ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αγορές πλοίων 8,4 δισ. δολαρίων από ελληνικές ναυτιλιακές το 2019

agores-ploion-8-4-dis-dolarion-apo-ellinikes-naytiliakes-to-2019-2353845

Στα 8,4 δισ. δολάρια υπολογίζεται η επενδυτική δαπάνη της ελληνικής πλοιοκτησίας το 2019. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει 3,13 δισεκατομμύρια σε μεταχειρισμένα πλοία και 5,29 δισεκατομμύρια σε παραγγελίες προς ναυπηγεία για νεότευκτα. Οι επενδύσεις αυτές κατατάσσουν τις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές επιχειρήσεις στην πρώτη θέση παγκοσμίως, με την Κίνα όμως να ακολουθεί πλέον από κοντά. Μάλιστα, στα μεταχειρισμένα πλοία οι Κινέζοι αγοραστές έκαναν υψηλότερες επενδύσεις και συγκεκριμένα 4,41 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τα στοιχεία αυτά δημοσιεύει στο πλαίσιο του σχετικού ετήσιου απολογισμού ο οίκος αποτίμησης αξιών VesselsValue.

Σύμφωνα πάντως με άλλες εκτιμήσεις της αγοράς, οι ελληνικές παραγγελίες σε φορτηγά είναι ακόμα υψηλότερες και αγγίζουν τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ οι αγορές μεταχειρισμένων φτάνουν τα 4,4 δισ. Δηλαδή, οι επενδύσεις στην ποντοπόρο που σχετίζονται με ελληνικά συμφέροντα ξεπερνούν τα 10 δισεκατομμύρια. Οι διαφορές αυτές στις εκτιμήσεις για τη συνολική αξία των επενδύσεων είναι συνηθισμένες στη ναυτιλία, όπου πολλές συμφωνίες δεν ανακοινώνονται και η προσμέτρησή τους εναπόκειται στην πληρότητα των πηγών των ναυλομεσιτικών και άλλων οίκων που τις κάνουν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές επικεντρώνονται σε μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα πλοία, ενώ οι κινεζικών συμφερόντων σε μικρότερου μεγέθους και παλαιότερα, πλην όμως περισσότερα σε αριθμό. Ενα σημαντικό κομμάτι των ελληνικών επενδύσεων χρηματοδοτείται και από πωλήσεις μεγαλύτερων σε ηλικία πλοίων. Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, έως τα μέσα Δεκεμβρίου ελληνικές ναυτιλιακές είχαν πουλήσει 165 μεταχειρισμένα ποντοπόρα έναντι συνολικού ποσού 1,76 δισεκατομμυρίου δολαρίων. Τις περισσότερες σε αξία πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων έκαναν φέτος κινεζικές ναυτιλιακές, εισπράττοντας 2,2 δισ. δολ., και ακολουθούν οι ιαπωνικές και οι γερμανικές. Στους αγοραστές της δευτερογενούς αγοράς, των μεταχειρισμένων δηλαδή, μετά τους Κινέζους και τους Ελληνες, τις περισσότερες αγορές έκαναν Νορβηγία και Σιγκαπούρη, ενώ οι γερμανικές εταιρείες δεν εμφανίζονται πριν από την όγδοη θέση.

Η Ελλάδα παραμένει σταθερά πρώτη παγκοσμίως τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε χωρητικότητα αλλά και αξία στόλου. Υπενθυμίζεται πως τα ελληνόκτητα πλοία αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας, σύμφωνα με στοιχεία της ετήσιας έκθεσης 2018-2019 της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Ο ελληνικός εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, με 4.936 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 389,69 εκατομμυρίων τόνων (dwt), και παρουσιάζει φέτος αύξηση περίπου 6,63% σε σχέση με το 2018.

Η μεγαλύτερη σε αξία παραγγελία σκάφους κατά το 2019, σύμφωνα με τη VesselsValue, ανήκει στην Awilco Drilling, η οποία υπέγραψε σύμβαση με τα ναυπηγεία της Keppel για την κατασκευή μιας ημιβυθιζόμενης πλατφόρμας εξόρυξης πετρελαίου αξίας 425 εκατομμυρίων δολαρίων. Σε όρους πλήθους πλοίων που παρήγγειλε μία και μόνο ναυτιλιακή, ξεχώρισε η Evergreen Marine που παρήγγειλε έξι πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 23.764 ΤΕU έκαστο, έναντι 918 εκατομμυρίων. Στα μεταχειρισμένα, το μεγαλύτερο σε αξία πλοίο που άλλαξε χέρια το 2019 ήταν το δεξαμενόπλοιο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου Flex Enterprise, το οποίο πωλήθηκε από τη Flex LNG στην Glovis έναντι 210 εκατομμυρίων.