Ετος-σταθμός για το leasing το 2003

Ετος-σταθμός για το leasing το 2003

4' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το 2003 αποτέλεσε το δεύτερο έτος-σταθμό για τον τομέα του leasing, με πρώτο το 1998, στη διάρκεια του οποίου επετράπη η χρηματοδοτική μίσθωση σε ακίνητα. Πέρυσι, οι αλλαγές αφορούσαν κυρίως φορολογικές ρυθμίσεις που φαίνεται πως θα αναδείξουν το leasing ως ένα ελκυστικό εργαλείο χρηματοδότησης. Ετσι, η κατάργηση του φόρου μεταβίβασης ακινήτου και η προωθούμενη απαλλαγή από τη φορολόγηση της υπεραξίας παλαιών ακινήτων για συμβάσεις sale and leaseback, καθώς και η τροποποίηση του αναπτυξιακού νόμου 2601/1998, αποτελούν τις βασικές φορολογικές αλλαγές του παρελθόντος έτους.

Το σημερινό ρεπορτάζ εστιάζει στους νόμους βάσει των οποίων προβλέπονται όλες οι αλλαγές και οι φορολογικές ρυθμίσεις από τις οποίες μπορεί να επωφεληθεί η επιχείρηση κάνοντας χρήση του leasing έναντι άλλης χρηματοδότησης. Αναλυτικότερα:

Τι προβλέπει ο νόμος 3091/2002 για το sale and leaseback

Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 6, η υπερτίμηση του ακινήτου θα εμφανίζεται σε ιδιαίτερο λογαριασμό αφορολογήτου αποθεματικού, το οποίο φορολογείται σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις φορολογίας εισοδήματος σε περίπτωση διανομής του ή διάλυσης της επιχείρησης.

Οπως αναφέρουν στην «K» στελέχη του κλάδου leasing, με τη συγκεκριμένη απόφαση ουσιαστικά ολοκληρώνεται ο νόμος 3091/2002, που ψηφίστηκε στις αρχές του έτους και προέβλεπε την απαλλαγή του φόρου μεταβίβασης σε συμβάσεις sale and leaseback ακινήτων. Στόχος της συγκεκριμένης ρύθμισης ήταν η διευκόλυνση των επιχειρήσεων που έχουν προβλήματα ρευστότητας, καθώς και στην περαιτέρω ανάπτυξη του θεσμού της πώλησης με επαναμίσθωση ακινήτων (sale and leaseback), και κατ’ επέκταση του θεσμού του leasing.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις του συγκεκριμένου νόμου, χορηγείται απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος για την υπεραξία που αποκτούν οι επιχειρήσεις κατά την πώληση των ακινήτων τους σε εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης. Για τον προσδιορισμό της υπεραξίας, ως τιμή πώλησης λαμβάνεται αυτή που ορίζεται στη σύμβαση.

Οι συγκεκριμένες διατάξεις δεν εφαρμόζονται για συμβάσεις αγοράς ακινήτων στις οποίες αντισυμβαλλόμενος είναι εταιρεία που δραστηριοποιείται στο εξωτερικό.

Με τη ρύθμιση αυτή επιτυγχάνεται επιπλέον η διευκόλυνση των επιχειρήσεων να πραγματοποιήσουν τουριστικές επενδύσεις, μέσω της οροθέτησης των ΠΟΤΑ.

Σχολιάζοντας τη σχετική ρύθμιση, ο πρόεδρος της Ενωσης Εταιρειών Leasing κ. Κωνσταντίνος Σπυρίδωνος αναφέρει στην «Οικ. E.»: «Με τον νέο νόμο, ουσιαστικά έπεσε και το τελευταίο οχυρό για το sale and leaseback και πλέον οι επιχειρηματίες δεν έχουν κανένα εμπόδιο για να αξιοποιήσουν το συγκεκριμένο εργαλείο».

Ωστόσο, ο αναπτυξιακός νόμος περιλαμβάνει το leasing ως εναλλακτική μέθοδο χρηματοδότησης επενδύσεων, το οποίο ουσιαστικά επιδοτεί το επιτόκιο του μισθώματος.

Τι προβλέπει ο (νέος) αναπτυξιακός νόμος 2601/98

O συγκεκριμένος νόμος προβλέπει την επιδότηση μισθωμάτων ή τη δημιουργία αφορολογήτων αποθεματικών για επενδύσεις σε κινητά με χρηματοδοτική μίσθωση.

Αν και στον νόμο αυτό υπάγονται επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε όλους τους τομείς της οικονομίας, ωστόσο χρήση του γίνεται μόνο από τις μεγάλες μονάδες, καθώς οι μικρότερες αντιμετωπίζουν δυσκολία προκειμένου να λάβουν τις απαραίτητες εγκρίσεις.

