ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η επέλαση της φθηνής και επώνυμης μόδας

ΟUΤLΕΤS

Πολλά είναι τα εκπτωτικά πολυκαταστήματα που προσφέρουν ευκαιρίες σε ό,τι αφορά την ένδυση και την υπόδηση. Αν και είναι δύσκολο να υπολογιστεί ο κύκλος εργασιών των εν λόγω δραστηριοτήτων, παράγοντες της αγοράς σημειώνουν στην «Ο.Κ.» ότι τα εκπτωτικά πολυκαταστήματα ή οutlets προσελκύουν το σύνολο σχεδόν του αγοραστικού κοινού, αφού όλοι ενδιαφέρονται για επώνυμα είδη σε συμφέρουσες τιμές. Οπως προκύπτει ωστόσο, είναι ανάγκη να υπάρξει μια διαφοροποίηση μεταξύ των μεγάλων, οργανωμένων εκπτωτικών πολυκαταστημάτων, τα οποία ελέγχουν σε διαρκή βάση την τιμολογιακή τους πολιτική, και τα μεμονωμένα σημεία που αυτοαποκαλούνται outlets, χωρίς ωστόσο κανείς να εγγυάται ούτε την αυθεντικότητα των εμπορευμάτων, ούτε και την πραγματική έκπτωση. Σε κάθε περίπτωση, εκτιμάται ότι η αγορά παρουσιάζει ανοδική πορεία, από την στιγμή που υπάρχουν επιχειρήσεις κερδοφόρες, που πραγματοποιούν υψηλές πωλήσεις και δραστηριοποιούνται στη διαρκώς ανατροφοδοτούμενη αγορά της μόδας.

– Το Factory Outlet Πειραιώς. Λειτουργεί στην Πειραιώς από το 1999 αναμένεται να κλείσει τη φετινή χρήση με πωλήσεις ύψους 34 εκατ. ευρώ, ενώ στα ίδια περίπου επίπεδα εκτιμάται ότι θα κινηθεί και ο νέος χώρος που εγκαινιάστηκε αυτήν την εβδομάδα στο Εμπορικό Πάρκο Αεροδρομίου. Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της διαχειρίστριας εταιρείας, κ. Ηλία Κούκουτσα, οι πωλήσεις του θα αγγίξουν ενδεχομένως και τα 35 εκατ. ευρώ στην πρώτη οικονομική του χρήση, με προοπτικές περαιτέρω βελτίωσης, δεδομένης της δυναμικής της περιοχής. Το νέο κατάστημα έχει έκταση 14.000 τ.μ., διαθέτει μεταξύ άλλων κομμωτήριο, εστιατόριο, espresso bar, αλλά και καλλυντικά (μέσω συνεργασίας με την Galleries de Beaute) και προσφέρει συνολικά περί τα 100 shop-in-a-shop. «Η αγορά των εκπτωτικών καταστημάτων παρουσιάζει ενδιαφέρουσα δυναμική ωστόσο, θα πρέπει να γίνει μια διαφοροποίηση μεταξύ των οργανωμένων outlets και των μεμονωμένων πρατηρίων. Στα τελευταία, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι προσεκτικοί τόσο σε ό,τι αφορά την αυθεντικότητα των ειδών όσο και την πραγματική έκπτωση», σημειώνει ο κ. Κούκουτσας. Στα δύο Factory Outlet, οι καταναλωτές μπορούν να βρουν συλλογές με έκπτωση μεταξύ άλλων των Diesel, Levi’s, Nike, Harley Davidson, Everlast, O’ Neil, κα. Οπως επισημαίνει πάντως ο κ. Κούκουτσας, τα εκπτωτικά καταστήματα προσελκύουν το δυναμικότερο αγοραστικό κοινό, κυριότερα ηλικιών μεταξύ 18-30 ετών, οι οποίοι ενδιαφέρονται για επώνυμα είδη σε οικονομικές τιμές.

– Empoli Outlet. Για εκείνους που κινούνται στα βόρεια και δυτικά προάστια, υπάρχουν τα Empoli Outlet, στη Νέα Ιωνία και την πλατεία Μπουρναζίου στο Περιστέρι. Τα δύο σημεία αναπτύσσονται από την εταιρεία του Στ. Παπαϊωάννου, βασικού μετόχου της εταιρείας παιδικού ενδύματος Lapin. Το πρώτο έκλεισε έναν χρόνο λειτουργίας τον περασμένο Μάιο, πραγματοποιώντας πωλήσεις ύψους 10 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ εδώ και δύο μήνες λειτουργεί το σημείο στο Περιστέρι για το οποίο οι εκτιμήσεις πωλήσεων κυμαίνονται σε 15 εκατ. ευρώ. Το πρώτο διαθέτει 38 shop-in-a-shop, σε 5.000 τ.μ. και το δεύτερο 44 shop-in-a-shop σε 6.000 τ.μ., ενώ και τα δύο διατηρούν εκπτώσεις από 40% έως και 70%. Στα brands που διαθέτει περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα Gap, Nautica, Diesel, Columbia, Puma, Adidas, Νew Balance, κα.

– Euro Outlet Center. Λειτουργούν στο Ελληνικό και στην Πετρούπολη, από την εταιρεία Σ. Παναγόπουλος Α.Ε., υπεύθυνη διανομής των συλλογών Sergio Tacchini στην ελληνική αγορά. Το κατάστημα του Ελληνικού έχει έκταση 3.500 τ.μ. και διαθέτει επώνυμα είδη ανδρικής, γυναικείας και παιδικής ένδυσης και υπόδησης, με έκπτωση που ξεκινά από 30%. Το σημείο που βρίσκεται στην Πετρούπολη έχει έκταση 6.500 τ.μ. και εκτός από τις αγορές, ο καταναλωτής βρίσκει και ευκαιρίες διασκέδασης, καθώς σε αυτό λειτουργούν καφέ, bowling και παγοδρόμιο.

– Ridenco. Τρία σημεία με είδη σε έκπτωση λειτουργεί η εταιρεία Ridenco. Πρόκειται για τα Smart Outlet, που λειτουργούν στη Νέα Σμύρνη και τη Λάρισα, διαθέτοντας τα brands που η εταιρεία διαχειρίζεται (Timberland, Nautica), αλλά και άλλες συλλογές με κυμαινόμενη έκπτωση. Επίσης, ένα ακόμη σημείο διάθεσης συλλογών σε έκπτωση διατηρεί η εταιρεία στην περιοχή του Αμαρουσιου.

Τέσσερα outlets λειτουργεί επίσης η εισηγμένη εταιρεία Βάρδας. Βρίσκονται στις περιοχές Μεσογείων, Περιστέρι, Παιανία και Πικέρμι, ενώ ένα μέρος των παλαιότερων συλλογών της διατίθεται και στο Factory Outlet της οδού Πειραιώς. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, κ. Θεόδωρο Βάρδα, οι πωλήσεις αυτών των σημείων συνεισφέρουν το 10% περίπου του ετήσιου τζίρου. «Τα outlets είναι αναγκαία για κάθε επιχείρηση που πραγματοποιεί σημαντικούς τζίρους, εξυπηρετώντας τόσο τις ανάγκες της εταιρείας, όσο όμως και τους ίδιους πελάτες της», επισημαίνει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι σε κάποιες περιπτώσεις ο θεσμός παραποιείται. «Οταν μιλάμε για μεμονωμένα σημεία που πωλούν φθηνά είδη σε χαμηλές τιμές, αυτά δεν μπορούν να βαφτίζονται outlets. Ως εκ τούτου, ο καταναλωτής οφείλει να είναι πολύ προσεκτικός». Ο ίδιος επισημαίνει επίσης ότι ο κανονισμός του υπουργείου Ανάπτυξης σύμφωνα με τον οποίο απαγορεύεται η αναγραφή της αρχικής τιμής, μπορεί να μπερδέψει τον καταναλωτή, μη επιτρέποντάς του να κατανοήσει την πραγματική έκπτωση από την οποία ωφελείται.

