Επιστροφή 100 εκατ. ευρώ από την Τράπεζα Πειραιώς διεκδικεί η Εγνατία Οδός Α.Ε.

Επιστροφή 100 εκατ. ευρώ από την Τράπεζα Πειραιώς διεκδικεί η Εγνατία Οδός Α.Ε.

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στα ταμεία της Εγνατίας Οδού Α.Ε. καταλήγουν εδώ και ένα μήνα τα έσοδα από τα διόδια. Η δεκαετής διαμάχη με την Τράπεζα Πειραιώς –η οποία είχε δεσμεύσει σχεδόν όλα τα έσοδα από τα διόδια του άξονα– έληξε και πλέον η εταιρεία εκτιμά ότι θα έχει έσοδα 110-120 εκατ. ευρώ ετησίως. Μένει ωστόσο να εκδοθεί μια δικαστική απόφαση, καθώς η Εγνατία Οδός Α.Ε. διεκδικεί περί τα 100 εκατ. ευρώ από την τράπεζα. Πριν από λίγες ημέρες αποφασίστηκε και ο τρόπος ανατιμολόγησης των διοδίων πριν και μετά την παραχώρηση της διαχείρισης του άξονα σε ιδιώτη.

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. έλαβε δάνειο ύψους 250 εκατ. ευρώ το 2006, με το οποίο χρηματοδότησε την ολοκλήρωση του πλέον δύσκολου τμήματός της στην Ηπειρο. Το δάνειο δόθηκε με εξαιρετικά χαμηλό επιτόκιο (0,65%) και θα αποπληρωνόταν από τα έσοδα της Εγνατίας από τα διόδια. Ομως ο φόβος του πολιτικού κόστους μετέθετε συνεχώς την τοποθέτηση διοδίων, οι δόσεις αποπληρωμής του δανείου δεν καταβάλλονταν και έτσι η Πειραιώς το 2010 κατήγγειλε τη σύμβαση και προχώρησε στη δέσμευση όλων των εσόδων του άξονα από τα διόδια, πλην των σταθμών Μαλγάρων και Ακτίου (αμφότεροι «εντάχθηκαν» στην ευθύνη της Εγνατίας το 2014). Επίσης, προχώρησε σε αύξηση του επιτοκίου του δανείου σε 3,5%.

Ακολούθησε μια μακρά δικαστική διαμάχη ανάμεσα στις δύο πλευρές, που έληξε τον προηγούμενο μήνα με την αποπληρωμή της τελευταίας δόσης του δανείου. «Οταν αναλάβαμε ως νέα διοίκηση, τον Σεπτέμβριο του 2019, ζητήσαμε από την Πειραιώς να πληροφορηθούμε το υπόλοιπο του δανείου –περί τα 30 εκατ. ευρώ– και το αποπληρώσαμε», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Εγνατίας Οδού Α.Ε., Κώστας Κουτσούκος. «Υπάρχει ακόμα μία εκκρεμότητα· έχουμε προσφύγει δικαστικά και διεκδικούμε να μας επιστραφεί το ποσό που αντιστοιχεί στην αύξηση του επιτοκίου στην οποία μονομερώς προχώρησε η Τράπεζα Πειραιώς. Αν κερδίσουμε (αναμένεται η έκδοση της απόφασης), θα επιστραφούν στα ταμεία μας περί τα 100 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση όμως νιώθουμε όλοι ανακούφιση που αυτή η δεκαετής διαμάχη έληξε και η εταιρεία θα ξεκινήσει να έχει έσοδα». Να σημειωθεί ότι οι εισπράξεις τριών από τους σταθμούς (τα διόδια στους κάθετους άξονες της Εγνατίας) συμβάλλουν στην αποπληρωμή του δημοσίου χρέους.

Προ δεκαημέρου ορίστηκε και ο τρόπος αναπροσαρμογής του ύψους των διοδίων ενόψει της παραχώρησης της διαχείρισης του άξονα σε ιδιώτη. Οπως ορίζεται από την κοινή υπουργική απόφαση, η χρέωση θα αυξηθεί από 0,03 ευρώ/χλμ. σε 0,04 ευρώ/χλμ. πριν από την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και σε 0,05 ευρώ/χλμ. μετά την έναρξη της παραχώρησης (συνήθως περί το ένα έτος μετά την υπογραφή της σύμβασης). Πηγές του υπουργείου Υποδομών εκτιμούν ότι, με δεδομένο ότι η κατάθεση των προσφορών έχει μετατεθεί για τον Οκτώβριο 2020, αν προχωρήσει ο διαγωνισμός απαιτούνται περίπου 18 μήνες για την υπογραφή της σύμβασης, οπότε Μάρτιο με Απρίλιο 2022 θα εφαρμοσθεί η πρώτη αύξηση και ένα έτος αργότερα η δεύτερη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή