ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στην ΤΕΚΑΛ ο προβλήτας κρουαζιέρας του ΟΛΠ

stin-tekal-o-provlitas-kroyazieras-toy-olp-2335571

Με οικονομική προσφορά 103 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ, έναντι προϋπολογισμού 136,2 εκατ. πλέον ΦΠΑ, η κατασκευαστική εταιρεία ΤΕΚΑΛ Α.Ε., η οποία τείνει να γίνει εκ των μονίμων εργοληπτών και στενότερων συνεργατών της Cosco, ανακηρύχθηκε προσωρινός μειοδότης του έργου επέκτασης του επιβατικού λιμένα του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς (νότια ζώνη, φάση Α). Πρόκειται για τον νέο προβλήτα κρουαζιέρας, που είναι μια από τις υποχρεωτικές επενδύσεις του όλου επενδυτικού σχεδίου της Cosco για τον ΟΛΠ, το οποίο χρηματοδοτείται και από ευρωπαϊκά κονδύλια.

Είναι το πρώτο μεγάλο έργο των Κινέζων στον Πειραιά σε δραστηριότητα διαφορετική από αυτή της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και το οποίο εκτιμάται πως θα αποτελέσει καταλύτη για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε ολόκληρο το Αιγαίο. Συνδέεται τόσο με την ανάγκη νέων υποδομών για τον ελλιμενισμό των νέων μεγαλύτερων πλοίων κρουαζιέρας όσο και με το «τουριστικό πακέτο» που σχεδιάζεται για τον Πειραιά. Σύμφωνα με αυτούς τους σχεδιασμούς, Κινέζοι τουρίστες που θα έρχονται αεροπορικώς στην Αθήνα θα φιλοξενούνται για μία ή δύο ημέρες σε ξενοδοχεία της πόλης –μεταξύ αυτών και τα 4 που σχεδιάζει να αναπτύξει στον ΟΛΠ η Cosco– και κατόπιν θα επιβιβάζονται σε κρουαζιερόπλοια για περιηγήσεις στην Κεντρική και Ανατολική Μεσόγειο, από τη Βενετία έως το Κατάκολο και την Αίγυπτο και από το Ισραήλ έως την Κωνσταντινούπολη, με πλήθος ελληνικών νησιών όπως η Μύκονος, η Κρήτη και η Σαντορίνη ως ενδιάμεσους προορισμούς.

Το έργο είναι υψηλής τεχνικής δυσκολίας καθώς θα κατασκευαστεί σε βάθη πέριξ των 40 μέτρων. Ανάλογο έργο ήταν ο προβλήτας ΙΙΙ (εμπορευματοκιβωτίων) που επίσης κατασκεύασε η ΤΕΚΑΛ, καθώς ξεκινούσε από 23 μέτρα βάθος και κατέληγε στα 42 μέτρα, εξηγούν πηγές από το λιμάνι. Αυτός, δηλαδή η τεχνογνωσία και η προηγούμενη παρουσία της εκεί, ίσως να ήταν και ο λόγος που επέτρεψε στην ΤΕΚΑΛ να προσφέρει τόσο μεγάλη έκπτωση στο έργο. Εκπτωση που όμως ίσως δεν χρειαζόταν, αφού οι υπόλοιποι διεκδικητές δεν κατέθεσαν τελικά δεσμευτική οικονομική προσφορά αν και κατέθεσαν φάκελο. Υπενθυμίζεται πως για το έργο φέρεται να είχαν αρχικά ενδιαφερθεί μεταξύ άλλων οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, «J&P Αβαξ», Intrakat, Archirodon, «Ακτωρ», ΜΕΤΚΑ, ΤΕΚΑΛ και ξένοι όμιλοι όπως οι Acciona, FCC Construcción, Vinci και Royal Boskalis Westminster. Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο του 2018 και στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς το έργο έχει και κοινοτική χρηματοδότηση (Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής 2014-2020) και μάλιστα σε ποσοστό της τάξης του 95%.

Ο διαγωνισμός ανεστάλη στις 29 Αυγούστου του 2018 ύστερα από προσφυγές που υπέβαλαν δύο ενδιαφερόμενες εταιρείες και ειδικότερα η «Αβαξ» και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τους όρους της προκήρυξης με βάση τους οποίους αποκλείονταν πρακτικά από τη διαδικασία. Στις αρχές Ιουνίου φέτος έγινε γνωστό ότι η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας δικαίωσε τον ΟΛΠ και έτσι ο διαγωνισμός συνεχίσθηκε, με την προθεσμία για τις δεσμευτικές προσφορές να λήγει χθες το πρωί. Τέσσερις ήταν η υποψήφιοι που είχαν περάσει σε αυτή τη φάση: μια τουρκική εταιρεία (STFA Insaat AS) με υπεργολάβο μονάδα του ομίλου «Ελλάκτωρ», η οποία τελικά σύμφωνα με πληροφορίες δεν κατέθεσε προσφορά, μια κοινοπραξία της ισπανικής Acciona Construccion με τη «Μυτιληναίος», που φέρεται να κατέθεσε φάκελο αλλά χωρίς οικονομική προσφορά, όπως και η άλλη υποψήφια, η πορτογαλική Etermar Engenharia e Construcao, και η ΤΕΚΑΛ, συμφερόντων του ομίλου Ψαλτάκου, που έδωσε τη μόνη προσφορά. Η ΤΕΚΑΛ αναμένεται να ανακηρυχθεί και ανάδοχος μόλις ολοκληρωθεί ο προβλεπόμενος έλεγχος του φακέλου της. Εν τω μεταξύ εντός των αμέσως επόμενων ημερών αναμένεται να συγκληθεί η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) για να εγκρίνει το συνολικό επενδυτικό σχέδιο της Cosco, προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ, που κατατέθηκε την Παρασκευή.

Πού θα δένουν τα πλοία

Η επέκταση χωροθετείται δίπλα στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις κρουαζιέρας. Δημιουργούνται ενιαίες μεγάλης κλίμακας υποδομές για να αντιμετωπίσουν και να καλύψουν το σύνολο των αυξανόμενων αναγκών και να συντελέσουν στην τουριστική ανάπτυξη και στην ανάδειξη της Ελλάδας ως τουριστικού πόλου και για την κρουαζιέρα. Προβλέπεται η δημιουργία θέσεων απολύτως ασφαλούς ελλιμενισμού (θέσεις 1 & 2), με την ανατολική θέση (1) να έχει μήκος 390 μέτρα και λειτουργικό βάθος -19 μέτρα. H δυτική θέση (2) έχει μήκος 350 μέτρα και λειτουργικό βάθος -29,50 μέτρα.