ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εγκαταλείπουν τα ευρωπαϊκά νηολόγια τα ελληνόκτητα πλοία

gkat_28_1003_page_1_image_0002

Λιγότερα πλοία αλλά με μεγαλύτερη χωρητικότητα απαρτίζουν πλέον τον ελληνόκτητο εμπορικό στόλο, ενώ για μία ακόμη χρονιά η ελληνική σημαία, όπως όμως και της Κύπρου και της Μάλτας, είναι αναρτημένη σε λιγότερα ελληνικά πλοία. Η φυγή από τα ευρωπαϊκά νηολόγια αποδίδεται στην πολιτική υπερρύθμισης του κλάδου από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

Αυτά προκύπτουν από την 33η ετήσια έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co-operation Committee), στην οποία παρουσιάζονται όλα τα στατιστικά στοιχεία για τα ελληνικά ελεγχόμενα πλοία άνω των 1.000 GT (ολική χωρητικότητα), καταχωρημένα υπό ελληνικές και άλλες σημαίες. Τα στοιχεία έχουν παρασχεθεί από την IHS Markit.

Οι πληροφορίες, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα στοιχεία του προηγούμενου έτους, δείχνουν ότι κατά τη διάρκεια του δωδεκαμήνου έως τον Μάρτιο του 2020 ο ελληνόκτητος στόλος ελαττώθηκε ελαφρώς όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, αλλά αυξήθηκε όσον αφορά τη χωρητικότητα τόσο σε DWT (χωρητικότητα εκτοπίσματος) όσο και σε GT (ολική χωρητικότητα). Σύμφωνα με τα στοιχεία, στις αρχές Μαρτίου τα ελληνικά συμφέροντα ελέγχουν 3.968 ποντοπόρα πλοία διαφόρων κατηγοριών, με συνολική χωρητικότητα 340.823.637 DWT και 199.693.859 GT. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους, προκύπτει μείωση 49 πλοίων και αύξηση κατά 1.274.280 DWT και 1.529.779 GT. Τα ποσοτικά αυτά στοιχεία περιλαμβάνουν 158 πλοία διαφόρων κατηγοριών που έχουν παραγγελθεί σε ναυπηγεία, συνολικής χωρητικότητας 18.411.004 DWT και 13.017.734 GT. Αξίζει όμως να σημειωθεί πως τα εν λόγω μεγέθη του στόλου παραμένουν υποδεέστερα αυτών του 2018 (που αφορούσαν το δωδεκάμηνο Μαρτίου 2017 – Μαρτίου 2018) τόσο σε πλήθος πλοίων όσο και σε συνολική χωρητικότητα.

Ο στόλος που είναι καταχωρισμένος υπό ελληνική σημαία έχει μειωθεί όσον αφορά τους αριθμούς πλοίων αλλά και τη χωρητικότητα και σήμερα περιλαμβάνει 636 πλοία, 38.799.270 GT και 65.640.708 DWT, σε αντίθεση με τα στοιχεία του προηγούμενου έτους για 671 πλοία, 39.981.741 GT και 68.261.953 DWT.

Η σημαία του Παναμά κέρδισε 38 ελληνόκτητα πλοία, της Λιβερίας 26 πλοία, 12 πλοία των νησιών Μάρσαλ και 7 πλοία του Χονγκ Κονγκ. Από την άλλη πλευρά, έχουν σημειωθεί μειώσεις στον αριθμό των ελληνόκτητων πλοίων που φέρουν σημαίες των χωρών Κύπρος, Μάλτα και Μπαχάμες. Τα μητρώα αυτά κατέγραψαν απώλειες 22, 14 και 19 πλοίων αντιστοίχως. Η ελληνική σημαία «υπεστάλη» από 35 πλοία φέτος, 2.621.245 DWT και 1.182.471 GT.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης έχει επισημάνει σχετικά με το ζήτημα της ελκυστικότητας της ελληνικής σημαίας πως «ανταγωνιστικό νηολόγιο σημαίνει κατ’ αρχήν να μειώσουμε τη γραφειοκρατία, να δημιουργήσουμε πλαίσιο θεσμικό ανάλογο με άλλα ανταγωνιστικά νηολόγια». Πρόθεση του υπουργείου –όπως επισήμανε προ ημερών ο κ. Πλακιωτάκης– είναι η ανάληψη νομοθετικών πρωτοβουλιών για τη θεσμοθέτηση του ηλεκτρονικού νηολογίου, με σκοπό τη μείωση της γραφειοκρατίας, αλλά και την ενίσχυση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, με στόχο την ενίσχυση της ελληνικής ναυτοσύνης και την παραγωγή ποιοτικών αξιωματικών και κατώτατων πληρωμάτων που θα στελεχώσουν την παγκόσμια ναυτιλία. Οι σχετικές πρωτοβουλίες αναμένεται να περιληφθούν στο επόμενο νομοσχέδιο που θα φέρει στη Βουλή το υπουργείο.