ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Φθηνό ρεύμα στη λιανική αγορά, ακριβό στη χονδρική

fthino-reyma-sti-lianiki-agora-akrivo-sti-chondriki-2390286

Μπορεί η Ελλάδα να καταγράφει την υψηλότερη τιμή στη χονδρική αγορά ρεύματος μεταξύ των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στη λιανική αγορά ωστόσο εμφανίζεται να έχει από τις χαμηλότερες τιμές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το δεύτερο εξάμηνο του 2019 τα ελληνικά νοικοκυριά πλήρωσαν μέση τιμή ρεύματος στα 155 ευρώ η μεγαβατώρα έναντι μέσου όρου της Ε.Ε. στα 216 ευρώ η μεγαβατώρα. Κάτω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο πληρώνουν το ρεύμα και οι εγχώριες επιχειρήσεις, όπως εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχεία, βιοτεχνίες και επαγγελματικά γραφεία. Η Ελλάδα σε αυτή την περίπτωση, σύμφωνα πάντα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat, βρίσκεται στη 12η θέση στο σύνολο των κρατών της Ε.Ε., με μέση τιμή τα 108 ευρώ η μεγαβατώρα, όταν η μέση τιμή της Ε.Ε. είναι τα 117 ευρώ η μεγαβατώρα. 

Την ίδια στιγμή ωστόσο στη χονδρική αγορά η Ελλάδα βρίσκεται στις υψηλότερες θέσεις και μάλιστα το πρώτο τρίμηνο του έτους στην υψηλότερη, με τιμή στα 50 ευρώ η μεγαβατώρα, δηλαδή 47% ακριβότερη από τη μέση τιμή σε επίπεδο Ε.Ε., που διαμορφώθηκε στα 34 ευρώ η μεγαβατώρα.

Το παράδοξο αυτό, των υψηλών τιμών στη χονδρική αγορά και χαμηλών τιμών στη λιανική, ερμηνεύεται από τη δομή και λειτουργία της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού. Στη χονδρεμπορική αγορά, παρότι δραστηριοποιούνται πολλές εταιρείες,, διαμορφώνεται μια τιμή στην οποία πωλούν όλοι οι παραγωγοί, η οποία αντανακλά την πηγή της ακριβότερης ενέργειας που είναι φυσικά ο λιγνίτης. Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι τιμές χονδρικής διαμορφώνονται μέσω τεσσάρων αγορών, πέραν της ενδοημερήσιας. Αυτές είναι οι προθεσμιακές αγορές, οι αγορές εξισορρόπησης και οι αγορές διαθέσιμης ισχύος. Ετσι, οι παραγωγοί και οι εισαγωγείς ανακτούν το κόστος τους και από άλλες αγορές με αποτέλεσμα να ασκείται πίεση στις τιμές προς τα κάτω. Οι αγορές αυτές θα λειτουργήσουν και στη χώρα μας με το target model, η έναρξη του οποίου έχει μετατεθεί για τον Σεπτέμβριο.

Σε αντίθεση με τη χονδρική αγορά, στην εγχώρια λιανική αγορά ηλεκτρισμού ο ανταγωνισμός είναι ισχυρός, καθώς οι πάροχοι χτίζουν χαρτοφυλάκια προσφέροντας πολλές φορές και τιμές με οριακό περιθώριο κέρδους ή και κάτω του κόστους, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να επωφελούνται έναντι των καταναλωτών άλλων ευρωπαϊκών χωρών όπου οι αγορές έχουν ωριμάσει εδώ και χρόνια.