ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανάσα στις κατασκευαστικές από έργα ΣΔΙΤ ύψους 500 εκατ.

flyover-2

Νέα έργα ΣΔΙΤ ύψους 500 εκατ. ευρώ βρίσκονται στην εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας το προσεχές διάστημα, ερχόμενα να αναθερμάνουν την αγορά των κατασκευών, με τις εταιρείες να προσδοκούν σε όσο το δυνατόν ταχύτερες διαδικασίες, ώστε να ξεπεραστεί η επί σχεδόν τρία χρόνια «απραξία», ιδίως σε ό,τι αφορά συμβάσεις μεγάλης αξίας. Το σημαντικότερο από τα νέα έργα που θα δημοπρατηθούν το προσεχές διάστημα αφορά την αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής λεωφόρου της Θεσσαλονίκης, γνωστή και ως Flyover, λόγω του ότι θα είναι υπερυψωμένη.

Πρόκειται για έργο της τάξεως των 370 εκατ. ευρώ, το οποίο, όπως και η πλειονότητα των νέων διαγωνισμών, προωθείται να κατασκευαστεί μέσω της μεθόδου των ΣΔΙΤ. Το προσεχές διάστημα θα επιλεγεί ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος του έργου, ώστε στη συνέχεια να προχωρήσει η προκήρυξη του έργου και η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, η δεύτερη φάση, που προβλέπει την κατάθεση οικονομικών προσφορών από τα σχήματα που θα προκριθούν από την πρώτη φάση, θα ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021, ώστε σε περίπου ένα χρόνο από σήμερα να προκύψει ανάδοχος. Αν πάντως γίνουν προσφυγές, ενδεχόμενο λίαν πιθανό, τότε η έναρξη κατασκευής του έργου πιθανώς να μετατεθεί για τις αρχές του 2022, δείγμα του πόσος χρόνος απαιτείται έως ότου παραγάγει αποτέλεσμα ένας διαγωνισμός εν έτει 2020.

Το έργο θεωρείται κομβικό για την πόλη της Θεσσαλονίκης, καθώς έχει σχεδιαστεί ώστε να μειώσει τη συμφόρηση στον υφιστάμενο δρόμο και να ενισχύσει τις προσβάσεις προς τη Χαλκιδική, την Εγνατία Οδό, τον ΠΑΘΕ και το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Ο κατασκευαστής που θα αναλάβει το έργο, εκτός από τη χρηματοδότηση του κόστους του, θα είναι υπεύθυνος και για τη λειτουργία και τη συντήρησή του. Θα αμείβεται μέσω πληρωμών διαθεσιμότητας. Το έργο θα είναι διάρκειας τριών ετών και προβλέπει την  κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (Flyover), μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων, όπως επίσης και την αναβάθμιση της υφιστάμενης περιφερειακής οδού στο σύνολό της, μαζί με τη διαπλάτυνσή της σε ορισμένα σημεία, όπου παρατηρείται μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος.

Το έτερο σημαντικό νέο έργο, το οποίο επίσης προωθείται μέσω ΣΔΙΤ, αφορά την κατασκευή του φράγματος Χαβρία στη Χαλκιδική. Η  εκκίνηση του διαγωνισμού μετατέθηκε για τις 14 Οκτωβρίου, από τις 2 Σεπτεμβρίου, ωστόσο αναμένεται να συγκεντρώσει τις περισσότερες, αν όχι όλες, τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου των κατασκευών. Το έργο έχει αρκετές ιδιαιτερότητες, καθώς είναι το πρώτο ΣΔΙΤ που αφορά φράγμα. Αναθέτουσα αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών. Το εκτιμώμενο κόστος του έργου αναμένεται να ξεπεράσει τα 106 εκατ. ευρώ, ενώ η χρηματοδότησή του θα είναι, ως είθισται, αποκλειστικά ιδιωτική υπόθεση.

Αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού, στην προκειμένη περίπτωση συνιστάται υπομονή, καθώς μετά την πρώτη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, θα ακολουθήσει ανταγωνιστικός διάλογος με τον κάθε όμιλο να προτείνει τη δική του τεχνική λύση. Βάσει των προτάσεων θα καθοριστεί το τελικό αντικείμενο του έργου, βάσει του οποίου θα εκδοθεί και η περιβαλλοντική αδειοδότηση και στη συνέχεια θα ακολουθήσουν οι δεσμευτικές προσφορές. Με βάση την πρότερη εμπειρία από διαγωνισμούς που πραγματοποιούνται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, δεν αποκλείεται ο χρόνος που θα απαιτηθεί για να προκύψει ανάδοχος να είναι αντίστοιχος του χρόνου κατασκευής του έργου, ήτοι περίπου τρία χρόνια.