Τρόφιμα-ποτά με βασικό… συστατικό την εξωστρέφεια

Τρόφιμα-ποτά με βασικό… συστατικό την εξωστρέφεια

3' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δ εκαπέντε χρόνια μετά τις πρώτες δειλές απόπειρες, η επέκταση εκτός των ορίων της ελληνικής αγοράς αποτελεί βασικό συστατικό της στρατηγικής τουλάχιστον των περισσοτέρων εταιρειών που δραστηριοποιούνται στα τρόφιμα και στα ποτά. Αλλωστε η εξωστρέφεια, είτε με εξαγωγές είτε με άμεσες επενδύσεις, θεωρείται πλέον το «κλειδί» για την επίτευξη ταχύτερων ρυθμών ανάπτυξης, απαγκιστρώνοντας τις εταιρείες από τα περιορισμένα όρια της ελληνικής αγοράς. Το ενδιαφέρον για παραγωγικές επενδύσεις εξακολουθεί να συγκεντρώνει η περιοχή των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης ενώ στις εξαγωγές τυποποιημένων τροφίμων οι εταιρείες δοκιμάζουν στις αντοχές και στις λεγόμενες δύσκολες αγορές τόσο της Δυτικής Ευρώπης όσο και των ΗΠΑ.

Η Coca Cola Τρία Εψιλον

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι χώρες του εξωτερικού έχουν φθάσει να «μονοπωλούν», θα έλεγε κανείς, το ενδιαφέρον αρκετών επιχειρήσεων του κλάδου. H Coca Cola Τρία Εψιλον, η οποία δραστηριοποιείται σε 26 χώρες, είναι μία από αυτές. Εστάζοντας στρατηγικά και στα μη ανθρακούχα ποτά (π.χ. εμφιαλωμένο νερό, χυμοί) έχει πραγματοποιήσει την τελευταία τριετία στο εξωτερικό 8 εξαγορές εταιρειών εμφιάλωσης νερού, 2 εταιρειών παραγωγής χυμών, ενώ πρόσφατα απέκτησε και την Κυπριακή Αφοι Λανίτης, η οποία δραστηριοποιείται σε χυμούς, αναψυκτικά αλλά και γαλακτοκομικά. Τακτική που όπως λέγεται δεν θα εγκαταλείψει, αφού ερευνά κι άλλους τομείς προκειμένου να αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την παρουσία που ήδη έχει στην αγορά. Στο γενικότερο αυτό πλαίσιο, άλλωστε, κινήθηκαν και οι συνομιλίες με την Cardico. Να σημειωθεί ότι η Τρία Εψιλον ήταν η πρώτη εταιρεία που επένδυσε στα Βαλκάνια στις αρχές της δεκαετίας του ’90.

Η Vivartia

Αλλη χαρακτηριστική περίπτωση είναι η Chipita International (Vivartia, μετά τη συγχώνευση με τη Δέλτα), η οποία σε μια δεκαετία περίπου ενέταξε στο δυναμικό της παραγωγικές μονάδες στα Βαλκάνια, στην Ανατολική Ευρώπη και μέσω μειοψηφικών ποσοστών σε Μεξικό, Πορτογαλία και Αίγυπτο, πέραν της εξαγωγικής δραστηριότητας που αναπτύσσει. Εως το τέλος του χρόνου η Vivartia θα έχει καταλήξει σε δυο χώρες ακόμη όπου θα επεκταθεί παραγωγικά μέσω joint venture στον τομέα του σνακ, αφού ήδη η Chipita εξετάζει διάφορα σχέδια προς αυτή την κατεύθυνση. Παράλληλα σχεδιάζεται και η ενίσχυση της παραγωγικής δραστηριότητας στην Αίγυπτο. H Vivartia -έχοντας ενσωματωμένη και τη σημαντική εμπειρία των εταιρειών του Ομίλου Δέλτα σε επίπεδο επενδύσεων στο εξωτερικό- είναι προφανές πως θα κινηθεί εντονότερα στην κατεύθυνση περαιτέρω ισχυροποίησης της θέσης της εκτός συνόρων.

Η Π.Γ. Νίκας

Σημαντική επενδυτική πρωτοβουλία -που πιθανότατα θα σχετίζεται με εξαγορά- αναμένεται από τη βιομηχανία επεξεργασίας κρέατος Π.Γ. Νίκας στην περιοχή των Βαλκανίων, όπου ήδη διατηρεί παραγωγική δραστηριότητα (Βουλγαρία – Σκόπια). Ηταν από τις πρώτες που πήραν το ρίσκο της παραγωγής στα Βαλκάνια, ενώ αργότερα επεκτάθηκε και στην Κύπρο.

Κατσέλης και Ομιλος Λούλη

Τη διεύρυνση της συνεργασίας τους στην αγορά της Ρουμανίας αρχικά εξετάζουν κατά πληροφορίες η αρτοβιομηχανία Κατσέλης -η οποία έχει αποκτήσει σε συνεργασία με τον Ομιλο Δαυίδ-Λεβέντη δραστηριότητα και στη Νιγηρία- και ο Ομιλος Λούλη. Αλλωστε, οι δυο είναι συνεργάτες από το 1999. Πλην της Ρουμανίας, ο Ομιλος Λούλη έχει επεκτείνει τις εργασίες του στην Αλβανία και στη Βουλγαρία. Εντός του 2007 προβλέπεται να ξεκινήσει η δραστηριότητα της Karamolegos Bakery, θυγατρικής της αρτοβιομηχανίας Καραμολέγκος στη Ρουμανία, η οποία μετά πολύχρονη μελέτη αποφάσισε να κάνει το πρώτο βήμα εκτός συνόρων.

Και η Καρδασιλάρης

Αλλη ενδεικτική περίπτωση εξωστρεφούς εταιρείας είναι η Καρδασιλάρης, η οποία θα επιδιώξει την είσοδο των προϊόντων της στα μεγάλα δίκτυα του εξωτερικού.

Αγορές-στόχοι του ΟΠΕ

Σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ) το σύνολο των ελληνικών επενδύσεων στη Ρουμανία κυμαίνεται μεταξύ 2,8-3 δισ. ευρώ, στη Βουλγαρία φθάνουν το 1,8 δισ. ευρώ και στην ΠΓΔΜ τα 800 εκατ. ευρώ. Οι χώρες της Βαλκανικής αποτελούν αγορές-στόχους για τον ΟΠΕ, στο πλαίσιο της εφαρμογής της πολιτικής του υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων και την αύξηση των εξαγωγών. Ο ΟΠΕ δραστηριοποιείται έντονα στις αγορές αυτές και ειδικότερα των Βουλγαρίας και Ρουμανίας μέσω της οργάνωσης επιχειρηματικών αποστολών, road shows, συμμετοχής σε διεθνείς εκθέσεις, οργάνωσης εκδηλώσεων και ημερίδων.

Ολα τούτα αποσκοπούν στο να ενημερώσουν τις ελληνικές επιχειρήσεις για τις δυνατότητες και προοπτικές των αγορών, να τις υποστηρίξει στη δικτύωσή τους με κατάλληλες επιχειρήσεις των χωρών αυτών και να τις βοηθήσει στην προετοιμασία και οργάνωση επιχειρηματικών επαφών. Βεβαίως αντίστοιχες πρωτοβουλίες έχει αναλάβει και για σειρά άλλων χωρών που αποτελούν «στόχο» για την εξαγωγή των ελληνικών προϊόντων ενώ μέσω δράσεων όπως το συνέδριο «Kerasma», δημιούργησε δίαυλο επικοινωνίας με δίκτυα διανομής του εξωτερικού για τις ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή