Κίνητρα για την αντικατάσταση παλαιών ΚΤΕΛ

Κίνητρα για την αντικατάσταση παλαιών ΚΤΕΛ

4' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το ποσοστό επιδότησης για την αγορά καινούργιων λεωφορείων ΚΤΕΛ πρόκειται να αυξηθεί σε 30%, σύμφωνα με την τροποποίηση που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, η οποία συζητείται στη Βουλή.

Οπως είχε δημοσιεύσει η «Οικονομική Καθημερινή» στις αρχές του Μαΐου, το ποσοστό κρατικής επιδότησης για την αγορά νέων οχημάτων θα αυξηθεί σε 30% από 20% που ήταν η αρχική πρόβλεψη. Το σύνολο των κεφαλαίων που θα διατεθούν στην επιδότηση για την αγορά νέων οχημάτων ΚΤΕΛ, εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων, ανέρχεται σε 88 εκατ. ευρώ και θα επιβαρύνει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Το συγκεκριμένο κονδύλι προβλέπεται από το νόμο 2963/2001 για την «Οργάνωση και Λειτουργία των Δημόσιων Επιβατικών Μεταφορών με Λεωφορεία». Ως επιπλέον φορολογικό κίνητρο που προβλέπει ο ίδιος νόμος, είναι η απαλλαγή για πέντε έτη της καταβολής τελών κυκλοφορίας, κίνητρο που αφορά αποκλειστικά τα καινούργια λεωφορεία.

Μέσω τραπέζης

Σύμφωνα με τον πρόεδρο των ιδιοκτητών λεωφορείων ΚΤΕΛ, κ. Σοφοκλή Φάτσιο, οι ιδιοκτήτες των οχημάτων επιλέγουν τη δανειοδότηση μέσω τραπέζης, κατόπιν ειδικής σύμβασης με πολύ ευνοϊκούς όρους που πέτυχε η Ενωση Ιδιοκτητών. Διευκρινίζεται, ωστόσο, ότι η δανειοδότηση δίδεται μόνο σε ήδη ιδιοκτήτες λεωφορείων που δραστηριοποιούνται στις γραμμές του ΚΤΕΛ.

Αναλυτικότερα, υπεγράφη σύμβαση με τις τράπεζες Alpha Bank, EFG-Eurobank Ergasias και Πειραιώς, βάσει της οποίας χρηματοδοτείται το σύνολο του ποσού, με χρόνο αποπληρωμής τα επτά έτη. Το συνολικό επιτόκιο διαμορφώνεται σε 4,45%, δηλαδή το Euribor (1,9%) + 1,90% + 0,60%, ενώ δεν παρακρατείται η κυριότητα του οχήματος. Μάλιστα, η EFG Eurobank-Ergasias προσφέρει ελκυστικότερο συνολικό επιτόκιο που διαμορφώνεται σε 4,20%. Σε περίπτωση αδυναμίας αποπληρωμής της δόσης, ο ιδιοκτήτης υποχρεούται να εκχωρήσει στην τράπεζα το μέρισμα, όρος που δεν εμπεριέχει τον κίνδυνο της απώλειας του οχήματος. H εξέλιξη αυτή ουσιαστικά αφήνει εκτός τις εταιρείες leasing, καθώς για την υπογραφή μιας σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης αν και χρηματοδοτείται το σύνολο του ποσού, απαιτείται η παρακράτηση της κυριότητας του οχήματος μέχρι την εξόφλησή του. Επιπλέον, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του τραπεζικού δανεισμού έναντι του leasing, είναι ότι επιστρέφεται το ΦΠΑ κατά 90% σε 1 μήνα, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό 10%, επιστρέφεται στον ιδιοκτήτη με την εκκαθάριση κατά το τέλος της διαχειριστικής περιόδου. H χρηματοδότηση της αγοράς του οχήματος μέσω leasing δεν προβλέπει την επιστροφή του ΦΠΑ.

Ο στόλος

Σήμερα έχει αντικατασταθεί το 50% του στόλου και μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν αντικατασταθεί ακόμη 1.500 οχήματα. Από αυτά, τα 470 οχήματα θα έχουν παραδοθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο.

Στόχος είναι από την αρχή του 2004, να μην κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους οχήματα ηλικίας άνω των 23 ετών, βάσει του αριθμού πλαισίου.

Ο υφιστάμενος αριθμός των λεωφορείων των ΚΤΕΛ υπολογίζεται σήμερα σε 4.000 περίπου, ενώ υπάρχει η ανάγκη αγοράς 1.300 επιπλέον νέων υπερσύγχρονων λεωφορείων για την Ολυμπιάδα.

Δηλαδή, προκύπτει μία ανάγκη για άμεση αντικατάσταση 3.300 οχημάτων, ενώ υπολογίζεται ότι η παλαιότητα του συνόλου του στόλου θα οδηγήσει στην αντικατάσταση και των υπολοίπων λεωφορείων εντός της επόμενης πενταετίας.

