ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Απόστολος Βακάκης: Bρισκόμαστε σε πόλεμο

apostolos-vakakis-briskomaste-se-polemo-2376890

«Βρισκόμαστε στην αρχή της κρίσης και όχι στο τέλος της». Με αυτά τα λόγια, τα οποία επανέλαβε ουκ ολίγες φορές κατά τη τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τον σχολιασμό των αποτελεσμάτων του 2019, επιχείρησε χθες το απόγευμα ο επικεφαλής της Jumbo κ. Απόστολος Βακάκης να δώσει το στίγμα της επόμενης ημέρας από το lockdown. O ίδιος μάλιστα χαρακτήρισε την τρέχουσα κρίση την «τέλεια καταιγίδα», είπε ότι «βρισκόμαστε σε πόλεμο», ενώ αναφερόμενος στο μέλλον έκανε λόγο για «αχαρτογράφητα νερά». Βασική στρατηγική, πάντως, του ομίλου για το 2020 θα είναι να διασφαλίσει τη ρευστότητά του, αποφεύγοντας πιθανά ρίσκα, αλλά και μεταθέτοντας για το μέλλον κάποιες επενδύσεις. Ο κ. Βακάκης έθεσε ως ελάχιστο στόχο έναν ισοσκελισμένο ισολογισμό για το τρέχον έτος με πλέον καθοριστικές παραμέτρους για το τι μέλλει γενέσθαι αφενός την πορεία της πανδημίας και αφετέρου τη διαχείριση των αποθεμάτων που φαίνεται να αποτελεί και τον μεγαλύτερο «πονοκέφαλο» τόσο για την Jumbo όσο και για το σύνολο των λιανεμπορικών επιχειρήσεων που παρέμειναν κλειστές.

Ειδικά σε ό,τι αφορά το τελευταίο, ο ίδιος είπε ότι το 25% των αποθεμάτων της εταιρείας είναι πλεονάζον. Κι αυτό διότι από τα πασχαλινά προϊόντα έμειναν απούλητα, ενώ ο ίδιος εκτίμησε ότι το καλοκαίρι δεν πρόκειται να πουληθούν ούτε τα μισά από τα εποχιακά είδη που έχει παραγγείλει η Jumbo, ενώ και τον Σεπτέμβριο δεν πρόκειται να διατεθεί πάνω από το 60% των σχολικών ειδών.

Eρωτηθείς ο κ. Βακάκης εάν έκανε χρήση του μέτρου επιδότησης του μισθολογικού κόστους, ο ίδιος απάντησε θετικά, υποστήριξε ωστόσο ότι τα μέτρα αυτά είναι πολύ χαμηλής αξίας (σ.σ. χρησιμοποίησε τον όρο «peanuts») σε σχέση με το μέγεθος της επιχείρησης. Το θέμα των μισθωμάτων, πάντως, δεν αποτελεί από την άλλη πρόβλημα για την Jumbo, καθώς όλες οι συμφωνίες που έχει με τους ιδιοκτήτες των καταστημάτων προβλέπει σύνδεση του ενοικίου με τον τζίρο. Ο ίδιος απέκλεισε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να προχωρήσει στο κλείσιμο κάποιων σημείων πώλησης, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «όταν είσαι σε πόλεμο, πρέπει να έχεις στον αέρα όλα σου τα αεροπλάνα».

Από την άλλη, υποστήριξε ότι ακόμη είναι πολύ νωρίς και για να κριθεί εάν θα διανεμηθεί μέρισμα στους μετόχους για τη χρήση του 2020, καθώς και για τις επενδυτικές δαπάνες. Για το δεύτερο ειδικά δήλωσε ότι θα έχει μία πιο ξεκάθαρη εικόνα μετά το τέλος του Ιουνίου. Επεσήμανε, πάντως, ότι κάποιες επενδύσεις, οι οποίες επρόκειτο να είναι λειτουργικές προς τα τέλη του 2020, αναγκαστικά μετατίθενται για το 2021. «Η όρεξή μας για ανάπτυξη είναι μεγάλη. Στη διοίκηση όμως έχεις δύο επιλογές: ή να επιβιώσεις ή να πάρεις ρίσκα με στόχο να προστατέψεις την κερδοφορία ό,τι κι αν γίνει. Εμείς θέλουμε να διασφαλίσουμε την επιβίωσή μας. Καλύτερα μία χαμένη χρονιά, παρά μία χαμένη εταιρεία», τόνισε ο επικεφαλής του ομίλου. O ίδιος πρόσθεσε ότι καθώς η εταιρεία διαθέτει ρευστότητα, εάν παρουσιαστούν επενδυτικές ευκαιρίες, η Jumbo θα κινηθεί πιο γρήγορα.

Νέα καταστήματα

Το πλάνο, πάντως, όπως παρουσιάστηκε κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές προβλέπει την έναρξη λειτουργίας ενός νέου καταστήματος στην Ελλάδα το 2021, ενός στην Κύπρο επίσης το 2021 και ενός στη Βουλγαρία μέσα στα δύο επόμενα χρόνια. Εντός του 2020 αναμένεται η ενεργοποίηση του ηλεκτρονικού καταστήματος της Jumbo στην Κύπρο και εντός του 2021 στη Ρουμανία. Τις ημέρες του lockdown το μερίδιο του ηλεκτρονικού καταστήματος της Jumbo στην Ελλάδα έφτασε στο 5% του τζίρου της από 2,5%. Τα καταστήματα Jumbo στην Ελλάδα θα ανοίξουν στις 11 Μαΐου, πλην ενός.