ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στον «πάγο» το ντιλ εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας

gkat_25_0404_page_1_image_0001

Προ αδιεξόδου έχει περιέλθει η προσπάθεια εξυγίανσης τον Ναυπηγείων Ελευσίνας με στρατηγικό επενδυτή την ONEX, εξαιτίας, μεταξύ άλλων, και διαφορών μεταξύ αυτής και του νυν μετόχου της Νίκου Ταβουλάρη, ενώ η σύμβαση ναυπήγησης των δύο πυραυλακάτων του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) έληξε στις 31 Μαρτίου και ακόμα είναι άγνωστο εάν θα ανανεωθεί. Με βάση αυτή τη σύμβαση, το Π.Ν. πληρώνει μισθοδοσία και μέρος των παγίων της ναυπηγικής μονάδας ώστε να ολοκληρωθούν τα δύο σκάφη. Επί του παρόντος είναι άγνωστο εάν αυτή η σύμβαση θα παραταθεί όπως έχει ξαναγίνει στο παρελθόν, αλλά το Ναυτικό χρειάζεται τα δύο σύγχρονα σκάφη, τις πυραυλακάτους 6 και 7.

Ενα σενάριο θέλει να κηρύσσεται έκπτωτη η εταιρεία και να αναλαμβάνει άλλος, όμως το πιθανότερο είναι να ανανεωθεί. Εως ότου ανανεωθεί όμως, κάποιοι πιστεύουν πως μπορεί να έχει εξαναγκαστεί ο βασικός τους μέτοχος Νίκος Ταβουλάρης να προχωρήσει στη μεταβίβαση όλων των μετοχών του στην ΟΝΕX, όπως του ζήτησε τον Δεκέμβριο, πριν αυτή προχωρήσει στην κατάθεση προς έγκριση από τη Δικαιοσύνη σχεδίου εξυγίανσης στο πλαίσιο του άρθρου 106 του πτωχευτικού δικαίου. Η ONEX ζητεί περίπου το 40% των μετοχών που εκτιμά πως ελέγχει η πλευρά Ταβουλάρη, με στόχο να μην της φέρει προσκόμματα στη διαδικασία εξυγίανσης. Ομως ο Νίκος Ταβουλάρης ισχυρίζεται πως ελέγχει μόνον το 20% των μετοχών, το οποίο και συναινεί να μεταβιβάσει, αλλά δεν σχετίζεται, λέει, με τους άλλους μετόχους της μητρικής των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Στις πιστώτριες τράπεζες δεν υπάρχει ιδιαίτερη αισιοδοξία για γρήγορη έκβαση της προσπάθειας εξυγίανσης, τόσο λόγω της στάσης του βασικού μετόχου όσο και λόγω των εξελίξεων στην οικονομία, ένεκα πανδημίας. Θυμίζουν πως στην παρούσα φάση η εξασφάλιση χρηματοδότησης με ικανοποιητικό κόστος είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση και εμφανίζονται μάλλον επιφυλακτικές για τον χρονικό ορίζοντα εντός του οποίου μπορεί να ολοκληρωθεί η συμφωνία.

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδωνις Γεωργιάδης, αναφερόμενος στις εξελίξεις, έχει προειδοποιήσει πως «η περίπτωση να ανανεώνουμε διαρκώς τα συμβόλαια του Πολεμικού Ναυτικού και να πληρώνει το κράτος για να μένουν ημίκλειστα ή ημιανοιχτά τα ναυπηγεία, χωρίς το Ναυτικό να παίρνει και τις τορπιλακάτους που θέλει στην ώρα τους, μόνο και μόνο για να λέμε όλοι πόσο αγαπάμε τα ναυπηγεία, δεν υπάρχει».

Υπενθυμίζεται πως στις αρχές Ιουνίου του 2019 η ONEX ξεκίνησε διαπραγματεύσεις για την εξαγορά των Ναυπηγείων Ελευσίνας από τον όμιλο Νίκου Ταβουλάρη που ελέγχει τη μητρική των ναυπηγείων, Νεώριον Α.Ε. Η ONEX προτίθεται να ρυθμίσει σε δόσεις και να καλύψει υποχρεώσεις μέσω ολοκληρωμένης συμφωνίας, στο πλαίσιο του άρθρου 106 β και 106 δ, που θα επικυρωθεί από αρμόδιο Πρωτοδικείο. Το σχετικό αίτημα επικύρωσης με την κατάθεση της συμφωνίας στο Πρωτοδικείο αναμενόταν να γίνει πριν από το Πάσχα, κάτι που πλέον δεν ισχύει. Αναφορικά με τη χρηματοδότηση της συμφωνίας εξυγίανσης της ONEX, οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως ήδη από τα τέλη Ιουλίου 2019 η αμερικανική επενδυτική τράπεζα Chatsworth Securities LLC συμφώνησε με την Onex Elefsis Shipyards –σχήμα που έχει δομηθεί για να εξαγοράσει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας– να συμμετάσχει στην υλοποίηση επένδυσης έως και 400 εκατ. δολαρίων στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας στο πλαίσιο της εν εξελίξει επιχείρησης διάσωσής τους. Η Chatsworth, που εδρεύει στη Νέα Υόρκη, εκτός από τη μετοχική συμμετοχή που θα έχει, θα είναι και ο χρηματοπιστωτικός εταίρος της Onex Elefsis Shipyards στο εγχείρημα.