Προτιμάται η αγορά νέων πούλμαν από τις εταιρείες ΚΤΕΛ, αφού εκτός από τα οικονομικά κίνητρα που προσφέρονται με τις νομοθετικές ρυθμίσεις, παράλληλα στρέφουν το επιχειρηματικό τους ενδιαφέρον και στην τουριστική αγορά. Επιθυμούν, δηλαδή, τη δραστηριοποίησή τους στον τομέα της οργάνωσης τουριστικών εκδρομών και ταξιδίων, οπότε και θα πρέπει ο στόλος τους να είναι ανταγωνιστικός με εκείνον που διαθέτουν τα τουριστικά πρακτορεία. Πάντως, η επέκταση της δραστηριότητάς τους θα πραγματοποιηθεί αρχικώς με την οργάνωση εκδρομών σε κοντινούς προορισμούς.

– Τι προβλέπει ο νόμος για τις επιδοτήσεις και το νομικό πλαίσιο λειτουργίας των ΚΤΕΛ:

– Μετατροπή των ΚΤΕΛ σε ανώνυμες εταιρείες. Κάθε νομός θεωρείται ως μία ξεχωριστή ΚΤΕΛ A.E., εφόσον έχει περισσότερα από 12 λεωφορεία. Απαιτείται μετοχικό κεφάλαιο τουλάχιστον ίσο με 60.000 ευρώ και μέτοχοι είναι όλοι οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων που πλέον θα εκμισθώσουν τα λεωφορεία τους στην A.E., υποχρεωτικά έως τις 31/12/2011. Οι ιδιοκτήτες – μέτοχοι διατηρούν την κυριότητα του λεωφορείου και συνεπώς επιβαρύνονται με τις δαπάνες μισθοδοσίας και ασφάλισης του οδηγού καθώς και της συντήρησης και φύλαξης του λεωφορείου.

– Παλαιότητα: Τα λεωφορεία που αγοράζονται καινούργια, έχουν ως όριο παλαιότητας τα 23 έτη, οπότε και θα αποσυρθούν.

– Οι επιδοτήσεις επί της τιμής κτήσης διαμορφώνονται ως εξής:

α) 30% για λεωφορεία που είναι καινούργια ή ηλικίας μέχρι 1 έτους από το έτος κατασκευής του πλαισίου χωρίς να έχουν κυκλοφορήσει.

β)10% αν είναι μεταχειρισμένα μέχρι 5 χρόνια από το έτος κατασκευής του πλαισίου.

– Στην περίπτωση συγχώνευσης δύο ή περισσότερων ΚΤΕΛ, ενός ή περισσότερων νομών, τότε το ποσοστό επιδότησης διαμορφώνεται σε 30% για αγορά καινούργιων λεωφορείων και σε 15% για αγορά μεταχειρισμένων.

– Απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας για τρία χρόνια, κάθε αστικό ή υπεραστικό λεωφορείο που αντικατέστησε ένα ήδη κυκλοφορούν και είναι καινούργιο ή ηλικίας έως πέντε ετών.

– Τα λεωφορεία πρέπει να είναι εξοπλισμένα με συστήματα για την ασφαλή μεταφορά ατόμων με κινητικά προβλήματα, κλιματισμό και αποχωρητήρια.

Η διαδικασία για την επιχορήγηση

Οι ιδιοκτήτες των ΚΤΕΛ δικαιούνται την κρατική επιδότηση μόνο αφού συστήσουν Ανώνυμη Εταιρεία και οι περισσότεροι νομοί έχουν ήδη λάβει την απόφαση για σύσταση ανωνυμών εταιρειών των ΚΤΕΛ. Τις σχετικές διαδικασίες έχει ολοκληρώσει μέχρι σήμερα μόνον ο νομός των Ιωαννίνων, ο οποίος έχει ήδη καταθέσει τα απαραίτητα έγγραφα και εκτιμάται ότι η είσπραξη των πρώτων επιταγών για την επιδότηση της αντικατάστασης του στόλου, θα γίνει εντός των επόμενων 10 ημερών. Σε τελικό στάδιο των σχετικών διαδικασιών βρίσκονται επίσης τα ΚΤΕΛ A.E., των νομών, Καστοριάς, Πέλλας και Κιλκίς. H διαδικασία που ακολουθείται για την καταβολή της επιχορήγησης είναι η εξής: O ιδιοκτήτης θα παραλάβει ποσοστό του κόστους της αγοράς του νέου οχήματος από τον Ειδικό Λογαριασμό που έχει θεσπίσει από την αρχή του 2002 η Ενωση Ιδιοκτητών Λεωφορείων ΚΤΕΛ και οποίος «τροφοδοτείται» με ποσοστό 3% επί των εισπράξεων. H επιδότηση αυτή καταβάλλεται αμέσως μετά την αγορά του οχήματος, στον ιδιοκτήτη και διαμορφώνεται σε 10% όταν το όχημα είναι καινούργιο και σε 5% όταν είναι μεταχειρισμένο. H επιπλέον κρατική επιδότηση 30% (εφόσον ψηφισθεί η σχετική ρύθμιση), δίδεται στον ιδιοκτήτη εφόσον ολοκληρωθούν οι διαδικασίες σύστασης της Ανώνυμης Εταιρείας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή