ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ρύθμιση για να προχωρήσουν ταχύτερα τα έργα στο Ελληνικό

gkat_25_2801_page_1_image_0001

Τέλη Μαρτίου το νωρίτερο αναμένεται να αρχίσουν οι κατεδαφίσεις και άλλες πρόδρομες εργασίες στην έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, μετά την ψήφιση σχετικής ρύθμισης που κατατέθηκε στη Βουλή. Οι δύο μήνες απαιτούνται διότι μεταξύ άλλων οι εργασίες αυτές θα πρέπει να λάβουν έγκριση και πάλι από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ). Ετσι όμως η Ελληνικό Α.Ε., που ακόμα ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ, θα μπορέσει να δώσει εντολή στη Lamda Development να εκτελέσει, με έξοδα της τελευταίας, τις σχετικές πρόδρομες εργασίες για την ανάπτυξη του ακινήτου πριν ολοκληρωθεί το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής μεταξύ Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και Lamda για το Ελληνικό. Αυτό πιθανόν να χρειαστεί περισσότερους από δύο μήνες ακόμα, καθώς αφενός προαπαιτείται υπογραφή σύμβασης του αναδόχου αδείας λειτουργίας καζίνο με το ελληνικό Δημόσιο και αφετέρου η ολοκλήρωση της συμφωνίας του υπουργείου Οικονομικών με τη Lamda για τη διανομή της κυριότητας επί της έκτασης.

Η δεύτερη αυτή εκκρεμότητα είναι κρίσιμη διότι μεταξύ άλλων στο τραπέζι έχει μπει από το υπουργείο Οικονομικών η πρόθεσή του να λάβει ποσοστό από το δικαίωμα επιφανείας σε σημεία που θα αναπτυχθούν ακίνητα, να καταστεί δηλαδή συμμέτοχος στην ιδιοκτησία κάποιων αναπτύξεων και ειδικότερα στο μεγάλο εμπορικό κέντρο που σχεδιάζεται.

Το καζίνο

Στο άλλο μέτωπο, αυτό του καζίνο, η κυβέρνηση εμφανίζεται έτοιμη να υπογράψει σύμβαση με τη μόνη εναπομένουσα υποψηφιότητα, αυτή της κοινοπραξίας Mohegan ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αμέσως μόλις αποφανθεί η Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών (έχει υποχρέωση απάντησης εντός μηνός) επί της ένστασης που αναμένεται να κάνει τις επόμενες ημέρες η Hard Rock κατά του αποκλεισμού της. Επίσης, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην υπογραφή της σύμβασης ακόμα και εάν μετά την Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών η Hard Rock προσφύγει στο ΣτΕ ή στις ευρωπαϊκές αρχές. Η ένσταση προς την εγχώρια Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών, που αναμένεται να κατατεθεί έως τα τέλη της εβδομάδας, εκτιμάται πως δεν θα τύχει ικανοποίησης αφού η σχετική απόφαση της Επιτροπής Παιγνίων επί του αποκλεισμού της έχει γίνει με ομοφωνία όλων των μελών και λέγεται πως αφορά ξεκάθαρα ελαττώματα του φακέλου συμμετοχής της Hard Rock.

Οι ψυχραιμότεροι σημειώνουν πάντως πως με δεδομένη την παρουσία της Hard Rock από την αρχή στον διαγωνισμό, διασφαλίστηκε ότι έγιναν ανταγωνιστικές προσφορές και έτσι βελτιστοποιήθηκε το τίμημα για την άδεια και την επένδυση, αφού κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πως ο φάκελός της θα είχε ελαττώματα και έτσι θα αποκλειόταν. Με απλά λόγια, η Mohegan πιέστηκε από την παρουσία της Hard Rock σε υψηλότερη προσφορά. Σημειώνεται πως η τεχνική και η οικονομική προσφορά των Mohegan-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ανοίξουν αμέσως μετά την απόφαση της Αρχής Προδικαστικών Προσφυγών. Σε κάθε περίπτωση και για να κερδηθεί χρόνος, αφού η διαδικασία για την άδεια καζίνο απαιτεί και Ελεγκτικό Συνέδριο, ψήφιση από τη Βουλή κ.λπ., η κυβέρνηση προχωρεί, όπως είχε αναφερθεί από τις 22 Δεκεμβρίου, σε ρύθμιση με την οποία δίδεται στον υπουργό Ανάπτυξης Αδωνι Γεωργιάδη η αρμοδιότητα για την «έκδοση διαπιστωτικών πράξεων (…) για όλες τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις, προκειμένου να καταστεί δυνατή και να μη δυσχερανθεί η αξιοποίηση του μητροπολιτικού πόλου».

Αδειες κατεδαφίσεων

Επί της ουσίας, πρόκειται για άδειες κατεδαφίσεων των περίπου 900 κτισμάτων και άλλων δομών ή κατασκευών εντός του ακινήτου που πρέπει να μεταφερθούν. Ετσι οι διαπιστωτικές πράξεις αυτές «διαπιστώνουν τη νομιμότητα, επιτρέπουν την κατεδάφιση και, για τον λόγο αυτό, επέχουν θέση άδειας κατεδάφισης, για όλα τα κτίρια και εν γένει κτίσματα και κατασκευές, εκτός από αυτά που έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα ή διατηρούμενα, ώστε να επιτευχθεί η ανάπτυξη του μητροπολιτικού πόλου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξής του», αναφέρει η ρύθμιση που έχει κατατεθεί προς ψήφιση μαζί με το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα υδατοδρόμια (άρθρα 66-70). Επίσης, σε αυτή ρητά προσδιορίζεται πως όλες οι εργασίες διενεργούνται από και με δαπάνη του αγοραστή, δηλαδή της Lamda Development.

Το ενδεχόμενο προσφυγής της Hard Rock

«Είμαστε στην τελική ευθεία, όλα έχουν μπει πια σε μια σειρά», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και αντιπρόεδρος της Ν.Δ., Αδωνις Γεωργιάδης, για την επένδυση στο Ελληνικό. «Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών συμπεριλαμβάνονται οι ρυθμίσεις για την άμεση έναρξη των εργασιών στο έργο του Ελληνικού, μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία για το καζίνο», ανέφερε ο υπουργός, προσθέτοντας πως αναλαμβάνει ο ίδιος «εντός του υπουργείου Ανάπτυξης κάποιες επιπλέον αρμοδιότητες, για να τρέξουμε τα θέματα των αυθαιρέτων κτισμάτων που πρέπει να γκρεμίσουμε, αλλά και τη μεταφορά της βάσης των ειδικών δυνάμεων του Λιμενικού στην περιοχή του Σκαραμαγκά, που είναι οι τελευταίες εκκρεμότητες και μετά μπαίνουν οι μπουλντόζες». Οσον αφορά το ενδεχόμενο η Hard Rock International να προσφύγει κατά του αποκλεισμού της από τον διαγωνισμό για το καζίνο του Ελληνικού, ο υπουργός δήλωσε ότι «η εταιρεία έχει προθεσμία να καταθέσει προσφυγή έως τις 31 Ιανουαρίου και λογικά θα την καταθέσει». Τόνισε όμως πως «είναι κάτι που αναμένουμε να συμβεί, αλλά δεν με ανησυχεί». «Οι αποφάσεις των επιτροπών είναι ομόφωνες και κατά τη γνώμη μου νομικά απολύτως στέρεες, δεν έχει αδικηθεί κάποιος για να δικαιωθεί μετά σε μια προσφυγή. Καταλαβαίνω ότι μια εταιρεία όταν χάνει ένα διαγωνισμό δεν είναι ευχαριστημένη, όμως σε ένα διαγωνισμό κάποιος χάνει, κάποιος κερδίζει».