ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μεγάλες αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες τα τελευταία έξι χρόνια

Περισσότερα χρήματα για επικοινωνίες και αλκοόλ και λιγότερα για διατροφή και στέγαση δαπανά το μέσο ελληνικό νοικοκυριό, σε σχέση με το 1999. Επίσης, προτιμά τα κατεψυγμένα και τυποποιημένα κρέατα και ψάρια, αντικατέστησε το φρέσκο λυθρίνι με το νωπό φαγκρί και πίνει περισσότερο καφέ καπουτσίνο!

Η αλλαγή του καταναλωτικού προτύπου προκύπτει ανάγλυφα από την αναθεώρηση του «καλαθιού της νοικοκυράς», που λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, ύστερα από μετρήσεις, αναθεώρησε τη σύνθεση (προϊόντα και συντελεστές στάθμισης), καθώς έπρεπε ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή να προσαρμοστεί στις νέες καταναλωτικές συνήθειες του Ελληνα.

Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες μέσα σε περίπου έξι χρόνια είναι μεγάλες: Η έλλειψη χρόνου για μαγείρεμα είναι εμφανής. Ετσι, η αγορά νωπών κρεάτων και κυρίως του μοσχαριού αντικαταστάθηκε από προπαρασκευασμένα μουσακά, παστίτσιο, μπιφτέκια και κεφτέδες. Επίσης, δεν προτιμά το κορν-μπιφ και τα λυθρίνια, αλλά τα φρέσκα φαγκριά και τις κροκέτες ψαριού. Η φρουτόκρεμα αντικαταστάθηκε από τον ανάμεικτο χυμό και αυξήθηκε η κατανάλωση καπουτσίνο.

Σε ό,τι αφορά την υγιεινή, αντικαταστάθηκε το παραδοσιακό μαύρο ιώδιο με εξειδικευμένα αντισηπτικά φάρμακα, ενώ αυξήθηκαν διάφορες προληπτικές εξετάσεις, όπως ο υπέρηχος καρδιάς και τεστ ΠΑΠ. Η μεγαλύτερη, ίσως, έμφαση στην εμφάνιση οδήγησε σε αύξηση της χρήσης φακών επαφής και, κατά συνέπεια, των υγρών καθαρισμού φακών επαφής. Η διαπίστωση αυτή ενισχύεται και από το γεγονός ότι στα νέα είδη που προστέθηκαν στον αναθεωρημένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή περιλαμβάνονται ο διάδρομος γυμναστικής και τα βαράκια.

Από την καθημερινότητα ξεπεράστηκε το πλέξιμο και έτσι το μαλλί πλεξίματος δεν υπάρχει στο καλάθι της νοικοκυράς. Αντίθετα, εισήλθε η αγορά υφάσματος για ταγιέρ και φούστα. Στις δαπάνες για στέγαση αυξήθηκαν τα χρήματα για φυσικό αέριο, ηλιακό θερμοσίφωνα και λαμπτήρες χαμηλής κατανάλωσης, γεγονός που δείχνει ενίσχυση της προσπάθειας για οικονομία ενέργειας.

Ακόμη ο Ελληνας έγινε πιο φιλόζωος και η αγορά σπιτιού για σκύλους αποτελεί βασικό είδος στις τιμοληψίες για τη μέτρηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Επιπλέον παρατηρείται στροφή στην τεχνολογία και η δαπάνη για ίντερνετ καφέ, για αγορά περιφερειακών συσκευών αποτελούν σημαντικό μέρος των δαπανών.

Τέλος, στο «καλάθι της νοικοκυράς» προστέθηκαν και νέα είδη: MP3, DVD Player/Recording, ραδιο-CD αυτοκινήτου, home cinema, ψηφιακή βιντεοκάμερα, ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, κάρτα μνήμης ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής, φορητός υπολογιστής (laptop), scanner/πολυμηχάνημα, δίσκος DVD και CD άγραφος, ποδήλατο γυμναστικής, βαράκια, σπιτάκι σκύλου, ιnternet caf κ.λπ.

Συνολικά τα είδη αγαθών και υπηρεσιών του νέου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) ανέρχονται σε 784 και, συγκριτικά με τον προηγούμενο ΔΤΚ, προστέθηκαν 101 νέα είδη και διαγράφηκαν 42 παλαιά είδη. Στο μεταξύ, το ΙΟΒΕ σε ειδική μελέτη για την καταναλωτική συμπεριφορά του Ελληνα, προβλέπει ότι το 2010 θα έχουν αυξηθεί οι δαπάνες για ρουχισμό, αγαθά οικιακής χρήσης, για μεταφορές και επικοινωνίες.

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, προβλέπεται αύξηση του μεριδίου της καταναλωτικής δαπάνης στις κατηγορίες Ενδυσης και Υπόδησης (εμφανίζει αύξηση σε όλα τα υπό εξέταση σενάρια), Διαρκών Αγαθών Οικιακής Χρήσης, Υγείας (προσεγγίζοντας το 6,1% της συνολικής καταναλωτικής δαπάνης το 2010) και Μεταφορών και Επικοινωνιών (11,4% το 2010 από 10,6% το 1998). Αντίθετα, μείωση προβλέπεται για το μερίδιο των δαπανών για Είδη Διατροφής, Ποτά και Καπνό (18,7% το 2010) και για τις δαπάνες για Στέγαση, Υδρευση, Καύσιμα και Φωτισμό (17,4% το 2010). Τέλος, οι δαπάνες Αναψυχής, Διασκέδασης, Εκπαίδευσης και Μόρφωσης αναμένεται να εμφανίσουν σχετική στασιμότητα διαχρονικά όπως και αυτές που αφορούν στα Διάφορα Αγαθά και Υπηρεσίες.