ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ερχονται καλύτερες τιμές στην αγορά

Σε εξορθολογισμό του ανταγωνισμού αλλά και στη μείωση των τιμών θα οδηγήσει η νέα ρύθμιση που απαγορεύει τις πωλήσεις κάτω του κόστους αγοράς, αντί του τιμολογιακού κόστους που έως πρόσφατα ίσχυε. Την εκτίμηση αυτή διατυπώνει ο κ. Αναστάσιος Μιχαηλίδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Makro Cash & Carry Ελλας -θυγατρικής του κορυφαίου λιανεμπορικού ομίλου Metro Group- που πρόκειται να εισαγάγει ένα νέο μοντέλο καταστημάτων στο χώρο του χονδρεμπορίου, φυσικά. O κ. Μιχαηλίδης, μιλώντας στην «K» για τα σχέδια ανάπτυξης της Makro στην ελληνική αγορά, δεν παρέλειψε να αναφερθεί σε βασικά σημεία του νέου νόμου για την εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό του εμπορίου.

«Πιστεύω ότι η απαγόρευση των πωλήσεων κάτω του τιμολογιακού κόστους, είχε ως αποτέλεσμα τη διατήρηση των τιμών ψηλά και δεν καταλαβαίνω γιατί δεν επιτρεπόταν σε μια επιχείρηση να περάσει αν ήθελε ένα μέρος των εκπτώσεων που λαμβάνει από τους προμηθευτές της στον πελάτη. Γιατί οι εκπτώσεις δεν είναι μόνον αυτές που αναγράφονται στο τιμολόγιο. Τώρα, με τη νέα διάταξη πιστεύω πραγματικά ότι ο πελάτης θα δει καλύτερες τιμές», σχολιάζει ο κ. Μιχαηλίδης. «Εμείς σαν Makro περνούσαμε μέρος των εκπτώσεων στους πελάτες μας και θα το ξανακάνουμε», συμπληρώνει.

Ιδιαίτερα σημαντική για το εμπόριο χαρακτηρίζει τη διεύρυνση του ωραρίου, πιστεύοντας ότι θα συμβάλει στην ενίσχυση της απασχόλησης, καθώς επίσης και το νέο καθεστώς που θα διέπει τη χορήγηση αδειών για την ίδρυση μεγάλων καταστημάτων στην Περιφέρεια. «Σε ό,τι αφορά την ίδρυση μεγάλων καταστημάτων, δεν μπορώ να πω ότι συμφωνούμε απόλυτα με τα όσα προβλέπει ο νέος νόμος, ωστόσο όμως δεν μπορώ να μην επισημάνω ότι είναι μια προσπάθεια προς τη σωστή κατεύθυνση».

Ο πρόεδρος της Makro, αφού χαρακτηρίζει ώριμη την αγορά του χονδρεμπορίου στην Ελλάδα, δεν περιμένει νέες εισόδους τα επόμενα χρόνια. «Είμαστε η πρώτη ξένη εταιρεία που εισήλθε στο χώρο. Μέχρι σήμερα όμως κανείς δεν έχει δείξει ενδιαφέρον να εισέλθει στην αγορά αυτή, όπου το «παραδοσιακό» χονδρεμπόριο είναι πολύ ανεπτυγμένο».

Ενα από τα ενδιαφέροντα στοιχεία που θέτει στη συζήτηση ο κ. Μιχαηλίδης είναι ο ανταγωνισμός που δέχονται οι επιχειρήσεις του χώρου από τις αλυσίδες discount. «Υπάρχει ένας έμμεσος ανταγωνισμός από τα hard discount, λόγω των πιέσεων που δέχονται ο παραδοσιακός μας πελάτης, που από το χώρο των τροφίμων είναι κατά βάσιν μικροί και μεσαίοι. Και αυτό γιατί όπως καταλαβαίνετε δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις τιμές των αλυσίδων αυτών».

Το πελατολόγιο της Makro Ελλάς περιλαμβάνει περισσότερες από 300.000 επιχειρήσεις πελάτες-μέλη (π.χ. εστιατόρια, ξενοδοχεία, καφετέριες, καταστήματα τροφίμων), εκ των οποίων περί τις 260.000 είναι σταθεροί ή «πιστοί πελάτες» όπως τους χαρακτηρίζει. Από το χώρο της λιανικής πώλησης τροφίμων, ο αριθμός των πελατών της εταιρείας ξεπερνά τις 45.000 επιχειρήσεις.

Το μότο της Makro όπως τονίζει ο κ. Μιχαηλίδης είναι «από επαγγελματίες προς επαγγελματίες και ο στόχος της να εξασφαλίζει προϊόντα ποιότητας σε χαμηλές τιμές, μεγαλύτερο κέρδος από τη σχέση τιμής – ποιότητας, επικοινωνία και υποστήριξη, εξειδικευμένες ποικιλίες προϊόντων έως και ανάπτυξη ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων». Τα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα, τα οποία απορροφούνται κυρίως από εστιατόρια και πελάτες της μαζικής εστίασης, φθάνουν στο 7% των πωλήσεων της εταιρείας και είναι είτε δικές της ετικέτες είτε ετικέτες που έχει αναπτύξει για λογαριασμό πελατών της. Κατά βάσιν η παραγωγή γίνεται απο ελληνικές βιομηχανίες. Στην κατεύθυνση, δε, διαφοροποίησης των προϊόντων που προσφέρει, η Makro έχει δημιουργήσει και κάβα κρασιού απασχολώντας οινολόγο εντός του καταστήματος προκειμένου να βοηθήσει τους πελάτες, δίνοντας σειρά στοιχείων για το κάθε κρασί. Αξιοσημείωτο είναι ότι η πρωτουβουλία αυτή έχει βρει ανταπόκριση κυρίως στους πελάτες της λιανικής και όχι στους επαγγελματίες. Επίσης παρότι οπως λέει το ονομα της (cash & carry) οι πληρωμές των πελατών της γίνονται τοις μετρητοίς, έχει εκδώσει σε συνεργασία με τη Eurobank, την κάρτα Μakro-προνόμιο, με την οποία οι αγορές του μήνα μπορούν να εξοφληθούν ενα μήνα μετά χωρίς επιβάρυνση.

Οπως αναφέρει ο κ. Μιχαηλίδης, το 80% με 90% των προϊόντων της προέρχονται από τοπικούς προμηθευτές και παραγωγούς σε αρκετούς εκ των οποίων έχει προσφέρει τη δυνατότητα να διανέμουν τα προϊόντα τους σε αγορές όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος Metro-Group. O αριθμός των προμηθευτών ξεπερνά τις 500 επιχειρήσεις και ο μέσος όρος εξόφλησής τους κινείται λίγο υψηλότερα από τις 60 ημέρες. Να σημειωθεί ότι η Makro διακινεί 10.000 κωδικούς τροφίμων, τα οποία έχουν και τη μεγαλύτερη συνεισφορά στο τζίρο της εταιρείας και 15.000 κωδικούς στα μη τρόφιμα.

«Η Makro Cash & Carry Ελλας ανοίγει το έβδομο κατάστημα του δικτύου της -δεύτερο στη Θεσσαλονίκη- τον ερχόμενο μήνα», αναφέρει ο πρόεδρος της εταιρείας προσθέτοντας ότι η επένδυση θα φθάσει τα 8,5 εκατ. ευρώ και θα δημιουργηθούν 120 θέσεις εργασίας. Οπως εξηγεί, πρόκειται για νέο μοντέλο καταστήματος που με επιτυχία έχει αναπτυχθεί στη Κεντρική και Νότια Ευρώπη και έρχεται να ικανοποιήσει επαγγελματίες που έχουν σχέση αποκλειστικά με τα τρόφιμα (λιανοπωλητές, μαζική εστίαση). «Θα δοθεί έμφαση στα φρέσκα προϊόντα και από μη τρόφιμα θα καλύπτονται μόνο συμπληρωματικές ανάγκες των πελατών π.χ. ποτήρια», αναφέρει ο κ. Μιχαηλίδης υπογραμμίζοντας ότι «σε αυτό το κόνσεπτ θα στηριχθεί η μελλοντική ανάπτυξη της εταιρείας». Στο πλάνο της εταιρείας είναι να δημιουργηθούν άλλα πέντε αυτού του μοντέλου καταστήματα, στην επόμενη πενταετία. Σε ό,τι αφορά τις περιοχές που θα δημιουργηθούν, «η εταιρεία ξαναβλέπει την Αθήνα και εξετάζει τη Θράκη, την Ηπειρο, και την Κεντρική Ελλάδα», λέει ο κ. Μιχαηλίδης, μην παραλείποντας να επισημάνει τις ακριβές τιμές για την αγορά γης στην Ελλαδα.

Σήμερα, η Makro, που λειτουργεί απο το 1992 στην Ελλάδα και απασχολεί περισσότερα απο 1.300 άτομα, διαθέτει συνολικά έξι καταστήματα. Δύο στην Αθήνα, και από ένα σε Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Πάτρα και Λάρισα. Σύμφωνα με το ελληνικό λογιστικό σχέδιο, οι πωλήσεις της Makro Ελλάς το 2004 ανήλθαν σε 457,07 εκατ. ευρώ έναντι 443,36 εκατ. ευρώ το 2003, ενώ τα καθαρά κέρδη προ φόρων ήταν 6,17 εκατ. ευρώ από 4,9 εκατ. ευρώ το 2003. Το 2004, η Metro Cash & Carry International (ο τομέας cash & carry του Metro Group) είχε σύνολο πωλήσεων 26,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 78% εκτός Γερμανίας, και απασχόλησε πάνω απο 83.000 άτομα σε 504 καταστήματα που παρουσιάζονται με τις επωνυμίες Makro και Metro σε 27 χώρες.