Στάση αναμονής τηρούν οι διοικήσεις εισηγμένων επιχειρήσεων σε σχέση με τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης και την περαιτέρω πορεία τους μέσα στο 2020. Το σίγουρο είναι ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις θα παρουσιάσουν μεγάλη κάμψη εσόδων και κερδών στο β΄ τρίμηνο του 2020, πολύ μεγαλύτερη από εκείνη του α΄ τριμήνου, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος των μέτρων περιορισμού της κίνησης (lockdown) αφορά τον Απρίλιο και τον Μάιο.
Εξάλλου, όπως αναφέρουν οι διοικήσεις εισηγμένων, κανένας δεν μπορεί ακόμη να προβλέψει την πορεία πανδημικής κρίσης (ενδεχόμενο νέο κύμα), αλλά και την εξέλιξη των μακροοικονομικών μεγεθών.
Πλήγμα από το lockdown δέχθηκε ο ΟΠΑΠ. Παρουσίασε κάμψη ακαθάριστων έσοδων κατά 17% στο α΄ τρίμηνο 2020, έχοντας 17 ημέρες κλειστά τα πρακτορεία και τα καταστήματα Play. Η κάμψη αποδόθηκε αποκλειστικά στην πανδημική κρίση, δεδομένου ότι πριν από το κλείσιμο των καταστημάτων του σημείωνε αύξηση ακαθάριστων εσόδων 1,7%.
Στο β΄ τρίμηνο τα πρακτορεία και τα καταστήματα Play παρέμειναν πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα κλειστά, δεδομένου ότι επαναλειτούργησαν στις 11 Μαΐου τα πρακτορεία ΟΠΑΠ και 8 Ιουνίου τα καταστήματα Play. H εταιρεία προσπάθησε να ενισχύσει το διαδικτυακό της κανάλι –και έως ένα βαθμό το πέτυχε– αλλά παραμένει ακόμη πολύ μικρό σε σχέση με τις πωλήσεις του επίγειου δικτύου.
Οπως ανέφερε η διοίκηση του οργανισμού, οι διαδικτυακές πωλήσεις σχεδόν τριπλασιάστηκαν αλλά αφορούσαν το 1,2% του συνόλου. «Ο αντίκτυπος του δεύτερου τριμήνου», ανέφερε η διοίκηση του οργανισμού κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, «θα είναι σημαντικός καθώς το δίκτυο παρέμεινε κλειστό για περίπου μισό τρίμηνο, αλλά ο τελικός αντίκτυπος σε πλήρες έτος δεν είναι σαφής επί του παρόντος, καθώς θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διάρκεια των κοινωνικών αποστάσεων και των σχετικών εντολών, την απουσία προσφορών αθλητικών γεγονότων καθώς και τον ρυθμό της μακροοικονομικής ανάκαμψης».
Λίγο καλύτερη είναι η κατάσταση στον όμιλο της MIG. Ο υποκλάδος της εστίασης και ο κλάδος των μεταφορών χτυπήθηκαν πολύ άσχημα από την πανδημική κρίση. Ειδικότερα, ο υποκλάδος (Everest, Goody’s) υπέστη τον Μάρτιο κάμψη πωλήσεων 50% και τον επόμενο μήνα η πτώση έφτασε το 70% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2019. Με αυτά τα δεδομένα η διοίκηση εκτιμά ότι μέσα στο 2020, η συνολική κάμψη εσόδων του υποκλάδου εστίασης θα ανέλθει σε 30% έως 40%.
Αντίστοιχη πορεία σημειώνει και ο κλάδος των μεταφορών (Attica Enterprises) καθώς για ένα διάστημα σχεδόν νέκρωσε η ακτοπλοϊκή κίνηση. Τα δυσμενή αυτά αποτελέσματα του ομίλου MIG αναμένεται να μετριάσει η σαφώς καλύτερη πορεία του υποκλάδου των τροφίμων της Vivartia (ΔΕΛΤΑ, Μπαρμπα-Στάθης). Μάλιστα, οι πωλήσεις τροφίμων τον μήνα Μάρτιο εκτοξεύθηκαν. Τον επόμενο μήνα ωστόσο οι πωλήσεις εξορθολογίστηκαν.
«Οι αρχικές εκτιμήσεις των διοικήσεων των θυγατρικών είναι ότι για τους μεν κλάδους γαλακτοκομικών και κατεψυγμένων τροφίμων του ομίλου Vivartia οι πωλήσεις θα είναι ελαφρώς βελτιωμένες σε σχέση με το 2019, ενώ για τις δραστηριότητες του ομίλου που πλήττονται από την πανδημία (μεταφορές, εστίαση), αναμένεται να παρουσιάσουν μείωση της τάξης του 30%-40%, συνεπεία κυρίως της μείωσης της τουριστικής κίνησης και της μειωμένης εγχώριας καταναλωτικής δαπάνης λόγω της πανδημίας», ανέφερε η διοίκηση της MIG.
Αντίστοιχα, επιφυλακτική στάση τηρεί και η διοίκηση της Πλαίσιο Computers. Η εταιρεία αναφέρει κάμψη των πωλήσεων κατά 20% στην περίοδο περιορισμού των μετακινήσεων, ενώ εμφανίζεται επιφυλακτική σχετικά με τους επόμενους μήνες. Στην παρούσα χρονική στιγμή δεν μπορούν να εξαχθούν με βεβαιότητα ασφαλή συμπεράσματα, αναφέρει, καθώς «δεν μπορεί να προσδιορισθεί επακριβώς το εύρος, η ένταση και η χρονική διάρκεια της υγειονομικής κρίσης». Επιπλέον, προστίθεται ότι δεν είναι εφικτό να αξιολογηθεί με βεβαιότητα η αντίδραση του ελληνικού καταναλωτικού κοινού κατά τους επόμενους μήνες.