ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αντιδράσεις για την ηλεκτρονική πύλη του ΟΛΠ

gkat_26_2502_page_1_image_0002

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των λιμανιών, δηλαδή η υιοθέτηση διαδικασιών που θα αφαιρέσουν πλήθος  εγγράφων που σχετίζονται με τη δραστηριότητα από την εκφόρτωση μέχρι τον εκτελωνισμό, διχάζει ήδη βαθιά τον Πειραιά. Αιτία η υιοθέτηση από τη ΣΕΠ Α.Ε., θυγατρική της Cosco Shipping που διαχειρίζεται τους προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων ΙΙ και ΙΙΙ, ψηφιακής πλατφόρμας στην οποία όλοι οι χρήστες πρέπει να υποβάλουν όλα τους τα δεδομένα. Το σύστημα αυτό είναι διασυνδεδεμένο με τα συστήματα των τελωνείων της ΑΑΔΕ, ενώ αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Eurobank. Η υιοθέτηση ενός τέτοιου πληροφοριακού συστήματος, που φέρει την ονομασία Hellenic Port Community System (HPCS), αποτέλεσε αίτημα της αγοράς και ζητούμενο εκσυγχρονισμού εδώ και χρόνια, μεταξύ άλλων και της ένωσης πρακτόρων (ΔΝΕ) που τώρα αντιδρά. Ομως το γεγονός ότι κανένας δημόσιος ή ανεξάρτητος φορέας δεν προχώρησε στην υλοποίησή του, οδήγησε τη θυγατρική της Cosco Shipping στην ανάληψη της σχετικής πρωτοβουλίας. Πρωτοβουλία που υπόσχεται τη μείωση των χρόνων διεκπεραίωσης ενός εμπορευματοκιβωτίου από 6 ώρες σε 20 λεπτά.

Πλην όμως ένα πολύ μεγάλο μέρος της αγοράς αντιδρά έντονα αρνητικά σε αυτή την πρωτοβουλία για δύο λόγους: αφενός πολλοί ανησυχούν για την τήρηση της εμπιστευτικότητας των στοιχείων τους, που τα περισσότερα αφορούν εμπορικά μυστικά (τιμολογιακή πολιτική κ.λπ.), μια και η πλατφόρμα τρέχει από την Cosco Shipping, και αφετέρου εξαιτίας των χρόνιων παιχνιδιών ισχύος του Πειραιά, σημειώνουν οι επαΐοντες. Σε αυτό το περιβάλλον πραγματοποιήθηκε χθες ευρεία σύσκεψη με τη συμμετοχή του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη των φορέων και χρηστών του λιμανιού και του εμπορικού κόσμου, αλλά και του ΟΛΠ και της κινεζικής πρεσβείας, στην οποία συμφωνήθηκε αφενός η αναβολή της υποχρεωτικής εγγραφής όλων έως τις 30 Απριλίου και αφετέρου η διαβούλευση ώστε να βρεθεί λύση που να «θεραπεύει» τις ανησυχίες των συμμετεχόντων στην αγορά. Ενα από τα επικρατέστερα, κατά το υπουργείο, σενάρια που βρίσκεται στο τραπέζι, είναι η ανάληψη της εποπτείας του συστήματος από το Δημόσιο. Βεβαίως αυτό μένει να φανεί εάν θα γίνει αποδεκτό από την Cosco Shipping που έχει επενδύσει σημαντικά ποσά σε αυτό αλλά ήδη τα μηνύματα είναι πως η κινεζική πλευρά επιδιώκει συναινετική λύση.

Να σημειωθεί πως στο HPCS έχει ήδη διασυνδεθεί η ΑΑΔΕ. «Η διασφάλιση της διαλειτουργικότητας με πληροφοριακά συστήματα, που αναπτύσσονται ή πρόκειται να αναπτυχθούν στο μέλλον από την επιχειρηματική κοινότητα των λιμένων, είναι από τις πρώτες προτεραιότητες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων», δηλώνουν στην «Κ» πηγές της ΑΑΔΕ, προσθέτοντας ότι «η Αρχή εντείνει τις προσπάθειές της για την εμβάθυνση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που παρέχονται στην επιχειρηματική κοινότητα των λιμένων, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Τελωνείων, ICISnet, και την ολοκλήρωση της διαλειτουργικότητάς του με το HPCS». Επισημαίνουν, μάλιστα, ότι κάθε πρωτοβουλία των οικονομικών φορέων για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, την απλοποίηση και ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών στους διεθνείς λιμένες της χώρας, βρίσκει την ΑΑΔΕ αρωγό. «Στο πλαίσιο αυτό ο σχεδιασμός των πληροφοριακών συστημάτων από την ΑΑΔΕ, τόσο του ICISnet, όσο και της Ενιαίας Θυρίδας, είναι προσανατολισμένος στη διασφάλιση της διαλειτουργικότητας με πληροφοριακά συστήματα που αναπτύσσονται ή πρόκειται να αναπτυχθούν στο μέλλον από την επιχειρηματική κοινότητα των λιμένων», καταλήγουν.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΕΠ Α.Ε., Zhang Anming, μιλώντας στην «Κ» εξηγεί πάντως ότι «γνωρίζουμε απόλυτα πως η πληροφόρηση είναι το πιο πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο των ενδιαφερομένων και για να την προστατεύσουμε, εφαρμόσαμε σε όλα τα στάδια σύγχρονες τεχνολογίες που εφαρμόστηκαν με τον ίδιο τρόπο από μεγάλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, ενώ διεθνώς διαπιστευμένοι ελεγκτές έχουν εξασφαλίσει την αξιοπιστία των διαδικασιών και της τεχνικής υποδομής για την εξάλειψη τυχόν ανησυχιών που μπορεί να προκύπτουν». Υπόσχεται δε, πως «θα συνεχίσουμε να επικοινωνούμε με τους ενδιαφερόμενους προκειμένου να καθαρίσουμε τα όποια γκρίζα σημεία, αν υπάρχουν».