ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αναγκαία η ιδιωτική συμμετοχή στα μεγάλα έργα υποδομών

Αναγκαία η ιδιωτική συμμετοχή στα μεγάλα έργα υποδομών

Την αναγκαιότητα αύξησης της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στα μεγάλα έργα υποδομών υπογράμμισαν χθες παράγοντες της κατασκευαστικής αγοράς, μιλώντας σε συνέδριο του Economist σχετικό με τις υποδομές στη ΝΑ Ευρώπη. Ακόμη και στην «Αττικό Μετρό», σύμφωνα με τον αντιπρόεδρό της Θεόδωρο Παπαδόπουλο, ο σχεδιασμός των επεκτάσεων της γραμμής 4 (Γαλάτσι – Γουδί) γίνεται με τη μορφή ΣΔΙΤ. Οι μελέτες δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, αλλά σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς απουσιάζει το 38% της χρηματοδότησης, ήτοι περισσότερο από 1 δισ. ευρώ σε σύνολο 2,86 δισ. ευρώ που θα κοστίσουν οι επεκτάσεις της γραμμής 4.

Την ίδια άποψη υποστήριξε και ο επικεφαλής λειτουργιών της ΤΕΡΝΑ-Ενεργειακής Γιώργος Αγραφιώτης, για τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων στη χώρα. Ο ίδιος ανέφερε ότι η χώρα χρειάζεται 2,5 δισ. ευρώ για τη διαχείριση 5 εκατ. τόνων απορριμμάτων ημερησίως και σήμερα διαθέτει μόλις το 30%. «Αλλά ακόμη και αν διέθετε το 100% της χρηματοδότησης, το Δημόσιο θα έπρεπε να επιλέξει το μοντέλο των ΣΔΙΤ», είπε, υποστηρίζοντας ότι το μοντέλο της μελετοκατασκευής έχει αποτύχει.

Από την άλλη πλευρά, ο Νίκος Σταθόπουλος, διευθυντής στο Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Ερευνας της Γαλλίας, ανέφερε ότι η χώρα χρειάζεται επενδύσεις σε υποδομές ύψους 12-13 δισ. ευρώ τα επόμενα τέσσερα χρόνια, διαθέτει όμως μόλις τα 4-5 δισ. ευρώ. Για την κάλυψη του κενού θα πρέπει να υπάρξουν πόροι από ιδιώτες και πρότεινε διαφορά εργαλεία όπως τα ΣΔΙΤ, αλλά και το μοντέλο «συμβάσεων καινοτομίας» (unsolicited proposals).

Πάντως, η κατασκευαστική κοινότητα εμφανίστηκε χθες αισιόδοξη για το μέλλον. Ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, είπε πως οι επενδυτές ανακάμπτουν, είτε αυτοί είναι βραχυχρόνιοι είτε μακροχρόνιοι, όπως χαρακτήρισε τη Reggeborgh Invest. Ωστόσο υπογράμμισε την αναγκαιότητα οι ελληνικές αρχές να αντιμετωπίζουν την ελληνική επιχειρηματικότητα επί ίσοις όροις με τη διεθνή. Ο ίδιος αναφέρθηκε σε έργο το οποίο πρότεινε η εταιρεία του και το οποίο παρέμενε επί τρία χρόνια στα συρτάρια, για να προωθήσει συγκεκριμένο υπουργείο μια αντίστοιχη ξένη επένδυση με χαμηλότερη ελληνική προστιθέμενη αξία.

Ο ειδικός γραμματέας ΣΔΙΤ, Νίκος Ματζούφας, σημείωσε ότι μέχρι σήμερα υλοποιήθηκαν συμβάσεις ύψους 800 εκατ. ευρώ, ενώ στα σκαριά βρίσκονται νέες συμβάσεις 1,5 δισ. ευρώ. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται ο οδικός άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), η σύνδεση Ηλείας – Πύλου, το Ιατροβιολογικό Κέντρο Ακαδημίας Αθηνών κ.ά. Το πιο σημαντικό έργο είναι των ευρυζωνικών, ύψους 700 εκατ. ευρώ, που θα προκηρυχθεί άμεσα. Ο κ. Ματζούφας χαρακτήρισε ιδιαίτερα ανταγωνιστικό το μοντέλο των ΣΔΙΤ, αφού στο παρελθόν κάθε σύμβαση είχε δεχθεί κατά μέσον όρο έξι ενδιαφερόμενους, από τους οποίους οι τρεις υπέβαλαν δεσμευτική προσφορά.

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος σημείωσε ότι το Ταμείο έφερε 8 δισ. ευρώ και δρομολόγησε επενδύσεις ύψους 20 δισ. ευρώ. Αμέσως μετά το Πάσχα θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες αποκρατικοποίησης των Λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσουν Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα και Βόλος. Στο μεταξύ, τα δύο μεγάλα και ιδιωτικοποιημένα λιμάνια πετυχαίνουν απανωτά ρεκόρ. Σύμφωνα με τον Σωτήρη Θεοφάνη, επικεφαλής του ΟΛΘ, το λιμάνι παρουσιάζει αύξηση του εμπορευματικού έργου κατά 50% μέσα στους τρεις επόμενους μήνες. Επίσης ο εκπρόσωπος του ΟΛΠ, Νεκτάριος Δεμενόπουλος, σημείωσε ότι το α΄ τρίμηνο του 2019 ήταν το καλύτερο ιστορικά, με συνολική διακίνηση 1,33 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων.