ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μείωση πωλήσεων 50% και «λουκέτα» αναμένει το 2020 η αγορά αυτοκινήτου

meiosi-poliseon-50-kai-loyketa-anamenei-to-2020-i-agora-aytokinitoy-2377976

Στο 1/5 των πωλήσεων του περυσινού Απριλίου περιορίστηκαν οι πωλήσεις των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων τον φετινό Απρίλιο, καθώς όχι μόνο δεν προχώρησαν ιδιώτες και επιχειρήσεις σε αγορές, αλλά ακυρώθηκαν σχεδόν στο σύνολό τους οι παραγγελίες από εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, τις γνωστές επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου «rent a car». Υπό κανονικές συνθήκες η κατηγορία αυτή αποτελεί περίπου το 1/4 των συνολικών πωλήσεων των αυτοκινήτων και οι παραγγελίες πραγματοποιούνται το τρίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου – Απριλίου, που φέτος συνέπεσε με το lockdown όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων (ΣΕΑΑ), τον Απρίλιο του 2020 ταξινομήθηκαν 2.434 καινούργια επιβατηγά αυτοκίνητα έναντι 12.303 τον Απρίλιο του 2019, καταγράφοντας μείωση 80,2%. Στην πλειονότητά τους, μάλιστα, τα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν τον Απρίλιο είχαν παραγγελθεί τους προηγούμενους μήνες, πριν από την εξάπλωση του κορωνοϊού και την εμφάνιση κρουσμάτων και στην Ελλάδα.

Με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), τον Απρίλιο του 2020 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 653 μεταχειρισμένα, εισαγόμενα από το εξωτερικό επιβατηγά αυτοκίνητα, έναντι 5.853 τον Απρίλιο του 2019, καταγράφοντας μείωση 88,8%.

Με τον τουρισμό –με βάση τις εκτιμήσεις για τα έσοδα– να αναμένεται να είναι μειωμένος σε επίπεδα άνω του 50% σε σύγκριση με πέρυσι και τους ιδιώτες, από την πλευρά τους, να διστάζουν να προβούν σε μείζονες αγορές υπό τον φόβο της απώλειας εργασίας και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, οι άνθρωποι του κλάδου του αυτοκινήτου εκτιμούν ότι οι πωλήσεις στο σύνολο του 2020 θα είναι μειωμένες κατά 50% σε σύγκριση με πέρυσι. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 πωλήθηκαν συνολικά 114.007 καινούργια Ι.Χ. και 7.113 εισαγόμενα μεταχειρισμένα.

Δεδομένου ότι ήδη στο πρώτο τετράμηνο του 2020 έχουν πωληθεί 23.824 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα, αντιλαμβάνεται κάποιος ότι το υπόλοιπο του έτους οι επιχειρήσεις του κλάδου θα έχουν εξαιρετικά περιορισμένο τζίρο. Ακριβώς για τον λόγο αυτό οι παράγοντες του κλάδου υποστηρίζουν ότι είναι ορατός ο κίνδυνος για έναν νέο γύρο «λουκέτων» στην αγορά, ο οποίος προ κορωνοϊού βρισκόταν μεν σε τροχιά ανάκαμψης, αλλά δεν είχε καταφέρει ακόμη να επανέλθει στα προ μνημονίων επίπεδα. Υπενθυμίζεται ότι το 2008 είχαν πωληθεί 267.242 καινούργια Ι.Χ. και το 2009, 220.548 νέα Ι.Χ. Η βαθιά οικονομική κρίση στην Ελλάδα είχε ως συνέπεια το 2016 να έχουν απομείνει 1.352 καταστήματα – εκθέσεις αυτοκινήτων, από 2.519 το 2008, ενώ χάθηκαν 11.860 θέσεις εργασίας, περισσότερες από τις μισές που είχε ο κλάδος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις πωλήσεις αυτοκινήτων δεν έχουν ζητήσει κάποια ειδικά μέτρα στήριξης πέραν αυτών που έχουν τεθεί από το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου, όπως είναι, για παράδειγμα, η μείωση του μη μισθολογικού κόστους. Πάγιο αίτημα του κλάδου, βεβαίως, το οποίο αποκτά ίσως μεγαλύτερη σημασία στην παρούσα συγκυρία, είναι η καταπολέμηση των φαινομένων απάτης.