Χωρίς πρόσβαση σε χρηματοδότηση κινδυνεύουν να μείνουν νεοφυείς εταιρείες

Χωρίς πρόσβαση σε χρηματοδότηση κινδυνεύουν να μείνουν νεοφυείς εταιρείες

4' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αντιμέτωπες με μια δυσάρεστη πραγματικότητα έρχονται οι νεοφυείς επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, καθώς η ταχύτητα μετάδοσης του ιού δεν θα μηδενίσει απλώς τον κύκλο εργασιών τους, αλλά, σε κάποιες περιπτώσεις, θα θέσει σε κίνδυνο ακόμη και τη βιωσιμότητά τους. Καθώς ο χρόνος κυλάει, αρκετές νεοφυείς εταιρείες έχουν μόλις κάποιους μήνες μπροστά τους πριν εξαντλήσουν τα τελευταία διαθέσιμα κεφάλαιά τους, ενώ η πρόσβασή τους σε χρηματοδότηση θα είναι περιορισμένη, αφού ακόμη και τα ίδια τα επενδυτικά κεφάλαια (venture capitals) επαναπροσδιορίζουν τη στρατηγική τους. Λέγεται μάλιστα ότι εγχώρια funds έχουν αποκλείσει από το ραντάρ τους –τουλάχιστον για το επόμενο διάστημα– εταιρείες που κινούνται στον χώρο του τουρισμού ή των μετακινήσεων (mobility) δεδομένου ότι και οι δύο κλάδοι είναι πλέον αρκετά «εύθραυστοι».

Την ίδια στιγμή, μικρές εταιρείες, όπως η GuestFlip, αλλά και άλλες μεγαλύτερες με διεθνή παρουσία, όπως η Blueground, αναζητούν τρόπους ώστε να ανταποκριθούν στις νέες αυτές συνθήκες, προχωρώντας σε μόνιμη ή προσωρινή διακοπή της σύμβασης κάποιων εργαζομένων τους. Μάλιστα, τις τελευταίες ημέρες, εκπρόσωποι  startups αλλά και επενδυτικών κεφαλαίων ζητούν από την πολιτεία να λάβει πιο στοχευμένα μέτρα, κατά τα πρότυπα χωρών όπως η Γαλλία, η Βρετανία, η Γερμανία και η Ισπανία, εκτιμώντας πως οι startups δεν φέρουν τα ίδια χαρακτηριστικά με μικρομεσαίες επιχειρήσεις που μετρούν χρόνια δραστηριότητας στη χώρα.

Πτώση τζίρου

Για νεοφυείς εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του τουρισμού, το κύμα ακύρωσης – κρατήσεων, αλλά και η αναστολή λειτουργίας ξενοδοχειακών μονάδων, συμπαρασύρει και τις ίδιες. Η ομάδα του Ferryhopper, της πλατφόρμας αναζήτησης και κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για όλους τους πιθανούς προορισμούς και διασυνδέσεις νησιών, είναι έτοιμη να διαχειριστεί δύσκολες καταστάσεις. «Αυτή τη στιγμή μιλάμε για πτώση του τζίρου που υπερβαίνει το 90% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, αλλά και με τους πρώτους δύο μήνες του 2020. Γεγονός που είναι λογικό λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών που υπάρχουν στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες», αναφέρει ο συνιδρυτής και CEO της εταιρείας, Χρήστος Σπαθαράκης. «Υπάρχει ένα μεγάλο κύμα ακυρώσεων και αιτημάτων για αλλαγή εισιτηρίων και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να ανταποκριθούμε προς τους πελάτες μας με τον καλύτερο τρόπο», συνεχίζει, προσθέτοντας ότι συνήθως αυτούς τους μήνες το μεγαλύτερο κομμάτι των κρατήσεων γίνεται από ξένους ταξιδιώτες, «επομένως, καταλαβαίνετε πόσο έχει επηρεαστεί η δραστηριότητά μας συνολικά». Ο ίδιος ευελπιστεί ότι ο κλάδος θα ανακάμψει, επισημαίνοντας ωστόσο ότι το σημαντικότερο αυτή τη στιγμή είναι να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας και οι εργαζόμενοι. Η εταιρεία απασχολεί συνολικά 35 άτομα.

«Επίσης, θα ήταν πολύ ωφέλιμο για τις επιχειρήσεις να μπορέσουν να συνεχίσουν να απασχολούν όλο το προσωπικό τους κανονικά, έχοντας μια στήριξη ή επιδότηση για τον συγκεκριμένο σκοπό. Να δίνεται, δηλαδή, η δυνατότητα να συνεχίσουν οι εργαζόμενοι να δουλεύουν (από το σπίτι ή με όρους που τηρούν τους κανόνες ασφαλείας) χωρίς να αναστέλλονται οι συμβάσεις, αλλά με μια μικρή έστω επιδότηση του μισθολογικού κόστους της εταιρείας», συμπληρώνει. Ειδικότερα για τις startups, η δυνατότητα να συνεχίσουν να παράγουν απρόσκοπτα είναι μονόδρομος ώστε να συνεχίσουν να υπάρχουν, καταλήγει.

Ταχυμεταφορές

Από την άλλη, βέβαια, η νέα αυτή πραγματικότητα μπορεί να δημιουργήσει και κάποιες ευκαιρίες ή να δώσει ώθηση σε ομάδες να υλοποιήσουν το εγχείρημά τους. Τέτοια είναι η περίπτωση με τη Stoferno.gr, την ελληνική πλατφόρμα άμεσου delivery προϊόντων από μικρές τοπικές επιχειρήσεις (παντοπωλεία, μανάβικα, φαρμακεία, pet shop, ζαχαροπλαστεία κ.ά.). Η εταιρεία, που συμμετείχε και στο πρόγραμμα egg της Εurobank, συνέλαβε την ιδέα τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο του 2018 και ύστερα από μια ημιτελή προσπάθεια τον Φεβρουάριο του 2019 κατόρθωσε, στις αρχές Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους, να ολοκληρώσει τη δομή της πλατφόρμας. «Αναγκαστήκαμε να αλλάξουμε έξι φορές το στήσιμο της πλατφόρμας, για να καταλήξουμε στο σημερινό αποτέλεσμα», λέει στην «Κ» ο ένας εκ των πέντε  ιδρυτών και CEO, Δημήτρης Λυκούρης. Η εξάπλωση του κορωνοϊού τούς επέτρεψε να κάνουν «χρυσές –για τα δεδομένα τους– δουλειές» αφού «από εκεί που λαμβάναμε μία παραγγελία την εβδομάδα από ένα χρήστη για ένα προϊόν, τώρα βλέπουμε μια επαναληψιμότητα. Ο ίδιος δηλαδή θα μας παραγγείλει σχεδόν κάθε μέρα από κάτι». Ετσι, ενώ στην αρχή το εγχείρημα φάνταζε αρκετά περίπλοκο, με τους ίδιους τους ιδρυτές να στήνονται στην ουρά των παντοπωλείων ή των ζαχαροπλαστείων για να παραλάβουν τα προϊόντα και να τα διανείμουν στους χρήστες-καταναλωτές, τώρα αυτό όχι μόνον υλοποιείται, αλλά έχει και προοπτικές ανάπτυξης. «Μέχρι στιγμής η αύξηση στις παραγγελίες έχει οκταπλασιαστεί, με το μέσο μέγεθος του καλαθιού της κάθε συναλλαγής να έχει ανέβει από 20 στα 50 ευρώ από το κάθε κατάστημα ξεχωριστά. Αυτές τις ημέρες, οι χρήστες αγοράζουν κυρίως τρόφιμα και είδη μαγειρικής, μαναβικής, υγιεινής και καθαριότητας», σημειώνει ο κ. Λυκούρης. Οπως προσθέτει «ενδεικτικό της δυναμικής της πορείας είναι ότι από τη μία μέρα στην άλλη επεκταθήκαμε και σε άλλες έξι περιοχές των βορείων προαστίων της Αττικής για να μπορέσουμε να φέρουμε τα καθημερινά προϊόντα του κόσμου στην πόρτα του ακόμη και εντός της ώρας». Η εταιρεία, μάλιστα, ήδη ζητάει επιπλέον διανομείς προκειμένου να μπορέσει να καλύψει τις παραγγελίες που «τρέχουν» στην πλατφόρμα της.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή