ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στρέφονται στους επαγγελματίες οι επιχειρήσεις για στελέχωσή τους

Εξαιρετικές είναι οι προοπτικές ανάπτυξης των εταιρειών αναζήτησης στελεχών (executive search) τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο, καθώς οι επιχειρήσεις ολοένα κα περισσότερο στρέφονται στους επαγγελματίες, προκειμένου να στελεχώσουν με τα κατάλληλα άτομα τα επιμέρους τμήματά τους ή να καλύψουν με αποτελεσματικό τρόπο θέσεις – κλειδιά. Το σημείο αυτό, μεταξύ άλλων, επεσήμανε στην «Κ» η σύμβουλος επιχειρήσεων, Nancy Garrison Jenn, η οποία βρέθηκε στη χώρα μας ως επίσημη προσκεκλημένη και βασική ομιλήτρια στη διεθνή συνάντηση της Stanton Chase International. Με 20χρονη εμπειρία στον τομέα του μάρκετινγκ σε πολυεθνικές εταιρείες (μεταξύ των οποίων LVMH, Revlon, Gilette και Warner Communications), η κ. Garrison έχει σήμερα τη δική της εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών, με βασικό αντικείμενο την παρακολούθηση των εξελίξεων στην αγορά των εταιρειών αναζήτησης στελεχών, για την οποία έχει γράψει 10 βιβλία για τον Economist. Μάλιστα, στο τελευταίο της βιβλίο με τίτλο «Headhunters και πώς να τους χρησιμοποιείτε» (Headhunters and How to Use Them, Profile Books 2005) δίνει συμβουλές στις επιχειρήσεις που βρίσκονται στη φάση επιλογής της κατάλληλης εταιρείας αναζήτησης στελεχών.

Αξιοποιώντας τα ευρήματα από την έρευνα που η ίδια κάνει αυτό το διάστημα σε μια σειρά αναδυόμενων αγορών -κυριότερα στη Βραζιλία, τη Ρωσία, την Ινδία και την Κίνα, τις οποίες ονομάζει BRICS από τα αρχικά τους- η κα Garrison σημειώνει πόσο πιο συναρπαστικό είναι να εργάζεται κανείς σε αυτές τις αγορές, όπου οι προοπτικές ανάπτυξης μοιάζουν απεριόριστες. «Οι προκλήσεις σήμερα είναι πολλαπλές και ειδικά για την αγορά των εταιρειών αναζήτησης στελεχών σημαντικό ρόλο παίζει η σωστή τοποθέτηση στην αγορά. Καθώς πολλαπλασιάζονται οι εταιρείες που παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες, καθώς και υπηρεσίες στελέχωσης, παρατηρεί κανείς ότι δύο κατηγορίες επιχειρήσεων θα μπορέσουν να επιβιώσουν. Οι μεγάλοι οργανισμοί που έχουν διεθνή παρουσία και τα μικρά, εξειδικευμένα γραφεία (boutiques) που παρέχουν υπηρεσίες και τεχνογνωσία σε συγκεκριμένους τομείς». Σύμφωνα με την κ. Garrison, τόσο στη μία όσο και στην άλλη περίπτωση, η σωστή τοποθέτηση και δικτύωση της εταιρείας στην αγορά παίζει πρωταρχικό ρόλο για τη δυνατότητά της να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τον ανταγωνισμό και φυσικά, να διακρίνεται.

«Οι σύγχρονες επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες αναζήτησης στελεχών πρέπει να λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί οποιαδήποτε άλλη εταιρεία σε έναν εξαιρετικά ανταγωνιστικό, πυκνό και παγκοσμιοποιημένο κλάδο: να μεταδίδουν στον πελάτη ένα συγκεκριμένο μήνυμα, να διαθέτουν μία επωνυμία σε διεθνές επίπεδο και φυσικά να ταυτίσουν αυτήν την επωνυμία με την παροχή υπηρεσιών ενός συγκεκριμένου, υψηλού ποιοτικού επιπέδου, και με την αντίστοιχη συμπεριφορά απέναντι στον πελάτη είτε είναι επιχείρηση είτε στέλεχος, σε όποια χώρα κι αν βρίσκεται». Η ίδια σημειώνει ότι οι εταιρείες που παρέχουν συμβουλετικές υπηρεσίες θα πρέπει να είναι σε θέση να πουν στον πελάτη αυτό που εκείνος δεν ξέρει και προκειμένου να το κάνουν αυτό, θα πρέπει να έχουν πολύ καλή γνώση των κλάδων δραστηριοποίησης των πελατών τους. Δεν λείπουν μάλιστα οι περιπτώσεις κατά τις οποίες οι επιχειρήσεις επιλέγουν να κάνουν outsourcing το σύνολο των υπηρεσιών ανθρώπινου δυναμικού σε μια εταιρεία με τις ανάλογες δυνατότητες, και είναι σε αυτές τις περιπτώσεις που οι σύμβουλοι φέρουν μεγάλη ευθύνη και οφείλουν να είναι άριστα πληροφορημένοι.

«Το επάγγελμα του συμβούλου δεν είναι κάτι που κάνει κάποιος πλέον στο τέλος της καριέρας του, αλλά συνειδητή επιλογή ταλαντούχων αποφοίτων πανεπιστημίων που επιθυμούν να σταδιοδρομήσουν στον επιχειρησιακό χώρο. Ωστόσο, τα προαπαιτούμενα για να διακριθεί κανείς σε αυτόν τον χώρο είναι πολλά. Απαιτούνται δεξιότητες επικοινωνίας, οικονομικές γνώσεις που αφορούν τις εξελίξεις στους επιμέρους κλάδους, άριστη αντίληψη των θεμάτων επικαιρότητας, ακόμη και ικανότητες πρόβλεψης των εξελίξεων, ώστε να είναι τελικά σε θέση να πουν στον πελάτη αυτό που δεν γνωρίζει. Με λίγα λόγια, οι σύμβουλοι αναδεικνύονται σε μέντορες τόσο των επιχειρήσεων όσο και των στελεχών, τα οποία τους εμπιστεύονται τα βιογραφικά τους προκειμένου να διαγράψουν μια επιτυχημένη επαγγελματική πορεία». Η κ. Garrison σημειώνει περαιτέρω ότι οι εταιρείες που πραγματοποιούν αναζήτηση και τοποθέτηση στελεχών σε καμία περίπτωση δεν παρεμβαίνουν με αρνητικό τρόπο στην καριέρα του στελέχους, αλλά αντιθέτως, βοηθούν στο χτίσιμο μιας επιτυχημένης σταδιοδρομίας. Στο ίδιο πλαίσιο, απορρίπτει τις επιφυλάξεις που εκφράζουν κάποιες επιχειρήσεις, σχετικά με τις «παρεμβάσεις» των headhunters στα εσωτερικά των εταιρειών, τονίζοντας ότι μετά την τοποθέτηση ενός στελέχους σε μια θέση, ολοκληρώνεται η αποστολή του headhunter και υπάρχει ρητή δέσμευση γι’ αυτό.

«Οι σύμβουλοι οφείλουν να είναι πάνω απ’ όλα έμπιστα άτομα, ειδικά στην εποχή μας που οι εταιρείες βρίσκονται διαρκώς κάτω από το μικροσκόπιο ποικίλων ελεγκτικών μηχανισμών. Παράλληλα, και η κοινή γνώμη έχει αυξημένες απαιτήσεις πλέον από τον επιχειρηματικό κόσμο, αξιώνοντας από αυτόν ένα πιο «κοινωνικό πρόσωπο». Σε αυτές τις νέες προκλήσεις, οι επιχειρήσεις έχουν ανάγκη από συμβούλους – μέντορες, οι οποίοι δύνανται να τους παράσχουν πληροφόρηση για μια σειρά θεμάτων, όπως από πού θα προέλθει ο ανταγωνισμός στο μέλλον, ποσο αποτελεσματικά λειτουργεί ο εσωτερικός μηχανισμός ιεραρχίας, αλλά και κατά πόσο έχουν τους σωστούς ανθρώπους στην κατάλληλη θέση». Σύμφωνα με την κ. Garrison, η δυνατότητα μιας εταιρείας συμβούλων να απαντήσει στα θέματα αυτά κρίνει εν πολλοίς την ικανότητά της να κερδίσει πελάτες και φυσικά, μερίδιο αγοράς.

Οσον αφορά τους κλάδους από όπου θα προκύψουν οι ευκαιρίες στο μέλλον, η ίδια σημειώνει τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, την ενέργεια, τα καταναλωτικά αγαθά, το λιανεμπόριο αλλά και τις τηλεπικοινωνίες και τη βιοτεχνολογία.Μαιρη Λεμπεση