ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Δάνεια 3,1 δισ. θα διεκδικήσει η Ελλάδα από την ΕΤΕπ το 2020

gkat_27_2401_page_1_image_0002

Αρωγός στη δημιουργία του νέου αεροδρομίου που θα γίνει στο Καστέλλι της Κρήτης καθίσταται η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Η τελευταία υπέγραψε δανειακή σύμβαση ύψους 180 εκατ. ευρώ, το προϊόν της οποίας θα κατευθυνθεί στη στήριξη της ανάπτυξης του νέου αεροδρομίου που θα δημιουργηθεί στο Ηράκλειο Κρήτης.

Mε τη νέα δανειακή σύμβαση, θα καλυφθεί, με βάση τους όρους της σχετικής σύμβασης, η συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στην ανάπτυξη του έργου, συνολικού ύψους 517 εκατ. ευρώ. Το δάνειο θα αποπληρωθεί στην ΕΤΕπ σε 28 χρόνια.

Παράλληλα, χθες στο υπουργείο Οικονομικών υπογράφηκε και μια δεύτερη δανειακή σύμβασης μεταξύ της χώρας μας και της ΕΤΕπ, ύψους 150 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση αυτή αφορά τη στήριξη που παρέχει η ΕΤΕπ στο σύμφωνο εταιρικής σχέσης με την Ελλάδα.

Η ΕΤΕπ από το 2014 παρέχει συνολικά 1,7 δισ. ευρώ για την εθνική συμμετοχή της Ελλάδας στο επενδυτικό πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία.

Η αξία των νέων συμβάσεων ανέρχεται σε 330 εκατ. ευρώ και υπογράφηκαν χθες στο υπουργείο Οικονομικών, από τον Αντριου Μακ Ντάουελ, αντιπρόεδρο  της ΕΤΕπ, τον Χρήστο Σταϊκούρα, υπουργό Οικονομικών, και τον Γιάννη Τσακίρη, υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Στην υπογραφή παρίσταντο επίσης ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Μιλώντας στην εκδήλωση ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας χαρακτήρισε την ΕΤΕπ βασική αρωγό της χώρας από το 1963. Ο ίδιος σημείωσε ότι μόνον τα τελευταία εννέα χρόνια (2011-2019) η Ελλάδα έχει υπογράψει δανειακές συμβάσεις με την ΕΤΕπ ύψους 13 δισ. ευρώ. Εξ αυτών τα 2 δισ. ευρώ συμβασιοποιήθηκαν στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς.

«Επιβεβαιώνεται», είπε ο κ. Σταϊκούρας, «για ακόμη μία φορά, ότι η ΕΤΕπ διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στη στήριξη της ελληνικής οικονομίας, τόσο με την ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία όσο και με την προώθηση επενδυτικών σχεδίων».

Σύμφωνα με τον Ελληνα υπουργό Οικονομικών, η φετινή στόχευση είναι ακόμη πιο φιλόδοξη, αφού σκοπός είναι οι νέες δανειακές συμβάσεις, για τη χρονιά που μόλις ξεκίνησε, να φτάσουν τα 3,1 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση πάνω από 50% μέσα σε ένα έτος.

Προς την κατεύθυνση αυτή, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, αναμένεται να υπάρξει διεύρυνση των τομέων χρηματοδότησης στο πεδίο της κλιματικής αλλαγής και του περιβάλλοντος, κάτι που συζητήθηκε και κατά της διάρκειας του προχθεσινού Ecofin. Επίσης θα εξετασθεί η χρηματοδότηση της επενδυτικής πολιτικής της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), όπως επίσης και των ξένων ιδιωτικών επενδύσεων στη χώρα μας, όπως εκείνη της Cosco στον ΟΛΠ (140 εκατ. ευρώ) αλλά και της Fraport στα περιφερειακά αεροδρόμια (280 εκατ ευρώ).

«Ως αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, και λαμβάνοντας υπόψη το ύψος 2 δισ. των χρηματοδοτήσεων του 2019, δεν βλέπω λόγο μείωσης της δραστηριότητάς μας στην Ελλάδα στο άμεσο μέλλον, δεδομένης και της ανάγκης να υπερκαλυφθεί η μειωμένη επενδυτική δραστηριότητα της τελευταίας δεκαετίας, λόγω της κρίσης», σχολίασε ο κ.  Μακ Ντάουελ. Ο ίδιος σημείωσε ότι, στα επόμενα χρόνια, στρατηγική της ΕΤΕπ είναι η εστίαση των επενδύσεων στην ενέργεια, στην ενεργειακή αποδοτικότητα και στις ενεργειακές υποδομές, όπως μεταφορά, διανομή και διασύνδεση.

Ετοιμο εντός πενταετίας το αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Το «Νέον Ηράκλειον», όπως θα ονομαστεί το νέο αεροδρόμιο που θα ανοικοδομηθεί στο Καστέλλι Ηρακλείου Κρήτης με τη σύμπραξη της ΕΤΕπ, θα έχει μεγαλύτερο διάδρομο, ικανότητα εξυπηρέτησης περισσότερων επιβατών, περισσότερες θέσεις στάθμευσης για αεροσκάφη και υποδομές υψηλού επιπέδου.

Το κυριότερο, όπως ανέφερε χθες ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, θα προσφέρει μια υποδομή που θα εξυπηρετήσει τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών στη Μεγαλόνησο. Ουσιαστικά η ολοκλήρωσή του θα διπλασιάσει τη δυναμικότητα υποδοχής επιβατών στο Ηράκλειο μέσω αεροπλάνου.

Σχεδόν 8,1 εκατ. επιβάτες διακινήθηκαν μέσω του αεροδρομίου το 2018, αριθμός που είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που αναμενόταν όταν κατασκευάστηκε το αεροδρόμιο. Επίσης, με βάση τον αριθμό των διακινούμενων επιβατών, το υφιστάμενο αεροδρόμιο Ηρακλείου κατατάσσεται στη δεύτερη θέση της χώρας, μετά τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Το νέο αεροδρόμιο θα βρίσκεται σε θέση περίπου 30 χλμ. νοτιοανατολικά της πόλης του Ηρακλείου. Το έργο επίσης θα συμπεριλάβει την κατασκευή 24 χιλιομέτρων οδικών συνδέσεων, εκ των οποίων 6 χλμ. άξονας πρόσβασης στον νέο αερολιμένα.

Η σύμβαση κατασκευής, παραχώρησης και λειτουργίας του αεροδρομίου προβλέπει πέντε χρόνια κατασκευής, επιπλέον 35 χρόνια παραχώρησης και επενδύσεις ύψους 517 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 180 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από την ΕΤΕπ. Κατά την ανάπτυξή του θα εργαστούν περίπου 1.500 άνθρωποι.

«Το δάνειο ύψους 180 εκατ. ευρώ που χορηγεί η ΕΤΕπ θα επιτρέψει να ξεκινήσει τελικά η κατασκευή του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου, ύστερα από χρόνια προγραμματισμού και καθυστερήσεων», σχολίασε χθες ο αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ κ. ΜακΝτάουελ.

Ο ίδιος χαιρέτισε τη δέσμευση που έχει αναλάβει η κυβέρνηση και ο υπουργός Κ. Καραμανλής σχετικά με την ανάπλαση της περιοχής του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου, μετά το πέρας της ολοκλήρωσης του «Νέον Ηράκλειον».