Η αγορά αυτοκινήτου μπαίνει στην… πρίζα

Η αγορά αυτοκινήτου μπαίνει στην… πρίζα

3' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Περί τις 2.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αμιγώς ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα, αναμένει η αγορά ότι θα πωληθούν φέτος, λόγω των κινήτρων που πρόκειται να θεσπίσει η κυβέρνηση, ενώ για το 2021 εκτιμάται ότι ο αριθμός αυτός μπορεί να διπλασιασθεί. Την ίδια ώρα, πάντως, το μέτρο εν μέρει ακυρώνεται από την αθρόα εισαγωγή μεταχειρισμένων παλαιάς τεχνολογίας από το εξωτερικό, με τις εξαγγελίες για την επιβολή περιβαλλοντικού τέλους σε τμήμα μόνο αυτών να θεωρείται από τον κλάδο μη επαρκές.

Εάν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις της αγοράς, τότε ουσιαστικά θα μιλάμε για τετραπλασιασμό ήδη από φέτος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, επίδοση ιδιαιτέρως ικανοποιητική. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), συνολικά το 2019 πωλήθηκαν στη χώρα μας 478 ηλεκτρικά αυτοκίνητα (είτε με συσσωρευτές – BEV είτε επαναφορτιζόμενα υβριδικά – PHEV) αποτελώντας μόλις το 0,42% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων.

Το πρώτο τετράμηνο του 2020, πάντως, καταγράφεται ήδη αύξηση των πωλήσεων της εν λόγω κατηγορίας αυτοκινήτων, καθώς έχουν πωληθεί 214 οχήματα, με το μερίδιο στο τετράμηνο να διαμορφώνεται σε 0,9%.

Η αισιόδοξη –κατά πολλούς– εκτίμηση της αγοράς για την πώληση 2.000 αυτοκινήτων ήδη από την πρώτη χρονιά εφαρμογής των κινήτρων οφείλεται στο ότι αναμένεται να κάνουν χρήση αυτών κυρίως οι επιχειρήσεις για τον εταιρικό τους στόλο, καθώς και τα ταξί. Σε όλες τις χώρες, άλλωστε, η στόχευση για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης, τουλάχιστον στα πρώτα στάδια, είναι οι επιχειρήσεις και λιγότερο οι ιδιώτες.

Τα κίνητρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι τα ακόλουθα:

• Για τα φυσικά πρόσωπα: Επιδότηση του 15% της αγοράς ή μίσθωσης αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου (BEV) και μέχρι του ποσού των 5.500 ευρώ. Η επιδότηση υπολογίζεται επί της λιανικής τιμής προ φόρων. Επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ εάν το ηλεκτρικό αυτοκίνητο αντικαθιστά παλαιό όχημα και 500 ευρώ για την αγορά και εγκατάσταση οικιακού σημείου φόρτισης. Επίσης, προβλέπεται επιδότηση 20% και έως 800 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού δικύκλου ή τρικύκλου και επιπλέον επιδότηση 400 ευρώ για την απόσυρση παλαιού δικύκλου και 40% και έως 800 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου.

• Για τα νομικά πρόσωπα: Επιδότηση 15% για την αγορά ή μίσθωση ελαφρών φορτηγών – βαν (έως 3,5 τόνοι). Η επιδότηση μπορεί να είναι έως 5.500 ευρώ στην περίπτωση φορτηγών BEV και έως 4.000 στην περίπτωση φορτηγών PHEV. Επιδότηση 15% και έως 5.500 ευρώ για επιβατηγά BEV και έως 800 ευρώ για ηλεκτρικό δίκυκλο και τρίκυκλο. Επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ και 400 ευρώ για την απόσυρση παλαιού οχήματος και δικύκλου, αντιστοίχως.

• Για ιδιοκτήτες ταξί: Επιδότηση 25% και έως 8.000 ευρώ για την αγορά ή μίσθωση αυτοκινήτου BEV και 15% και έως 5.500 ευρώ για αυτοκίνητο PHEV με εκπομπές ρύπων έως 50 γρ. διοξειδίου του άνθρακα / χλμ. Για τους ιδιοκτήτες ταξί προβλέπεται επιπλέον μπόνους 2.500 ευρώ για την αντικατάσταση των παλαιών οχημάτων.

Πέραν των παραπάνω προβλέπονται και άλλα κίνητρα, όπως μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, έκπτωση δαπάνης προσαυξημένη κατά 50% στην περίπτωση αγοράς BEV και κατά 30% για την αγορά PHEV, απαλλαγή της φορολόγησης ως παροχής σε είδος όταν παραχωρείται ηλεκτρικό όχημα σε εργαζόμενο, αύξηση απόσβεσης παγίου για την αγορά καθώς και για τη φόρτιση του αυτοκινήτου.  Το νομοσχέδιο για τα κίνητρα στην ηλεκτροκίνηση περιλαμβάνει επίσης την επιβολή περιβαλλοντικού τέλους 4.000 ευρώ για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ηλικίας άνω των 10 ετών. Κύκλοι της αγοράς, πάντως, εκτιμούν ότι θα πρέπει να επιβληθεί περιβαλλοντικό τέλος της τάξεως των 2.000 ευρώ περίπου και στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ηλικίας άνω των 5 ετών.

Πρόκειται για αυτοκίνητα τα οποία στη Δυτική Ευρώπη έχουν απαξιωθεί λόγω του γνωστού «dieselgate» και εισάγονται στην Ελλάδα με πολύ χαμηλή τιμή, αλλά πωλούνται σε αρκετά υψηλότερη, εις βάρος τόσο των καταναλωτών όσο και των εγχώριων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. 

Λόγω, πάντως, της φήμης που υπήρχε στην αγορά για επιβολή περιβαλλοντικού τέλους, το τελευταίο διάστημα έχουν περιοριστεί, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εισαγωγές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή