ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Aegean χρειάζεται την ίδια στήριξη με τους ανταγωνιστές της

gkat_22_1905_page_1_image_0002

Τον Ιούλιο θα ξεκινήσει σταδιακά τη δραστηριοποίηση στο διεθνές δίκτυό της η Aegean, με στόχο από το 25% της κίνησής της στα μέσα του θέρους να φθάσει στο 45%-50% έως τον Σεπτέμβριο. Κρίνοντας μάλιστα από παρόμοιες, σε περιορισμένη όμως έκταση, εμπειρίες στην Ασία, ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχιος Βασιλάκης σημείωσε ότι απαιτούνται περίπου δύο έως τρεις μήνες μετά την έναρξη της δραστηριότητας προκειμένου τα έσοδα να ξεπεράσουν έστω και ελάχιστα τα έξοδα στην αεροπορική αγορά. Ο ίδιος, μιλώντας σε επενδυτές, έκανε λόγο για το πιο δύσκολο τρίμηνο που έχει αντιμετωπίσει στην 20ετή πορεία της η Aegean και σημείωσε ότι ο Ιανουάριος κατέγραψε αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 11% και ο Φεβρουάριος κατά 7%, επιδεικνύοντας ιδιαίτερα θετική πορεία.

Ωστόσο, ύστερα από ένα πολύ επιτυχημένο 2019 και ένα θετικό ξεκίνημα το 2020, ο Μάρτιος κατέγραψε μείωση της επιβατικής κίνησης 56% και περιορισμένες πτήσεις κατά 30%. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι ο δείκτης πληρότητας, από 82% στις αρχές του έτους, έπεσε στο 57% τον Μάρτιο, ποσοστό το οποίο η εταιρεία δεν έχει αντιμετωπίσει ποτέ ξανά. Τα έσοδα κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους περιορίστηκαν κατά 15%, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, γεγονός το οποίο οφείλεται στην κατά 59% μείωση των εσόδων τον Μάρτιο. Ο τρίτος μήνας του πρώτου τριμήνου, μάλιστα, κατέγραψε 35% μείωση επιβατών, με τις ζημίες τον Μάρτιο να διαμορφώνονται σε 43-44 εκατ. ευρώ.

Ιδιαίτερα επιβαρυντικός παράγοντας υπήρξε η καθήλωση των αεροσκαφών, καθώς τα καύσιμα είχαν ήδη προαγοραστεί χωρίς να χρησιμοποιηθούν, με αποτέλεσμα την απώλεια 100-110 εκατ. ευρώ από το πρώτο τρίμηνο. Μέρος αυτών θα αξιοποιηθούν το επόμενο τρίμηνο, με αποτέλεσμα η απώλεια στο δεύτερο τρίμηνο να αγγίζει τα 30 εκατ. ευρώ. Ως προς τη ρευστότητά της, η εταιρεία ξεκίνησε τη χρονιά με 510 εκατ. ευρώ και έφθασε τώρα στα 465 εκατ. ευρώ. Ο κ. Βασιλάκης χαρακτήρισε ιδιαίτερα κρίσιμο το δεύτερο τρίμηνο του έτους, κατά το οποίο η πτητική δραστηριότητα θα είναι περιορισμένη. Ηδη τον Μάρτιο και τον Απρίλιο καταγράφηκε μείωση 90% στις πτήσεις και 98% στην επιβατική κίνηση. Η εταιρεία, κατόπιν αιτήματος της κυβέρνησης, διατήρησε έναν βασικό κορμό πτήσεων εσωτερικού, για τον οποίο έλαβε 2 εκατ. ευρώ ως ενίσχυση, ποσό το οποίο κάλυψε τα λειτουργικά έξοδά της, αφήνοντάς τη να διαχειριστεί τα σταθερά έξοδά της.

Τα νέα δεδομένα απαιτούν στενή συνεργασία μεταξύ του κλάδου, των εργαζομένων σε αυτόν, των προμηθευτών του αλλά και της Ε.Ε., υποστήριξε ο κ. Βασιλάκης. Υστερα από επαναδιαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές της και έχοντας εντάξει το 70% του προσωπικού της στο κρατικό πρόγραμμα αναστολής εργασίας, τα σταθερά έξοδα της Aegean διαμορφώνονται για το διάστημα Απριλίου – Μαΐου – Ιουνίου στα 26-28 εκατ. ευρώ. Περαιτέρω αποφάσεις για το εργατικό δυναμικό της η εταιρεία θα λάβει μετά την ανακοίνωση των κρατικών προγραμμάτων στήριξης, ενώ έχει ήδη προχωρήσει σε «πάγωμα» προσλήψεων εποχικών συνεργατών και ακύρωση συμβάσεων με αλλοδαπούς πιλότους. Η Aegean μετράει σήμερα 300 άτομα λιγότερα από ό,τι το περασμένο καλοκαίρι, ενώ υπάρχουν ακόμη 580 εργαζόμενοι σε εποχική βάση.

Κλείνοντας ο κ. Βασιλάκης δεν παρέλειψε να υπερτονίσει την ανάγκη κρατικής ενίσχυσης του κλάδου, ειδικά αφού πρόκειται για μια πρακτική που ακολουθείται από άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Οπως σημείωσε, σε περίπτωση που μια εταιρεία δεν λάβει κρατική ενίσχυση καταλήγει να χάνει σε επίπεδο ανταγωνισμού από τις άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες που έχουν ευνοηθεί. Ωστόσο, τόνισε ότι τυχόν βοήθεια θα πρέπει να παρέχεται μόνο σε επιχειρήσεις που υπήρξαν υγιείς το 2019, όπως ήταν η Aegean. «Δεν ζητούμε από το κράτος να πάρει όλο το βάρος της κρίσης, αλλά να συνδράμει στην προσπάθειά μας», δήλωσε.