Ακτοπλοΐα: μείωση χρεών και αύξηση κερδών το 2005

Ακτοπλοΐα: μείωση χρεών και αύξηση κερδών το 2005

2' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε θετική «ρότα» κινήθηκε η ελληνική ακτοπλοΐα κατά τη διάρκεια του 2005, πετυχαίνοντας μείωση του τραπεζικού δανεισμού της κατά 4% και αυξάνοντας τόσο τον κύκλο εργασιών της κατά 4% όσο και τη βελτίωση των καθαρών αποτελεσμάτων της κατά 38%, σε σχέση με το 2004. Ωστόσο, την ίδια στιγμή -όπως καταγράφεται στην ετήσια έκθεση της XRTC συμβούλου επί ναυτιλιακών θεμάτων της τράπεζας Nexia Banques Populairies- παρουσιάζει μείωση του μεταφορικού έργου της, μείωση του αριθμού των εν ενεργεία σκαφών της και αύξηση λειτουργικού κόστους λόγω καυσίμων.

Το 2005 αποτέλεσε έτος έντονου προβληματισμού από πλευράς υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (YEN) και ακτοπλοϊκών εταιρειών, προκειμένου να βρεθεί ο αναγκαίος αριθμός σκαφών που απαιτούνται για να καλυφθούν οι συγκοινωνιακές ανάγκες των νησιών μας. Ομως, όπως σημειώνεται στην έκθεση, νέα σκάφη μπορούν να δρομολογηθούν μόνο εφόσον υπάρξουν επενδύσεις και για να γίνουν επενδύσεις απαιτείται να ισχύσει ένα ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο, δηλαδή να εναρμονισθεί πλήρως ο 2932/2001 με τον κοινοτικό Κανονισμό 3577/1992 που απελευθερώνει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Παράλληλα, όμως, όπως αναφέρεται στην έκθεση, θα πρέπει και οι εταιρείες να κατανοήσουν ότι το εθνικό δίκτυο των θαλασσίων μεταφορών δεν αποτελείται μόνο από κύριες προσδοκούμενες γραμμές αλλά και από τις λεγόμενες «άγονες».

Μείωση τραπεζικού δανεισμού

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, κατά το 2005, πέτυχαν να επαναδιαπραγματευθούν τα δάνειά τους και να βελτιώσουν τη θέση τους. Από την εξέλιξη αυτή προέκυψε μείωση του δανεισμού τους κατά 4%. Το 2002 το σύνολο των τραπεζικών υποχρεώσεων των πέντε εισηγμένων εταιρειών ήταν 2,1 δισ. ευρώ, ενώ το 2005 το συνολικό χρέος έπεσε στο 1,69 δισ. ευρώ. H μείωση επιτεύχθηκε για δύο λόγους : 1) υπήρξε ομαλή αποπληρωμή των δανείων λόγω των αναδιαρθρώσεων και 2) από την πώληση πλοίων.

Το 2005, παρά το γεγονός ότι το κόστος των καυσίμων αυξήθηκε κατά 30%, οι εταιρείες πέτυχαν σημαντική βελτίωση τόσο στον κύκλο εργασιών τους όσο και στην κερδοφορία τους.

Κατά το 2004 το συνολικό κόστος καυσίμων των εισηγμένων ανήλθε στα 199,2 εκατ. ευρώ, ενώ το 2005 έφθασε στα 257,7 εκατ. ευρώ, Το 2004 το κόστος των καυσίμων αποτελούσε το 47% του συνόλου των λειτουργικών εξόδων των εταιρειών, ενώ το 2005 το κόστος καυσίμων άγγιξε το 64%(!) του συνολικού λειτουργικού κόστους. Το 2005 οι εισηγμένες εταιρείες κατέγραψαν αύξηση του κύκλου εργασιών τους τόσο στην αγορά του Αιγαίου όσο και στην αγορά της Αδριατικής. Ειδικότερα: στην αγορά του Αιγαίου ο κύκλος εργασιών ήταν 399.256.730 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 4,7% σε σχέση με το 2004 που ήταν 381.484.655 ευρώ. Στην Αδριατική ο κύκλος εργασιών σημείωσε αύξηση κατά 3,5% φθάνοντας τα 468.031.869 ευρώ έναντι 452.035.000 το 2004.

Σε επίπεδο κερδοφορίας οι εισηγμένες αύξησαν τα κέρδη τους προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων, αποπληρωμών κεφαλαίων (EBITDA) κατά 1,4% σε σχέση με το 2004.

Οι συνολικές δαπάνες των εταιρειών για νέα πλοία την περίοδο 1999-2002 ανήλθαν στα 3,5 δισ. δολάρια. Ομως η κακή πορεία του Χρηματιστηρίου προκάλεσε κρίση η οποία μέχρι σήμερα συνεχίζεται και δεν θα αντιμετωπισθεί εάν δεν απελευθερωθούν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ώστε να γίνουν επενδύσεις. Το 2002 υπήρχαν 131 πλοία, ενώ το 2006 ο αριθμός αυτός έπεσε στα 87 με την τάση, εφόσον δεν αντιμετωπισθεί το θέμα της ηλικίας, να φθάσουν τα 47, έως το 2015.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή