ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Διαγωνισμός για επέκταση του προβλήτα 6 από ΟΛΘ

gkat_26_0301_page_1_image_0002

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των κατασκευαστικών ομίλων της χώρας αναμένεται να βρεθεί το 2020 η νέα γενιά λιμενικών έργων, η αξία των οποίων είναι πιθανό να προσεγγίσει ή ακόμα και να ξεπεράσει τα 800 εκατ. ευρώ. Μόλις πριν από λίγες ημέρες, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) δημοσίευσε την προκήρυξη για τον πολυαναμενόμενο διαγωνισμό επέκτασης του έκτου προβλήτα του λιμανιού, έργο συνολικού προϋπολογισμού 175-200 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για την πλέον κομβική επένδυση των νέων ιδιωτών ιδιοκτητών του ΟΛΘ (Belterra, Diep και Terminal Link), καθώς η υφιστάμενη εγκατάσταση βρίσκεται ήδη στο 100% από πλευράς ετήσιας δυναμικότητας, εξυπηρετώντας ετησίως περίπου 550.000 κινήσεις εμπορευματοκιβωτίων. Παράλληλα, η επέκταση θα επιτρέψει και την εξυπηρέτηση των μεγαλύτερων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία σήμερα αδυνατούν να προσεγγίσουν το λιμάνι της Βορείου Ελλάδος, λόγω του μικρού του βάθους.

Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, εντός του πρώτου τριμήνου του 2020 θα έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των ενδιαφερόμενων σχημάτων για την ανάληψη του έργου. Οσοι όμιλοι προκριθούν στην επόμενη φάση, θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές. Στόχος είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τις αρχές του 2023, περίπου δηλαδή στο μισό του χρόνου που προβλέπεται, βάσει της σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογραφεί με το ελληνικό Δημόσιο.

Το έργο προβλέπει την κατασκευή ενός νέου πρόσθετου κρηπιδώματος μήκους 460 μέτρων, με ελάχιστο βάθος 17,6 μέτρων και πρόσθετης χερσαίας ζώνης πλάτους 300 μέτρων. Με την ολοκλήρωση της επέκτασης, η ετήσια δυναμικότητα του προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ θα διπλασιαστεί, ξεπερνώντας το 1 εκατ. κοντέινερ.

Στον Πειραιά αυτήν την περίοδο αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης ανάμεσα στον ΟΛΠ και την ΤΕΚΑΛ για την κατασκευή του νέου λιμανιού κρουαζιέρας. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 170 εκατ. ευρώ, το οποίο φιλοδοξεί να ανασχεδιάσει τον «χάρτη» της κρουαζιέρας στη χώρα, αναδεικνύοντας (με τη συνδρομή και του κινεζικού ομίλου της Cosco) το ελληνικό λιμάνι σε σημαντικό κόμβο για τον κλάδο στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020 και προβλέπει την επέκταση της Ακτής Θεμιστοκλέους, ώστε να μπορεί να υποδέχεται και να εξυπηρετεί τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου, μήκους άνω των 350 μέτρων.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο απώτερος στόχος είναι ο Πειραιάς να καταστεί λιμάνι έναρξης κρουαζιερών (homeport) και όχι απλώς ένας ενδιάμεσος σταθμός, όπως συμβαίνει κατά κύριο λόγο σήμερα. Εν τω μεταξύ, εντός του 2020 αναμένεται να επανέλθει στην ημερήσια διάταξη των σχέσεων Αθήνας και Πεκίνου το ζήτημα της νέας επένδυσης που φιλοδοξεί να υλοποιήσει στον Πειραιά η Cosco. Ο λόγος για τον νέο προβλήτα διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, στην περιοχή του Νέου Μόλου Δραπετσώνας, μια επένδυση η οποία εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 400 εκατ. ευρώ. Παρότι η κυβέρνηση αρχικά αρνήθηκε να εντάξει το έργο στο στρατηγικό πλάνο για τον ΟΛΠ, δεν είναι αρνητική σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Ωστόσο, κρίνεται ότι απαιτείται ακόμα χρόνος έως ότου υπάρξει θετική εξέλιξη, κυρίως λόγω των αντιδράσεων των τοπικών φορέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης των περιοχών που θα επηρεαστούν από το νέο έργο.