ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επαγγελματική κατάρτιση εν κινήσει

«Σήμερα μας αρέσει να μας μιλούν σε μια γλώσσα απλή και γεμάτη λογικά επιχειρήματα. Να ανοίγουν διάλογο μαζί μας και όχι να μας βγάζουν λόγο». Αυτά έγραφε ο πασίγνωστος Dale Carnegie, που άρχισε να παραδίδει μαθήματα «ομιλίας μπροστά στο κοινό» στη Νέα Υόρκη το… 1912 και δίδασκε και τους ανθρώπους των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελμάτων πώς να εκφράζονται με περισσότερη ευκολία, με άνεση και με σιγουριά, ώστε να έχουν τα αποτελέσματα που επεδίωκαν. Εννοείται ότι το σχετικό βιβλίο του με τα εν λόγω μαθήματα εισήχθη στα μεγάλα πανεπιστήμια των ΗΠΑ, ενώ σημείωσε περισσότερες από πενήντα επανεκδόσεις. Εχει μεταφραστεί σε έντεκα γλώσσες και στην ελληνική -πριν από πολλά χρόνια- από τις Εκδόσεις «Βιβλιοθήκη για Ολους».

Ενα χρήσιμο εργαλείο

Το Κοινοτικό Πρόγραμμα Δράσης Επαγγελματικής Κατάρτισης Leonardo da Vinci, στο πλαίσιο Προγραμμάτων Ερευνας και Ανάπτυξης έθεσε στη διάθεση των εργαζόμενων -αλλά και των ανέργων- ένα νέο, χρήσιμο εργαλείο για τη βελτίωση των δεξιοτήτων προφορικής επικοινωνίας. Πρόκειται για το Πρόγραμμα OSI4SMEs (Oral Skills Improvement for SMEs in Commerce, www. cyberce.gr/osi4smes). Είναι ένα πιλοτικό έργο που αναπτύσσεται σε Γαλλία, Φινλανδία και Ελλάδα με συντονιστή την CYBERCE A.E. (Intergrated e-Commerce Solutions ([email protected]) και απευθύνεται στα στελέχη των ΜΜΕπ του τομέα του Εμπορίου.

Στοχεύει, κατ’ αρχήν, στον εντοπισμό και στην αντιμετώπιση των αναγκών του προσωπικού για βελτίωση των δεξιοτήτων τους για προφορική επικοινωνία και -δεύτερον- σε αυτοαξιολόγηση και σε επαλήθευση του τελικού προϊόντος. Υπολογίζεται επίσης ότι από το πρόγραμμα αυτό θα επωφεληθούν γυναίκες και το 15% των ανέργων νέων ηλικίας ώς 30 ετών, οι οποίοι άλλως αδυνατούν να έχουν πρόσβαση στη συγκεκριμένη επαγγελματική επιχειρηματική κατάρτιση. Το εκπαιδευτικό υλικό υπάρχει στον διαδικτυακό χώρο που προαναφέρθηκε, όπως και σε διαδραστικό πρόγραμμα ηλεκτρονικής μάθησης μέσω κινητής τηλεφωνίας.

Με χαμηλό κόστος

«Πρόθεσή μας είναι να υποστηρίξουμε την ψηφιακή κουλτούρα στην επαγγελματική κατάρτιση. Προωθούμε λοιπόν και εντάσσουμε την «mobile learning» στην επαγγελματική κατάρτιση για τη βελτίωση των δεξιοτήτων επικοινωνίας των εμπορικών ΜΜΕ», αναφέρεται στην περιγραφή του έργου. Προσδοκία του πιλοτικού αυτού προγράμματος είναι η αποκεντρωμένη πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό. Ετσι ώστε μέσω κινητών συσκευών ηλεκτρονικής επικοινωνίας η εκπαίδευση του εργαζομένου να έχει χαμηλό κόστος και να γίνει προσιτή και στον εργασιακό χώρο των ΜΜΕ με στόχο τη βελτίωση της επικοινωνίας -άρα και του μάρκετινγκ- και της ανταγωνιστικότητάς τους. Μια εξίσου σημαντική προοπτική του συγκεκριμένου πιλοτικού έργου είναι και η ενδυνάμωση της συνεργασίας μεταξύ ιδρυμάτων επαγγελματικής κατάρτισης -συμπεριλαμβανομένων και των πανεπιστήμιων- και επιχειρήσεων, ιδιαιτέρως των ΜΜΕ. Σημειώνεται ότι ο συγκεκριμένος σχεδιασμός του Conso-rtium OSI4SMEs προσφέρεται ως υπόδειγμα μιας τέτοιας σύμπραξης, αφού συμμετέχουν: το Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστήμιου Αθηνών, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, η γαλλική εταιρεία κατάρτισης στις επικοινωνίες Forinvest και οι εταιρείες ηλεκτρονικής τεχνολογίας και επικοινωνίας Cyberce στην Ελλάδα και IT-Mind στη Φινλανδία. Το εκπαιδευτικό υλικό αποτελείται από τρεις ενότητες. Η πρώτη παρουσιάζει τους τρόπους με τους οποίους μπορεί το στέλεχος να μιλάει αποτελεσματικά σε ένα κοινό. Η δεύτερη ενότητα αναπτύσσει μεθόδους επικοινωνίας με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Η τρίτη ενότητα εστιάζεται στην επικοινωνία με τον πελάτη. Επιπλέον, τίθεται μια σειρά από ερωτήσεις με τις οποίες ο εκπαιδευόμενος μπορεί να αξιολογήσει τις γνώσεις του σε πολλούς τομείς, όπως και αν γνωρίζει τη «γλώσσα του σώματος».