Η κλωστοϋφαντουργία των 5 αστέρων

Η κλωστοϋφαντουργία των 5 αστέρων

7' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην κλωστοϋφαντουργία δεν υπάρχει μόνο η Νάουσα, οι χαμένες θέσεις εργασίας, τα επιδόματα και η κρίση. Στην άλλη πλευρά του φεγγαριού υπάρχουν επιχειρήσεις οι οποίες παραμένουν κερδοφόρες, συνεχίζουν να επενδύουν ή δείχνουν μεγαλύτερες αντοχές στην ύφεση και στον ισχυρό διεθνή ανταγωνισμό.

Η διορατικότητα, η ικανότητα πρόβλεψης των επερχόμενων τάσεων, αλλά και η προσαρμοστικότητα αποτελούν βασικά σημεία τα οποία οι σύγχρονες επχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας καλούνται να ενσωματώσουν στη στρατηγική τους. Μπορεί το 2005 να αποτέλεσε το ορόσημο της αλλαγής, όμως το 2006 ανάγεται στο έτος που υλοποιούνται οι προσαρμογές στο νέο περιβάλλον και τα παθήματα γίνονται μαθήματα. Αυτά επισημαίνουν με δηλώσεις τους στην «Κ» πέντε από τους επιχειρηματίες του κλάδου, που δείχνουν να αντέχουν στην κρίση, βρίσκοντας τα εργαλεία που τους βοηθούν να διανύσουν, με υπολογισμένες απώλειες, τη μεταβατική αυτή περίοδο.

Ευρυπίδης Δοντάς

αντιπρόεδρος Δ.Σ. και δ/νων σύμβουλος της Επίλεκτος Κλωστοϋφαντουργία

«Το θέμα της επιβίωσης των κλωστοϋφαντουργιών σήμερα άπτεται της στρατηγικής που κάθε επιχείρηση επιλέγει. Είναι σημαντικό να κάνει επενδύσεις, όχι σπατάλες, να αξιοποιεί τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα και να διευρύνει το πελατολόγιό της. Πιστεύω ότι το μέλλον βρίσκεται στη διάθεση διαφοροποιημένου προϊόντος, μέσα από τον έλεγχο ολόκληρης της διαδικασίας εκκόκκισης, τμηματοποίησης και εξευγενισμού του προϊόντος. Αυτά είναι στοιχεία που οι πελάτες μας δεν μπορούν να βρουν στις αγορές φθηνού κόστους γιατί απαιτούν κεφάλαια και εξειδίκευση. Παράλληλα, η ευελιξία, η ταχύτητα στις παραδόσεις, αλλά και οι προσιτές τιμές μπορούν να αποτελέσουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των ευρωπαϊκών κλωστοϋφαντουργιών έναντι της Ασίας.

Στην περίπτωση της Επίλεκτος, το ιδιαίτερα εξειδικευμένο προσωπικό αποτελεί σημαντικό -ίσως το σημαντικότερο- κεφάλαιο της επιχείρησης που της προσδίδει διαφορετική δυναμική. Παράλληλα, οι επενδύσεις που κάναμε τα προηγούμενα χρόνια και η προσήλωση στην περικοπή του κόστους μάς βοηθούν τώρα. Στην οικονομική χρήση 1/7/05 έως 31/6/06 οι επενδύσεις μας αγγίζουν τα 3 εκατ. ευρώ – είναι μεν σημαντικά μειωμένες έναντι της προηγούμενης χρήσης που ήταν περίπου 9 εκατ. ευρώ, ωστόσο είναι ανώτερες των προσδοκιών μας. Επιπλέον, η συμφωνία συνεργασίας μας με την BIOS Agrosystems συνεπάγεται την παραγωγή προϊόντος υψηλής προστιθέμενης αξίας μέσα από την καλλιέργεια ποικιλιών βάμβακος με βελτιωμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά, αλλά και χαμηλότερο κόστος σε ό,τι αφορά την προμήθεια του βαμβακόσπορου. Το τρίπτυχο της επιτυχίας για εμάς είναι το εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό, η καλή χρηματοοικονομική διάρθρωση και το διευρυμένο και φερέγγυο πελατολόγιο».