Ωστόσο, με τις πρόσφατες τροποποιήσεις της νομοθεσίας και οι μικρότερου μεγέθους εταιρείες μπορούν μέσω του leasing και του φορολογικού αποθεματικού τους να πραγματοποιήσουν αποσβέσεις των επενδύσεών τους. Δηλαδή, αν από τα κέρδη τους διαθέσουν ποσοστό έως 35% για τη δημιουργία φορολογικού αποθεματικού και πραγματοποιήσουν την επένδυσή τους μέσω leasing, τότε πραγματοποιούν και την απόσβεσή της στη διάρκεια τριών ή τεσσάρων ετών (όσο δηλαδή διαρκεί η σύμβαση του leasing).

Ποιες επιχειρηματικές δραστηριότητες όμως υπάγονται στον αναπτυξιακό νόμο;

– Εκείνες στον πρωτογενή τομέα (π.χ. θερμοκήπια, κτηνοτροφικές μονάδες, εταιρείες ιχθυοκαλλιέργειας).

– Στον δευτερογενή τομέα (μεταποιητικές μονάδες).

– Στον τριτογενή.

– Στον τουρισμό. Ειδικά σε αυτήν την κατηγορία αυξάνεται το μέγιστο ενισχυόμενο ποσό στο ύψος των 10 εκατ. ευρώ.

Σε ποιες περιοχές κινήτρων χωρίζεται η χώρα

Για την εφαρμογή των διατάξεων του συγκεκριμένου νόμου η χώρα κατανέμεται σε τέσσερις περιοχές:

ΠΕΡΙΟΧΗ A: Περιλαμβάνει τους νομούς Αττικής, Θεσσαλονίκης, εκτός από τα τμήματά τους που εντάσσονται στις άλλες περιοχές.

ΠΕΡΙΟΧΗ B: Περιλαμβάνει τη ΒΙΠΕ ETBA, την επαρχία Λαγκαδά, το τμήμα δυτικά του ποταμού Αξιού του νομού Θεσσαλονίκης, καθώς και τα τμήματα όλων των νομών που δεν εντάσσονται στις περιοχές A, Γ και Δ.

ΠΕΡΙΟΧΗ Γ: Θεωρείται η ζώνη μέσου βαθμού ενίσχυσης και περιλαμβάνει περιοχές με έντονα προβλήματα απασχόλησης. Επίσης, τη ζώνη Λαυρεωτικής του νομού Αττικής.

ΠΕΡΙΟΧΗ Δ: Περιλαμβάνει τους νομούς Ξάνθης, Ροδόπης και Εβρου, τις ΒΙΠΕ ETBA της περιφέρειας Ηπείρου, όλα τα νησιά με πληθυσμό έως 3.100 κατοίκους, τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, τη Θάσο, τα Δωδεκάνησα (εκτός της πόλης της Ρόδου), καθώς και την παραμεθόρια ζώνη του ηπειρωτικού τμήματος της χώρας σε απόσταση 20 χλμ. από τα σύνορα. Ισχύει για όλες τις εταιρείες που θα κάνουν αίτηση για leasing σε εξοπλισμό μέχρι το τέλος του 2005.

Πώς καθορίζονται οι παρεχόμενες ενισχύσεις κατά περιοχή

ΠΕΡΙΟΧΗ Δ: Νέες επιχειρήσεις: Επιχορήγηση 45%, επιδότηση επιτοκίου 45%, νέες ξενοδοχειακές μονάδες 30%.

Παλαιές επιχειρήσεις: Επιδότηση επιτοκίου 45%, το 100% της επένδυσης εκπίπτει από τα κέρδη της δεκαετίας.

ΠΕΡΙΟΧΗ Γ: Νέες επιχειρήσεις: Επιχορήγηση 30%, επιδότηση επιτοκίου 30%, νέες ξενοδοχειακές μονάδες 15%.

Παλαιές επιχειρήσεις: Επιδότηση επιτοκίου 30%, το 70% της επένδυσης εκπίπτει από τα κέρδη της δεκαετίας.

ΠΕΡΙΟΧΗ B: Νέες επιχειρήσεις: Επιχορήγηση 15%, επιδότηση επιτοκίου 15%, νέες ξενοδοχειακές μονάδες.

Παλαιές επιχειρήσεις: Επιδότηση επιτοκίου 15%, το 40% της επένδυσης εκπίπτει από τα κέρδη της δεκαετίας.

ΠΕΡΙΟΧΗ A: Σε αυτήν την περιοχή προσφέρονται κίνητρα μόνο για ειδικές επενδύσεις που αφορούν μεταξύ άλλων την προστασία του περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση ενέργειας, την παραγωγή προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών προηγμένης τεχνολογίας, καθώς και την παραγωγή νέων προϊόντων. Ετσι:

Νέες επιχειρήσεις: Επιχορήγηση 25% – 40%, επιδότηση επιτοκίου 25% – 40%.

Παλαιές επιχειρήσεις: Επιδότηση επιτοκίου 25% – 40%, ποσοστό 60% έως 100% της επένδυσης εκπίπτει από τα κέρδη της δεκαετίας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή