ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Θεσσαλονίκη χάνει την ευκαιρία να γίνει κόμβος διαμετακόμισης εμπορευμάτων των Βαλκανίων

H ευκαιρία για τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης στον κόμβο διαμετακόμισης εμπορευμάτων και υπηρεσιών των Βαλκανίων κινδυνεύει άμεσα να χαθεί. Οχι μόνον αυτό, αλλά η συνεχιζόμενη κωλυσιεργία στη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών θα καταστήσει, σε διάστημα μικρότερο της δεκαετίας, την Ελλάδα ουραγό στις εξελίξεις, σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς.

«Αργούμε πάρα πολύ. Οι αρχαίοι έλεγαν ότι η Ευκαιρία είναι μια θεά με μακριά μαλλιά, τα οποία πρέπει κανείς να αρπάξει. Αυτή τη στιγμή περνούν μπροστά μας οι άκρες των τριχών», προειδοποιεί ο κ. Σταμάτης Ανδριανόπουλος, ιδρυτής και εκτελεστικός σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Ρlanning.

Ηδη, με την επικείμενη ολοκλήρωση των δύο κύριων οδικών υποδομών, του ΠΑΘΕ και της Εγνατίας, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στην Ελλάδα δεν έχουν κανένα λόγο να φτιάξουν μεγάλα διαμετακομιστικά κέντρα στη Βόρειο Ελλάδα. Οσο για τις ξένες, αλλά και τις ελληνικές εταιρείες που στοχεύουν στην αγορά των Βαλκανίων, αλλά και παραπέρα, στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, η Ρουμανία φαντάζει ολοένα και περισσότερο ως η κυρίαρχη εναλλακτική λύση, για πολλούς λόγους – η επικείμενη ένταξη της χώρας στην E.E., ευκολότερη προσβασιμότητα σε ένα ευρύ φάσμα χωρών, χαμηλότερη φορολογία και φθηνότερο εργατικό δυναμικό.

«Αν είχαμε «καπελώσει» τις υποδομές, η κατάσταση θα ήταν διαφορετική. Λέμε, όμως, τα ίδια εδώ και δέκα χρόνια. Λέμε μόνο και σχεδιάζουμε», λέει ο κ. Ανδριανόπουλος.

Δεν είναι μόνον οι ξένοι που μπορεί να εγκαταλείψουν την Ελλάδα ως επιλογή διαμετακομιστικού κόμβου, αλλά και οι εξωστρεφείς ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες πλέον σκέφτονται με βάση τα συμφέροντά τους στην ευρύτερη περιοχή. Ανεξάρτητα από τη δυστοκία των πολιτικών για τους επιχειρηματίες, οι Ηνωμένες Πολιτείες της Ευρώπης είναι πλέον μια πραγματικότητα, υποστηρίζει.

Στη Θεσσαλονίκη ξεκινάει αύριο η 2η διεθνής έκθεση Transport & Logistics, η οποία θα διαρκέσει τέσσερις ημέρες. Στο πλαίσιό της θα διεξαχθεί το 3ο διεθνές συνέδριο για την έρευνα στον τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα. O κ. Ανδριανόπουλος ευελπιστεί ότι εκεί θα θιγούν τα παραπάνω. «Μακάρι να είναι ένα τελευταίο καμπανάκι αφύπνισης», μας λέει.

Οι ίδιοι κίνδυνοι χαμένων ευκαιριών ελλοχεύουν και για τις θαλάσσιες μεταφορές και σε ό,τι αφορά τους περίφημους ενεργειακούς αγωγούς, αν και για τους τελευταίους ο κ. Ανδριανόπουλος επισημαίνει ότι η υλοποίησή τους θα είναι ζήτημα περισσότερο γεωστρατηγικών επιλογών παρά οικονομικού συμφέροντος. Μιλώντας ως ειδικός στα logistics, πάντως, επισημαίνει ότι η ιδέα του αγωγού Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης ακούγεται δύσκολα υλοποιήσιμη, λόγω του αυξημένου κόστους που επιβάλλει η μεταφορά πετρελαίου από τα τάνκερ στον αγωγό και τούμπαλιν.

Ο κ. Δημήτριος Τσαμπούλας, αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ, στον Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής, εμφανίζεται πιο αισιόδοξος, σε ό,τι τουλάχιστον αφορά τις ευκαιρίες συνεργασίας των ελληνικών λιμένων.

«Η Ελλάδα ενδιαφέρει τους Κινέζους πιο πολύ από άλλες χώρες της Νότιας Ευρώπης, λόγω του υψηλού επιπέδου μόρφωσής μας. Υπάρχουν, αναλογικά, περισσότεροι αγγλομαθείς Ελληνες απ’ ό,τι Ιταλοί. Τους ενδιαφέρει επίσης και η πρόσβαση στα Βαλκάνια», μας λέει. Συμφωνεί πάντως ότι το προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση των επενδύσεων είναι η απλοποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών. Οσο για το επικείμενο συνέδριο, στο οποίο θα είναι από τους κύριους ομιλητές, ελπίζει ότι θα βοηθήσει στο να «επαναπροσδιοριστεί η στρατηγική σχέση της χώρας».