Στέφανος Κουρής

οικονομικός διευθυντής της Ελ. Δ. Μουζάκης ΑΕΒΕΜΕ

«Η επιβίωση στο νέο περιβάλλον απαιτεί αγώνες, κόπους και θυσίες. Πιστεύω στην επίθεση, αλλά και στην άμυνα. Μπορούμε να διαφοροποιήσουμε το προϊόν μας, προκειμένου να αμυνθούμε έναντι της Ασίας, αλλά παράλληλα μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε σαν ευκαιρία. Να στοχεύσουμε στην αγορά της και να καλύψουμε την ανάγκη για ποιοτικά αναβαθμισμένα, επώνυμα προϊόντα. Η ανάγκη αυτή μπορεί να μην είναι ισχυρή τώρα, όμως σταδιακά θα γίνει πιο έντονη, καθώς οι μισθοί και στην Ασία θα αυξηθούν, ανεβάζοντας το βιοτικό επίπεδο. Στο σημείο αυτό απαιτείται η σωστή μεθόδευση των επιχειρηματικών κινήσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, η εξωστρέφεια ανάγεται σε κεντρική κατεύθυνση για τις επιχειρήσεις. Προσωπικά πιστεύω ότι δεν πρέπει να περιμένει κανείς το τέλος της κρίσης. Δεν είναι τόσο κοντά. Αντιθέτως, πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα αντιμετωπίζοντας, κατ’ αρχήν, το πρόβλημα του κόστους.

Η εταιρεία Μουζάκης μπορεί και διαφοροποιείται εξαιτίας του σχετικά φθηνού προϊόντος που κατά βάση διαθέτει (κλωστές), το οποίο δεν συμφέρει τον πελάτη να εισάγει από τη μακρινή Ασία, επιβαρυνόμενος με τα κόστη των μεταφορών που έχουν εκτοξευθεί εξαιτίας της αλματώδους αύξησης των καυσίμων. Στόχος είναι πλέον η ενίσχυση του εξαγωγικού μας προφίλ. Οι εξαγωγές μας σήμερα καταλαμβάνουν ποσοστό 40% περίπου του συνολικού τζίρου, από 30% περίπου που ήταν τα προηγούμενα χρόνια, και στοχεύουμε στο 50% άμεσα. Ετσι, προωθούνται επιθετικές κινήσεις σε νέες αγορές, όπως αυτή της Τυνησίας, της Ρωσίας, αλλά και η ενίσχυση της παρουσίας της στη Βουλγαρία».

Νίκος Βελλής

διευθυντής χρηματοοικονομικού και δημοσίων σχέσεων της Βαρβαρέσσος Α.Ε.

«Οπωσδήποτε διανύουμε μια δύσκολη εποχή. Πρέπει κανείς να είναι συνεχώς μέσα στην αγορά, να αφουγκράζεται τις εξελίξεις και να κάνει τις ανάλογες προσαρμογές. Τώρα ίσως συνειδητοποιούμε ότι προστατευτισμός δεν υπάρχει πλέον και ότι στις συνθήκες της παγκοσμιοποίησης κερδίζει εκείνος που είναι πιο ανταγωνιστικός. Σίγουρα οι περισσότερες επιχειρήσεις υποτίμησαν τις συνέπειες των επερχόμενων αλλαγών, αλλά η συμφωνία που υπεγράφη πέρυσι το καλοκαίρι βοήθησε πολύ να διακοπεί η ανεξέλεγκτη κατάσταση που επικράτησε τους πρώτους μήνες του 2005. Ετσι, η κατάσταση δείχνει να βελτιώνεται τους πρώτους μήνες του 2006, όμως, κατά τη γνώμη μου, συνολικά πρόκειται για τη χειρότερη κρίση του κλάδου από τα μέσα του ’90.

Βασικό στοιχείο που βοηθάει την Βαρβαρέσσος στην παρούσα φάση είναι το γεγονός ότι τολμάμε να κάνουμε αλλαγές, εντείνουμε τις προσπάθειές μας για τη διεύρυνση του πελατολογίου μας και τη συνακόλουθη αύξηση των πωλήσεών μας, γεγονός που μπορεί να επιτευχθεί χάρη στην ολοκλήρωση σημαντικών επενδυτικών κινήσεων τα προηγούμενα χρόνια. Ετσι, είμαστε σε θέση σήμερα να καινοτομήσουμε, να προωθήσουμε νέα προϊόντα και να κάνουμε νέες συνεργασίες. Αρνητικό στοιχείο είναι η χρηματοοικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η εταιρεία. Μπορούμε να βγούμε από την κρίση, αλλά όχι αλώβητοι, και ακόμη είναι δύσκολο να υπολογίσουμε τις απώλειες. Δεν είναι εύκολο να διοικείς μια επιχείρηση, να προωθείς διαρθρωτικές αλλαγές, να επιτυγχάνεις τη συναίνεση, στην κατάλληλη χρονική στιγμή. Είμαστε όμως πάντα κοντά στις εξελίξεις. Εκτιμώ ότι το 2008 θα είναι διαφορετικό. Η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου στην Ασία θα βοηθήσει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και θα εξισορροπήσει την κατάσταση. Δεν θα έχουν για πάντα το πλεονέκτημα του φθηνού εργατικού κόστους. Οσες επιχειρήσεις αντέξουν, θα μπορέσουν να δουν την Ασία όχι σαν απειλή, αλλά σαν μια ευκαιρία».

Δημήτρης Πολύχρονος

δ/νων σύμβουλος Κλωστοϋφαντουργίας Ναυπάκτου

«Ολοι γνωρίζαμε τι θα επερχόταν την 1η Ιανουαρίου 2005, όμως μείναμε απροετοίμαστοι. Συνολικά, σαν κλάδος δεν φροντίσαμε να διαφοροποιηθούμε, δεν προχωρήσαμε στο χτίσιμο ενός δικού μας brand, αν και αρκετές επιχειρήσεις διέθεταν το know-how. Πλέον, η αγορά έχει αλλάξει δραματικά. Παλαιότερα οι κατασκευαστές είχαν τη δύναμη στα χέρια τους και ήταν σε θέση να θέτουν τους όρους τους. Σήμερα, η δύναμη αυτή έχει περάσει στις μεγάλες αλυσίδες της λιανικής, οι οποίες θέτουν τους δικούς τους όρους στους παραγωγούς. Πρέπει όλοι να δεχτούμε ότι τα μεγέθη που οι εταιρείες σημείωναν μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ’90 έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Δεν πρόκειται απλώς για μιαν ακόμη κρίση, από τις πολλές που έχει διέλθει ο κλάδος, αλλά για μια ριζική αλλαγή του περιβάλλοντος.

Η Κλωστοϋφαντουργία Ναυπάκτου έχει το πλεονέκτημα της καλής χρηματοοικονομικής κατάστασης, συγκριτικά με άλλες εισηγμένες επιχειρήσεις. Εχει μηδενικό δανεισμό, κινείται με ίδια κεφάλαια, έχει περιορίσει τα κόστη της, ενώ η καθετοποίηση μας βοηθάει τώρα να διαφοροποιήσουμε το προϊόν μας, απομακρυνόμενοι από την αποκλειστική παραγωγή νήματος, η οποία βάλλεται ιδιαίτερα στην παρούσα φάση. Βασικός μοχλός ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια είναι για εμάς, μεταξύ άλλων, η θυγατρική μας εταιρεία Polaris, η οποία έχει κατοχυρωμένα τα σήματα της αγγλικής Lee Cooper και της ισπανικής Lois για την κατασκευή και διάθεση των αντίστοιχων ενδυμάτων στην ελληνική αγορά. Η κατασκευή τους γίνεται από την 100% θυγατρική εταιρεία της Polaris στην Αλβανία, και πλέον διερευνούμε το ενδεχόμενο εισόδου μας στην αγορά της λιανικής. Θα έλεγα ότι, σε γενικές γραμμές, η χρηστή διοίκηση των προηγουμένων ετών μάς βοηθάει πολύ σήμερα. Μειώσαμε μεν τις εξαγωγές μας, αλλά η ρευστότητά μας κινείται σε θετικά επίπεδα και τα αποτελέσματα του 2006 θα είναι σαφώς βελτιωμένα».

Χρήστος Ακκάς, πρόεδρος Δ.Σ.

Ελληνική Υφαντουργία: συνεχείς επενδύσεις καινοτομίας

«Είναι γεγονός ότι ο κλάδος της κλωστοϋφαντουργίας στην Ε.Ε. αλλά και στις λοιπές ανεπτυγμένες χώρες του κόσμου αντιμετωπίζει μια σημαντική κρίση, που ξεκίνησε και εξελίχθηκε σταδιακά από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και εντείνεται όλο και περισσότερο κάθε χρόνο. Οι προοπτικές είναι δυσοίωνες, καθώς είναι εντελώς αδύνατο να ανταγωνιστεί μια ευρωπαϊκή κλωστοϋφαντουργική επιχείρηση μια αντίστοιχη κινεζική. Οι επιχειρήσεις που -επί του παρόντος τουλάχιστον- αποτελούν εξαίρεση, οφείλουν κατά κύριο λόγο την επιβίωση, αλλά και την εξέλιξή τους στη διορατικότητα και την ικανότητα των διοικήσεών τους να προβλέπουν έγκαιρα τις ραγδαίες εξελίξεις της εποχής και να χαράσσουν ανάλογα τη στρατηγική τους. Είναι αυτές που προχώρησαν άμεσα στις απαραίτητες επενδύσεις εκσυγχρονισμού σε όλη τη δομή της λειτουργίας τους από την παραγωγή μέχρι τη διάθεση των προϊόντων τους.

Στην περίπτωση της Ελληνικής Υφαντουργίας, πραγματοποιήθηκαν στα εργοστάσιά της από τις αρχές του 2000 μέχρι σήμερα συνολικές επενδύσεις ύψους 80 εκατ. ευρώ, που την κατέστησαν την πιο σύγχρονη βιομηχανία του κλάδου της στην Ευρώπη. Δόθηκε τεράστια έμφαση στην αναδιάρθρωση της προϊοντικής της γραμμής και στην ανάπτυξη νέων τύπων υφασμάτων denim, με αποτέλεσμα αφ’ ενός να αυξηθεί η προστιθέμενη αξία των προϊόντων της και αφ’ ετέρου να εξουδετερωθεί ο ανταγωνισμός από χώρες χαμηλού κόστους. Στη δύσκολη συγκυρία που επικρατεί στον κλάδο μας, οι πιο σημαντικοί παράγοντες που συνετέλεσαν, κατά την άποψή μου, στη διαφοροποίηση ορισμένων εταιρειών από τις υπόλοιπες και στην επιτυχημένη πορεία τους στη χώρα μας είναι οι συνεχείς επενδύσεις καινοτομίας και απόκτησης σύγχρονης τεχνολογίας, η δημιουργία επώνυμων προϊόντων υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας με σκοπό την προώθησή τους σε εξειδικευμένες αγορές, η επικέντρωση στη συνεχή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πελάτη και η άμεση ανταπόκριση όσον αφορά τις απαιτήσεις του και τις παραδόσεις των προϊόντων και, τέλος, η ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή