Ανοίγουν δρόμο σε νέα έργα παραχώρησης

Ανοίγουν δρόμο σε νέα έργα παραχώρησης

3' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με το βλέμμα στραμμένο στη νέα γενιά έργων παραχώρησης βρίσκονται οι διοικήσεις των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, καθώς αναζητούν καινούργιες πηγές εισοδήματος και κυρίως την πολυπόθητη «απεξάρτηση» από την κυκλικότητα του κατασκευαστικού κλάδου. Επιπλέον, τα έργα παραχώρησης προσφέρουν σταθερές ροές εσόδων, κάτι που μεταφράζεται σε μεγαλύτερη «ορατότητα» των μελλοντικών εισοδημάτων, στοιχείο που εκτιμάται ιδιαιτέρως από τα ξένα επενδυτικά funds που τοποθετούνται στις εταιρείες του κλάδου.

Στο πλαίσιο αυτό, οι διοικήσεις καταστρώνουν ήδη τα σχέδιά τους για την ανάληψη όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μεριδίου από την «πίτα» των νέων έργων παραχώρησης, το αντικείμενο των οποίων μάλιστα θα είναι αισθητά διευρυμένο σε σχέση με σήμερα. Συγκεκριμένα, ενώ μέχρι πρότινος ο κύριος όγκος συμβάσεων παραχώρησης αφορούσε κυρίως την εκμετάλλευση οδικών αξόνων (π.χ. Κόρινθος – Πάτρα, Ιονία Οδός, Αξονας Κεντρικής Ελλάδος, Μαλλιακός Κόλπος), πλέον το αντικείμενο θα διευρυνθεί. Για παράδειγμα, το έργο του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι, στο Ηράκλειο της Κρήτης, αφορά την εκμετάλλευσή του μόλις κατασκευαστεί. Στη σχετική σύμβαση, μέτοχοι είναι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR.

Τη «σκυτάλη» θα λάβουν τους επόμενους μήνες ακόμα πιο διευρυμένου αντικειμένου παραχωρήσεις, όπως το καζίνο στην έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Στην περίπτωση αυτή, διεκδικητές είναι επί του παρόντος δύο σχήματα. Το πρώτο αποτελείται από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τον αμερικανικό όμιλο Mohegan Gaming & Entertainment (MGE), που ανήκει στη φυλή των Μοϊκανών της Αμερικής. Η Mohegan διαθέτει οκτώ συγκροτήματα καζίνο-ξενοδοχείων, εκ των οποίων επτά στη Βόρεια Αμερική (ΗΠΑ και Καναδά) και ένα στη Ν. Κορέα. Το δεύτερο σχήμα αποτελείται από την Intrakat και την Hard Rock Entertainment. Προς το παρόν, δεν διαφαίνεται προοπτική συμμετοχής και του ομίλου «Ελλάκτωρ» στον σχετικό διαγωνισμό για τη χορήγηση άδειας καζίνο, η καταληκτική ημερομηνία του οποίου είναι πλέον η 30ή Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, δεν αποκλείεται μέχρι τότε να διαφοροποιηθούν τα δεδομένα και να προκύψει και τρίτο σχήμα.

Το ενδιαφέρον των κατασκευαστικών ομίλων είναι σημαντικό, καθώς το σχήμα που θα επικρατήσει θα είναι σε θέση να αναπτύξει ένα σύγχρονο τουριστικό πόλο ψυχαγωγίας και παιγνίων, κατά τα πρότυπα διεθνών τοπόσημων, όπως για παράδειγμα το Marina Bay Sands Casino της Σιγκαπούρης. Ο προφανής λόγος είναι το πολύ σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο, καθώς το σχήμα που θα επικρατήσει στον διαγωνισμό θα κληθεί να κατασκευάσει ένα πολυτελές θέρετρο, αποτελούμενο από ένα μεγάλο ξενοδοχειακό συγκρότημα, που θα συνδυάζει το καζίνο με άλλες χρήσεις, όπως π.χ. συνεδριακό τουρισμό και άλλες συναφείς υποδομές αθλητισμού και πολιτισμού. Το συνολικό ύψος της επένδυσης υπολογίζεται ότι θα προσεγγίσει ή και θα ξεπεράσει τα 500 εκατ. ευρώ, ενώ άλλες εκτιμήσεις κάνουν λόγο ακόμα και 1 δισ. ευρώ.

Ακόμα σημαντικότερο όμως είναι το αντικείμενο της παραχώρησης, καθώς όποιος αναλάβει το καζίνο θα εξασφαλίσει και σημαντικά έσοδα σε σταθερή βάση για τα επόμενα 30 χρόνια. Προϋπόθεση βέβαια είναι τα έσοδα και τα κέρδη από τη λειτουργία των σχετικών εγκαταστάσεων να είναι μεγαλύτερα από το ποσό που θα δαπανάται με τη μορφή μίσθωσης, το οποίο θα εισπράττει η Lamda Development που θα εκμισθώνει την έκταση επί της οποίας θα αναπτυχθούν όλα τα παραπάνω. Ακόμα μία ενδιαφέρουσα περίπτωση νέου έργου παραχώρησης εκμετάλλευσης είναι η ανάπτυξη της μαρίνας του Αλίμου, που έχει αναλάβει ο όμιλος «Ελλάκτωρ». Στην έκταση των 210 στρεμμάτων, θα δρομολογηθεί επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 50 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης, επιφάνειας 18.500 τ.μ.

Ενδιαφέρον και από ξένους επενδυτές

Ενδεικτικό του πόσο ελκυστικές είναι οι συμβάσεις παραχώρησης, είναι και το γεγονός της πρόσφατης κίνησης του ολλανδικού επενδυτικού Reggeborgh Invest να αποκτήσει συνολικά το 30% του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αγοράζοντας τις συμμετοχές της οικογένειας Κάμπα και του York Global Finance, σε μια συνολική επένδυση αξίας άνω των 120 εκατ. ευρώ (θα ολοκληρωθεί και τυπικά μέχρι το τέλος του έτους). Στην περίπτωση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι διαχειριστές του fund που διαχειρίζεται την προσωπική οικογενειακή περιουσία των Βέσελς, μιας από τις πλέον εύπορες οικογένειες στην Ολλανδία, με εκτιμώμενη ρευστότητα της τάξεως των 2,5 δισ. ευρώ, αναγνώρισαν μεταξύ άλλων τις σημαντικές υπεραξίες που προσφέρουν τα ιδιαίτερα επικερδή έργα παραχώρησης που έχει προσθέσει η εισηγμένη στο χαρτοφυλάκιό της.

Προκειμένου μάλιστα να κεφαλαιοποιήσει τις υπεραξίες αυτές, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δρομολογεί τη δημιουργία αυτόνομης θυγατρικής εταιρείας, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις, όπου θα ενταχθεί επιπλέον η συμμετοχή 17% που διαθέτει στην εταιρεία διαχείρισης της Ολυμπίας Οδού (άξονας Κόρινθος – Πάτρα), όπως επίσης και η συμμετοχή στην εταιρεία εκμετάλλευσης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία θα αναζητήσει νέα κεφάλαια για να χρηματοδοτήσει τις επόμενες επενδύσεις της στον κλάδο. Οπως εξηγούν στελέχη του ομίλου, η δημιουργία αυτόνομης θυγατρικής στις παραχωρήσεις προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα, καθώς αναμένεται να διευκολύνει την άντληση χρηματοδότησης και μάλιστα με σημαντικά χαμηλότερο χρηματοπιστωτικό κόστος, καθώς ο συγκεκριμένος τομέας είναι πολύ πιο ελκυστικός για τους πιστωτές και τους ξένους επενδυτές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή