Η πρώτη «έξυπνη» μπαταρία λιθίου από τη Sunlight

Η πρώτη «έξυπνη» μπαταρία λιθίου από τη Sunlight

6' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Eνα νέο κεφάλαιο στη βιομηχανική της παραγωγή επιχειρεί το τελευταίο διάστημα να ανοίξει η Sunlight. Η εταιρεία του ομίλου Οlympia ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες τη νέα σειρά προϊόντων μπαταρίας που βασίζονται στην τεχνολογία των ιόντων λιθίου και με τις οποίες η Sunlight επιχειρεί να εισέλθει σε μια αγορά που σήμερα ανέρχεται σε 200 εκατ. ευρώ, αλλά μέχρι το 2030 εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 4 δισ. ευρώ. Η αγορά, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Sunlight, Βασίλη Μπίλη, θα αυξάνεται κατά μέσον όρο 7% για τα επόμενα 12-13 χρόνια.

Σε όρους αξίας, μέσα σε μία δεκαετία, η συγκεκριμένη αγορά θα ξεπεράσει την παραδοσιακή αγορά των μπαταριών μολύβδου-οξέος, που κυριαρχούσαν όλες τις προηγούμενες δεκαετίες. Ωστόσο και η αγορά των μπαταριών μολύβδου αναμένεται ότι θα μεγαλώσει στα 3,3 δισ. ευρώ μέχρι το 2030, από 2,4 δισ. ευρώ που ήταν το 2018.

Αναφερόμαστε στην αγορά των βιομηχανικής χρήσης μπαταριών έλξης και αποθήκευσης ενέργειας, που εστιάζεται η Sunlight. Πρόκειται για μια μικρή (niche) αγορά η οποία ωστόσο διευρύνεται συνεχώς. Οι συγκεκριμένες μπαταρίες αξιοποιούνται κυρίως από ηλεκτρικά οχήματα εκτός δρόμου ή οχήματα βιομηχανικής χρήσης και ως μονάδες αποθήκευσης ενέργειας από ΑΠΕ κ.λπ. Η πιο μεγάλη αγορά για τη Sunlight είναι τα ηλεκτρικά οχήματα βιομηχανικής χρήσης (electrical Industrial Vehicles ή eIVs), ο παγκόσμιος στόλος των οποίων διαρκώς αυξάνει. Από 966 χιλ. οχήματα το 2018, εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν το 1,7 εκατ. οχήματα το 2030.

Η ελληνική εταιρεία παραγωγής μπαταριών εισέρχεται εγκαίρως στη νέα αυτή αγορά. Η ίδια υποστηρίζει ότι τα προϊόντα της όχι μόνον διαχειρίζονται αποτελεσματικότερα την αποθηκευμένη ενέργεια προσφέροντας μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, αλλά οι τεχνολογίες που προστέθηκαν σε αυτά την καθιστούν πρωτοπόρο και με διαφορά από τους ανταγωνιστές της.

Η διοίκηση της Sunlight κάνει λόγο για την πρώτη «έξυπνη» μπαταρία στον κόσμο, με τη λειτουργία της να παρακολουθείται μέσω Διαδικτύου (cloud) από όπου και θα παρέχονται υπηρεσίες συντήρησης. Για να το επιτύχουν αυτό, οι μηχανικοί της Sunlight πρόσθεσαν ειδικά κυκλώματα τα οποία καθιστούν την μπαταρία μέρος του διαδικτυωμένου κόσμου μας (Internet of Things). Η Sunlight ονομάζει τη συγκεκριμένη τεχνολογία GLocal, από τις αγγλικές λέξεις Global (παγκόσμιος) και Local (τοπικός) και, σύμφωνα με τη διοίκησή της, απευθύνεται στο τέταρτο κύμα εκβιομηχάνισης (Industry 4.0). «Μπορούμε να ισχυριστούμε πλέον ότι είμαστε μια εταιρεία τεχνολογίας», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Βασίλης Μπίλης, στην πρώτη παρουσίαση της σειράς μπαταριών Li.ON Force στην Ελλάδα.

Tα στελέχη της Sunlight σημειώνουν ακόμη την προσθήκη 17 επιπέδων ασφαλείας στη λειτουργία των μπαταριών, καθιστώντας τη σειρά Li.ON Force την ασφαλέστερη στον κόσμο. Αναφέρουν επίσης ότι οι τεχνολογίες που έχουν προστεθεί αποκλείουν εντελώς το ενδεχόμενο ανάφλεξης της μπαταρίας, κάτι που συνιστά αχίλλειο πτέρνα των μπαταριών τεχνολογίας ιόντων λιθίου, όπως δείχνει η εμπειρία με τις συσκευές κινητής τηλεφωνίας.

Επενδύσεις 6 εκατ.

Η σειρά Li.ON Force, που παρουσίασε πριν από λίγες ημέρες η Sunlight, δεν είναι αποτέλεσμα μιας συγκυριακής προσπάθειας. Η εταιρεία εστιάζει στη συγκεκριμένη τεχνολογίας πάνω από 10 χρόνια και προϊόντα της είχαν παρουσιαστεί σε πελάτες της από το 2018. Σύμφωνα με τον κ. Μπίλη, μόνον τα τελευταία έξι χρόνια η εταιρεία έχει επενδύσει πάνω από 6 εκατ. ευρώ σε δράσεις έρευνας και ανάπτυξης του προϊόντος. Και η σειρά Li.ON Force είναι μόνον η αρχή, αφού πολύ σύντομα, και σίγουρα μέσα στο έτος που διανύουμε, η Sunlight θα φέρει προϊόντα αντίστοιχης τεχνολογίας που θα απευθύνονται στην αγορά των εφεδρικών συστημάτων και αποθήκευσης ενέργειας (κεραίες κινητής, συστήματα παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ κ.ά.).

Η μεγάλη πρόκληση της αμερικανικής αγοράς

Tο νέο «ιερό δισκοπότηρο» για τη Sunlight και τη μεγάλη επένδυσή της στην τεχνολογία λιθίου είναι η μεγάλη αγορά των ΗΠΑ, όπου και δραστηριοποιούνται οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές της. Η εταιρεία θα έχει παρουσία στην έκθεση Promat που πραγματοποιείται στο Σικάγο (8-11 Απριλίου), ενώ ετοιμάζεται να διεκδικήσει μερίδιο αγοράς μέσω μιας σημαντικής συνεργασίας.

Η διοίκηση της Sunlight θεωρεί ότι η τεχνολογία λιθίου δεν έχει διεισδύσει μέχρι σήμερα στην αγορά της Αμερικής –λόγω χρήσης παραδοσιακών μορφών τεχνολογίας– και ως συνέπεια αυτό το γεγονός παρέχει ένα μεγάλο παράθυρο ευκαιρίας για την ίδια στη διεκδίκηση μεριδίου αγοράς. Παράλληλα, διαπιστώνεται ότι η συγκεκριμένη αγορά των ΗΠΑ παραμένει πίσω στην αξιοποίηση των σύγχρονων ηλεκτρικών οχημάτων βιομηχανικής χρήσης (eIVs). Μόνο το 60% της λειτουργούσας βάσης απαρτιζόταν από σύγχρονα ηλεκτρικά, με το αντίστοιχο ποσοστό 10 χρόνια πριν να είναι στο 40%.

Η πρώτη «έξυπνη» μπαταρία λιθίου από τη Sunlight-1

Συνεργάτης στο άνοιγμα της ελληνικής εταιρείας παραγωγής μπαταριών στις ΗΠΑ, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, είναι ο πολυεθνικός όμιλος παραγωγής eIVs, η γερμανικών συμφερόντων Jungheirnich.

Συνεργάτης στο άνοιγμα της ελληνικής εταιρείας παραγωγής μπαταριών στον νέο κόσμο, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, είναι ο πολυεθνικός όμιλος παραγωγής eIVs, η γερμανικών συμφερόντων Jungheirnich. H τελευταία συγκαταλέγεται στην 4η θέση παγκοσμίως σε όρους παραγωγής eIVs και έχει ετήσιο τζίρο περίπου 4 δισ. ευρώ.

Παράλληλα, είναι ένας από τους μεγαλύτερους διανομείς μπαταριών στις ΗΠΑ. Η εταιρεία, θεωρώντας τις μπαταρίες την «ψυχή» των eIVs που παράγει διεθνώς, έχει εισέλθει στην αγορά διανομής και ακόμη της μίσθωσης (leasing) μπαταριών για χρήση στα οχήματα και στον άλλο εξοπλισμό που παράγει.

Το πιο σημαντικό είναι ότι η Jungheirnich επενδύει τα τελευταία χρόνια συστηματικά στην τεχνολογία μπαταριών λιθίου. Η ίδια αναφέρει ότι το 2018 πώλησε 12 χιλ. οχήματα βασισμένα σε μπαταρίες τεχνολογίας ιόντων λιθίου, αριθμός διπλάσιος εκείνου που είχε πωληθεί το 2017. Ωστόσο, η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει ακόμη δρόμο να διανύσει, αφού τα eIVs που πώλησε η Jungheirnich πέρυσι ξεπέρασαν τις 120 χιλιάδες. Με άλλα λόγια η τεχνολογία μολύβδου-οξέος παραμένει κυρίαρχη σε περισσότερο από το 90% των πωλήσεων της εταιρείας.

Η Sunlight εκτιμάται ότι έχει στα σκαριά και άλλες δύο παρόμοιες συνεργασίες με κατασκευαστές eIVs που θα ανακοινωθούν επισήμως κατά τους επόμενους μήνες.

Συνεργασία στην Ινδία

Επίσης, η ελληνική εταιρεία έχει έρθει σε συμφωνία με την ινδική εταιρεία Amara Raja, η οποία συνιστά μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις παραγωγής μπαταριών στη χώρα. Τα προϊόντα της ωστόσο δεν είναι ανταγωνιστικά σε σχέση με εκείνα της Sunlight και, αντίθετα, τα προϊόντα της τελευταίας συμπληρώνουν το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της ινδικής εταιρείας. Ετσι η Amara Raja θα διανέμει τα προϊόντα της ελληνικής Sunlight στην Ινδία.

Η ασιατική αυτή χώρα αποτελεί επίσης μια ιδιαίτερα υποσχόμενη αγορά για τη Sunlight. Σύμφωνα με τη World Industrial Τrucks Association (WITA) στην Ευρώπη αντιστοιχούν 886 eIVs ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους, στην Κίνα 333 eIVs και στην Ινδία, μόλις 13. Καθώς μάλιστα οι κοινωνίες εξελίσσονται, η τάση αξιοποίησης eIVs, που έχουν σαφώς μικρότερο αποτύπωμα στο περιβάλλον, θα ενισχύεται, συμπεριλαμβανομένης της Ινδίας.

Τον Μάιο η πλήρης επαναλειτουργία της μονάδας στο  Ολβιο της Ξάνθης

Η μεγάλη αλλαγή και στροφή στο λίθιο δεν σημαίνει ότι θα εξαλειφθούν από την αγορά οι παραδοσιακές μπαταρίες μολύβδου-οξέος. Αντίθετα, η συγκεκριμένη αγορά θα αναπτυχθεί, αλλά με χαμηλότερους ρυθμούς απ’ ό,τι η αγορά μπαταριών ιόντων λιθίου. Ακόμη και μέχρι το 2030, εκτιμάται ότι το 75% της ηλεκτροκίνησης στα eIVs θα προέρχεται από τις παραδοσιακές μπαταρίες μολύβδου. Γι’ αυτό η Sunlight θέλει να παραμείνει ένας από τους τρεις κορυφαίους κατασκευαστές μπαταριών μολύβδου-οξέος για βιομηχανική χρήση, μέσω της μονάδας παραγωγής που βρίσκεται στο Ολβιο της Ξάνθης. Επίσης, θέλει να παραμείνει και ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς μολύβδου μέσω του εργοστασίου ανακύκλωσης μπαταριών στην Κομοτηνή. Σημειώνεται ότι οι συγκεκριμένες μονάδες είναι οι μεγαλύτερες στην Ευρώπη, αν όχι στον πλανήτη. Η εταιρεία, μετά την καταστροφή που υπέστη από πυρκαγιά τον περασμένο Μάιο, ήδη έχει αποκαταστήσει σε σημαντικό βαθμό την παραγωγική της ικανότητα στο εργοστάσιο της Ξάνθης. Μέχρι δε το τέλος του επόμενου μήνα, η παραγωγική ικανότητα της εταιρείας θα επανέλθει στο 100% των παραγόμενων στηλών, που ήταν 2 εκατ. τεμάχια ετησίως. Στόχος τώρα, όπως αναφέρουν στελέχη της επιχείρησης, με τη βελτίωση της παραγωγικής διαδικασίας, είναι κάθε χρόνο η παραγωγή να ανέρχεται στα 3,5 εκατ. στήλες, δηλαδή μια αύξηση κατά 75%. Ηδη η Sunlight αύξησε το προσωπικό της και πλέον αριθμεί 840 εργαζομένους σε όλη τη χώρα, με τη συντριπτική πλειονότητα του προσωπικού να απασχολείται στις μονάδες παραγωγής της Θράκης. Σύμφωνα με τα μεγέθη αυτά, η εταιρεία θεωρείται ο δεύτερος (ιδιώτης) εργοδότης της περιοχής, μετά την «Πλαστικά Θράκης» που θεωρείται ο μεγαλύτερος εργοδότης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή