαρη θέση που διατύπωνε σε αυτή, δηλαδή εάν ο EuroAsia δεν αποδεχθεί την «Αριάδνη» ως επίσημο φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, τότε το έργο θα προχωρήσει ως εθνικό.

Το υπουργείο φέρεται να αναμένει απόφαση της ΡΑΕ μέσω της οποίας θα ανατίθεται το έργο στην «Αριάδνη» ως εθνικό, ενταγμένο στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος από την πλευρά του εμφανίζεται έτοιμος να υλοποιήσει το έργο και να διασφαλίσει πλήρως την απαιτούμενη χρηματοδότηση. Τόσο πάντως στο υπουργείο Ενέργειας όσο και στη ΡΑΕ είναι εμφανής η ανησυχία για πιθανή εκκίνηση νομικής διαδικασίας από πλευράς του EuroAsia για παραβίαση του ευρωπαϊκού κανονισμού που διέπει τα PCI. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι για ρυθμιστικές συνέπειες, εκτός των γεωπολιτικών και των οικονομικών, έκανε λόγο και ο επίτροπος Κανιέτε στην επιστολή του προς τον κ. Σταθάκη, στην περίπτωση που η Ελλάδα επιλέξει να προχωρήσει το έργο ως εθνικό.