«Δείξε μου τον CEO σου, να σου πω ποιος είσαι…»

«Δείξε μου τον CEO σου, να σου πω ποιος είσαι…»

5' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οσοι έτυχε και πιστεύαμε έως τώρα ότι τα οικονομικά αποτελέσματα είναι ο κατ’ εξοχήν σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία ενός CEO -διευθύνοντος σύμβουλου- θα διαβάσουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας «Building CEO Capital, TM» που πραγματοποίησε στη χώρα μας η εταιρεία Advocate/Burson-Marsteller με τη συνδρομή της «αδελφής» MRB Hellas -μέλη και οι δύο του PRC Group- The Management House. Η έρευνα αυτή που διεξάγεται συστηματικά στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη από το 1997 απευθύνεται σε διευθύνοντες σύμβουλους, οικονομικούς αναλυτές, θεσμικούς επενδύτες, δημοσιογράφους, ΜΚΟ και γενικά σε διαμορφωτές της κοινής γνώμης και έχει στόχο να διερευνήσει τα καίρια θέματα που σχετίζονται άμεσα με τους CEOs και την εταιρική φήμη.

Ζητούμενα της ελληνικής έρευνας -τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάζει σήμερα η «Κ»- είναι η αποτίμηση της συμβολής της προσωπικής φήμης του διευθύνοντος σύμβουλου στη συνολική φήμη της εταιρείας. Επίσης, το κατά πόσον μπορεί -και πόσο γρήγορα- να αποκαταστήσει η εταιρεία την εταιρική φήμη της ύστερα από κάποια κρίση, όπως και πόση πίστωση χρόνου, συνήθως, δίδεται στον CEO για να επιτύχει τους στόχους του. Παράλληλα, η έρευνα εξετάζει τις ικανότητες και τις δεξιότητες εκείνες που συμβάλλουν στην επιτυχία των CEOs, τους λόγους για τους οποίους αποτυγχάνουν και ποιες είναι οι ανησυχίες τους που «τους κρατούν άυπνους τα βράδια».

Η «ακτινογραφία»

Τα στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνα προέρχονται από ένα σημαντικό δείγμα διαμορφωτών του επιχειρηματικού τοπίου. «Πιστεύω πως έχουμε στα χέρια μας μιαν «ακτινογραφία» των ζητημάτων που έχει σήμερα να αντιμετωπίσει ο CEO -και κατ’ επέκταση η επιχείρηση- προκειμένου να διαχειριστούν και να εδραιώσουν τη φήμη τους, αυτό το τόσο καθοριστικό άυλο περιουσιακό στοιχείο τους», επισημαίνει στην «Κ» η κ. Μαρία Λαζαρίμου διευθύνουσα σύμβουλος της Advocate/Burson-Marsteller. Και συμπληρώνει ότι «η αξιοπιστία και το στρατηγικό όραμα, η έμπνευση και η κινητοποίηση των συνεργατών, το έμφυτο χάρισμα, ο «πάγκος» (σ.σ. η ομάδα μάνατζμεντ) πίσω από τον CEO, η δημιουργικότητα, η πρωτοπορία και η ομαδικότητα φαίνονται να είναι περισσότερο σημαντικοί παράγοντες για την επιτυχία του CEO από τα οικονομικά αποτελέσματα».

Κυρίαρχο εύρημα της έρευνας είναι ότι το 45,4% της συνολικής φήμης μιας εταιρείας αποδίδεται στη φήμη του διευθύνοντος σύμβουλου. «Ενα ποσοστό που δεν απέχει από τα αντίστοιχα ποσοστά των ερευνών των άλλων γραφείων της Burson-Marstellet στο εξωτερικό» λέει η κ.Λαζαρίμου. Και, παραφράζοντας με επιτυχία γνωστή μας παροιμία, συνοψίζει τα αποτελέσματα της έρευνας με τη φράση «δείξε μου τον CEO σου να σου πω ποιος είσαι»… Οπως αναφέρουν οι αναλυτές της έρευνας είναι αδιαμφισβητη η επιρροή της φήμης του CEO στον τρόπο που γίνεται αντιληπτή μια εταιρεία. Και είναι ακόμη πιο έντονη στην περίπτωση που η εταιρεία συνιστάται είτε προτείνεται ως δυνητικός συνεργάτης, ως καλός εργοδότης είτε ως αντικείμενο επένδυσης. Επιπλέον, η φήμη του CEO επιδρά στην πειστικότητα και στην αξιοπιστία της εταιρείας. Ενώ, παράλληλα, λειτουργεί ως «ανάχωμα» στις αρνητικές φήμες και πιέσεις και ως «επιχείρημα» για να δοθεί στην επιχείρηση πίστωση χρόνου και να παρουσιάσει θετικά αποτελέσματα.

Τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά και οι ικανότητες μάνατζμεντ είναι τα δύο πρώτα σε σημαντικότητα χαρακτηριστικά ενός CEO. Δηλαδή, το να μπορεί να κινητοποιεί και να εμπνέει τους συνεργάτες και τους εργαζόμενους και να προσελκύει και να διατηρεί μια ομάδα senior management υψηλού επιπέδου. Στα χαρακτηριστικά αυτά εντάσσεται και η ξεκάθαρη επικοινωνία του εταιρικού οράματος μέσα στην εταιρεία. Υψηλή θέση κατέχει επίσης και η ικανότητά του να παρουσιάσει αποτελέσματα, η αποτελεσματική διαχείριση των κρίσεων και των διακυμάνσεων της αγοράς αλλά και το ενδιαφέρον του για τους πελάτες. Σημειώνεται επίσης ότι σε θέματα «οράματος» και «ηθικών στάνταρντ» η υψηλότερη βαθμολογια προέρχεται σταθερά από ξένες πολυεθνικές εταιρείες.

Το χρονικό διάστημα που θεωρείται εύλογο για να κριθεί αντικειμενικά η απόδοση ενός CEO είναι μεγαλύτερο του ενός έτους. Για να αξιολογηθεί η συνολική παρουσία του -κατά μέσο όρο- αναφέρεται ενάμισι έτος. Ενώ, είναι μικρότερη η πίστωση χρόνου που του δίδεται για να κερδίσει την εμπιστοσύνη του διοικητικού συμβουλίου, να κερδίσει την υποστήριξη των εργαζόμενων και να αναπτύξει στρατηγικό όραμα. Αντίθετα, σημαντικά μεγαλύτερος χρόνος (μάξιμουμ 28 μήνες) θεωρείται απαραίτητος για την επαναφορά της εταιρείας στην κερδοφορία, στην αύξηση της τιμής της μετοχής και στο να κερδίσει την εμπιστοσύνη του Χ.Α.

Αξιοπιστία και όραμα

Ως έλλειψη επιτυχίας ενός CEO αναφέρονται συχνότερα η απώλεια της αξιοπιστίας και η έλλειψη στρατηγικού οράματος. Και αν συμβαίνει να παρουσιάζει και χαμηλή κερδοφορία, η πίστωση χρόνου που του δίδεται για να κριθεί αντικειμενικά η συνολική παρουσία του, είναι δεκαοκτώ μήνες.

Τα επίπεδα εμπιστοσύνης που καταγράφονται για στους σημερινούς CEO κρίνονται «μέτρια». Γενικώς πιστεύεται ότι περίπου ένας στους τρεις Ελληνες, Αμερικανούς και Ευρωπαίους CEOs εμπλέκονται σε «μη ηθικές» είτε μη αποδεκτές ενέργειες. Ενώ, κάπως θετικότερη αντίληψη υπάρχει μόνο για τους Ευρωπαίους CEOs με την αναλογία να μειώνεται σε έναν στους τέσσαρες. Η πλειονότητα (87,1%) των ερωτηθέντων θεωρούν ότι τη μεγαλύτερη ευθύνη την φέρουν οι CEOs. Και με σημαντική απόσταση (49,5%) ακολουθούν οι πρόεδροι..

Πώς σκιαγραφείται, ωστόσο, ο CEO του μέλλοντος στην προετοιμασία του οποίου εμφανίζονται να εμπλέκονται σε σημαντικό βαθμό οι σημερινοί CEOs; Οι ανθρώπινες πλευρές -οι «soft»- με πρώτη τη δημιουργικότητα και την πρωτοπορία αλλά και η αξιοπιστία είναι οι ιδιότητες και οι δεξιότητες εκείνες που κατέχουν σταθερά τις υψηλότερες θέσεις στις απαντήσεις των ερωτηθέντων.

Παράγοντες ανησυχίας

Παράγοντες ανησυχίας και… αϋπνίας για τους CEOs είναι, κατ’ αρχήν η αγορά. Η ανάπτυξη της εταιρείας, ο ανταγωνισμός, η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού η ενίσχυση της ικανοποίησης και της πιστότητας των πελατών καταγράφονται ως σημαντικές πηγές ανησυχίας. Οι αναλυτές της έρευνας σημειώνουν ότι «παράμετροι που δεν σχετίζονται με άμεσο τρόπο με οικονομικά αποτελέσματα, μολονότι σε προηγούμενες ερωτήσεις με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο έχουν αξιολογηθεί ως ιδιαίτερα κρίσιμες δεν γίνονται αντιληπτές, αντίστοιχα πιεστικές και πηγή άγχους». Παράλληλα, η κ. Λαζαρίμου μάς επισημαίνει ότι «η εμπιστοσύνη του κοινού βρίσκεται στις πρώτες τρεις θέσεις των ζητημάτων που κρατούν τον CEO άγρυπνο τα βράδια. Με τον χρόνο να τους πιέζει ασφυκτικά και το βάρος της ευθύνης αυτοί να αποκαταστήσουν την πίστη στον επιχειρηματικό κόσμο, δεν είναι να απορεί κανείς που οκτώ στους δέκα CEOs έχουν κάποια στιγμή σκεφθεί να παραιτηθούν από τη θέση τους».

Παράμετροι επιτυχίας

Είναι προφανές ότι οι CEOs έχουν συνειδητοποιήσει τη σημαντικότητα της εταιρικής φήμης, αλλά και τη μεγάλη προσπάθεια και το μεγάλο χρονικό διάστημα (κατά μέσο όρο περίπου τρία χρόνια) που απαιτούνται για την αποκατάσταση τυχόν αρνητικής έκβασης. Και σε ποσοστό 46% δηλώνουν τη σχετική ανησυχία τους. Σημαντικοί παράμετροι επιτυχίας -αλλά, ταυτόχρονα και απειλή για συνολική ζημιά- εμφανίζονται να είναι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που παρέχονται στους πελάτες. Με τον ίδιο τρόπο εμφανίζεται και η σημαντικότητα της εταιρικής διακυβέρνησης, ανάλογα με το αν είναι θετική και αποδίδει αποτελεσματική διοίκηση είτε είναι απόλυτα αρνητική και οδηγεί στη χρεοκοπία.

Τελευταίο – αλλά πολύ σημαντικό- αναφέρουμε το εύρημα της έρευνας ότι οι συνεντεύξεις στα ΜΜΕ φέρονται ως η πλέον αποτελεσματική δραστηριότητα που μπορεί να έχει θετική επίδραση στο να επικοινωνηθει θετικά το μήνυμα μιας εταιρείας, ενώ περίπου ο ένας στους δύο ερωτηθέντες (48,5%) πιστεύει ότι «Η Καθημερινή της Κυριακής» είναι το πλέον σημαντικό μέσο που θα μπορούσε να έχει θετική επίδραση σε μιαν επιχείρηση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή