ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι «ψηφιακές» έρευνες της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Οι «ψηφιακές» έρευνες της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Κλαδικές μελέτες στους τομείς του ηλεκτρονικού εμπορίου, του fintech (της χρήσης δηλαδή νέων τεχνολογιών στον χρηματοπιστωτικό τομέα), καθώς και στις πλατφόρμες ταξί σχεδιάζει να διενεργήσει το επόμενο διάστημα η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Συνολικότερα, η ανεξάρτητη αρχή, υπό τη σχετικά νέα ηγεσία της, επιχειρεί να αντεπεξέλθει στις νέες προκλήσεις που τίθενται και στο δίκαιο του ανταγωνισμού λόγω του ψηφιακού μετασχηματισμού της οικονομίας.

Την ίδια ώρα, βεβαίως, καλείται να αντιμετωπίσει και «παραδοσιακές» προκλήσεις –με την αρνητική έννοια της λέξης– της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, από τις ανεπάρκειες σε προσωπικό έως τον διαγκωνισμό με άλλες αρχές για τις αρμοδιότητες.

Η διενέργεια των παραπάνω κλαδικών μελετών αποφασίστηκε, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ήδη από τον Ιανουάριο, ενώ το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους η Ε.Α. προσανατολίζεται και στην πραγματοποίηση κλαδικής μελέτης και για τις ιδιωτικές κλινικές.

Τα σούπερ μάρκετ

Το προσεχές διάστημα, πάντως, αναμένεται να δημοσιοποιηθεί η μελέτη για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, η οποία ξεκίνησε πριν από περίπου πέντε χρόνια και, σύμφωνα με πληροφορίες, ξεπερνάει τις 300 σελίδες. Μεσοπρόθεσμος στόχος, πάντως, είναι η διενέργεια σε ορίζοντα διετίας νέας κλαδικής μελέτης για τα σούπερ μάρκετ, καθώς στον κλάδο αναμένεται η συνέχιση των ανακατατάξεων σε ό,τι αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς, αλλά και στα κανάλια πώλησης (π.χ. ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ). Σημειώνεται πως οι κλαδικές μελέτες δεν σχετίζονται με τις έρευνες και τους αιφνιδιαστικούς ελέγχους που πραγματοποιεί η Ε.Α. αυτεπάγγελτα ή έπειτα από καταγγελία, όπως συνέβη τον περασμένο Νοέμβριο με την «έφοδο» στις τράπεζες. Η συγκεκριμένη έρευνα βρίσκεται, πάντως, στο στάδιο ακόμη της αποσφράγισης του υλικού που συγκεντρώθηκε στις 7 και 8 Νοεμβρίου 2019.

Καθοριστικό ρόλο, πάντως, στον αποτελεσματικό έλεγχο νέων τομέων της οικονομίας θα διαδραματίσει το εάν θα θεσπισθεί ρητώς, με νόμο, η συναρμοδιότητα σε ορισμένα ζητήματα της Ε.Α. και της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) που σήμερα δεν υπάρχει. Το θέμα αυτό συγκαταλέγεται μεταξύ των κυριότερων στο πλαίσιο της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής που έχει συγκροτηθεί για την αναθεώρηση του βασικού νόμου περί ανταγωνισμού, του 3959/2011. Νομικοί κύκλοι με γνώση των θεμάτων ανταγωνισμού επισημαίνουν ότι στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη η συναρμοδιότητα είναι κατοχυρωμένη νομικά εδώ και χρόνια.

Σε εξέλιξη, επίσης, είναι η κατάρτιση του νέου οργανισμού της Ε.Α. με στόχο της ηγεσίας της αρχής αυτή να γίνει πιο αποτελεσματική και να ανταποκρίνεται και στα νέα δεδομένα. Βασικό στοιχείο της νέας δομής αναμένεται να είναι η διάκριση των διευθύνσεων ανά οικονομικό τομέα, κατά το μοντέλο της γενικής διεύθυνσης ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), καθώς επίσης και η δημιουργία ανεξάρτητων τμημάτων, όπως τμήμα forensic IT (εντοπισμός και ανάλυση ηλεκτρονικών αποδεικτικών στοιχείων). Αξίζει, άλλωστε, να σημειωθεί ότι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τις αρχές ανταγωνισμού ανά τον κόσμο είναι η λεγόμενη αλγοριθμική σύμπραξη (π.χ. η εφαρμογή αλγορίθμων για να διατηρούνται στο ίδιο επίπεδο οι τιμές σε διάφορες εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου που έχουν συστήσει καρτέλ).

Οι βάσεις δεδομένων

Στην ίδια κατεύθυνση θα αξιοποιηθούν και οι βάσεις δεδομένων των δύο μητρώων για τις δημόσιες συμβάσεις (ΚΗΜΔΗΣ – Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων και ΕΣΗΔΗΣ – Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων) για τον εντοπισμό φαινομένων νόθευσης διαγωνισμών και όχι μόνον.