– ΝΟΤΑ. Ενα σημείο διάθεσης παλαιότερων συλλογών σε τιμές κόστους διαθέτει επίσης η εταιρεία εσωρούχων ΝΟΤΑ, εδώ και μία δεκαετία περίπου, στο κέντρο της Αθήνας. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, κ. Βασίλη Μασσέλο, η λειτουργία του σημείου αυτού εξυπηρετεί την εταιρεία, αλλά δεν υπάρχουν σχέδια επέκτασης. Ως εκ τούτου, η συμμετοχή των εν λόγω πωλήσεων στον ετήσιο τζίρο της εταιρείας κυμαίνεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Σε ένα outlet περιορίζεται πλέον και η εταιρεία Prince Oliver, στο Μοσχάτο, κλείνοντας τα υπόλοιπα τρία που λειτουργούσε έως πρότινος. «Η καλύτερη διαχείριση των εμπορευμάτων μας επιτρέπει να διατηρήσουμε μόνο ένα, στο οποίο οι πελάτες μας μπορούν να βρουν παλαιότερες συλλογές με έκπτωση έως και 70%», σημειώνει ο κ. Περικλής Γκιόλιας, γενικός διευθυντής του ομίλου στον οποίο ανήκει η P & O Trends Α.Ε., εταιρεία που αναπτύσσει το σήμα Prince Oliver. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι πωλήσεις από το εν λόγω σημείο αντιστοιχούν σε ποσοστό 7% περίπου του ετήσιου τζίρου του ομίλου.

Factory Outlet Φαλήρου. Τέσσερα outlets και παρουσία στο Factory Outlet του Φαλήρου διατηρεί επίσης η εταιρεία Φ. Κ. Λεμονής, η οποία λειτουργεί την αλυσίδα υποδημάτων «Καλογήρου». Τα outlets, με την επωνυμία «all about shoes», στην Ερμού, το Π. Φάληρο, το The Mall, τη Θεσσαλονίκη και το Factory Outlet διαθέτουν όλες τις συλλογές που η εταιρεία αντιπροσωπεύει για την ελληνική αγορά, συμπεριλαμβανομένων των brands «Καλογήρου», «Χαραλάς» και «Νine West» και συνεισφέρουν στον ετήσιο τζίρο του ομίλου Λεμονή σε ποσοστό 10% περίπου. Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή του ομίλου, κ. Δημήτρη Τσούνη, η προσέλευση είναι πολύ σημαντική στα εν λόγω σημεία, με το κατάστημα της οδού Ερμού να πραγματοποιεί τις σημαντικότερες πωλήσεις. «Μάλιστα, σε αυτό το κατάστημα πρόκειται να ενσωματωθούν από την προσεχή άνοιξη και οι παλαιότερες συλλογές ενδυμάτων των «Dolce & Gabbana», «Tod’ s» και «Ferragamo» – που ο όμιλος Λεμονή αντιπροσωπεύει για την ελληνική αγορά», επισημαίνει ο κ. Τσούνης.

– Ομιλος Fokas. Ενα εξειδικευμένο κατάστημα F-Stock, διαθέτει και ο Ομιλος Fokas, επί της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας, στη Μεταμόρφωση Αττικής. Διαθέτει επίσης τμήματα Bazaar στα πολυκαταστήματα Σταδίου 41 (Αθήνα), Τσιμισκή 48-50, Ερμού 14 και στο κατάστημα General (Θεσσαλονίκη). Πρόκειται για καταναλωτικές προτάσεις που διαφοροποιούνται σημαντικά από τον ανταγωνισμό, λόγω του ότι προτείνουν κανονικές κολεξιόν, σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές κι όχι σε «σπασμένα» νούμερα. Επίσης, ο όμιλος διατηρεί εκτεταμένη παρουσία σαν F-Stock στο καινούργιο Factory Outlet στο αεροδρόμιο προσφέροντας επιλεγμένες προτάσεις. Σύμφωνα με τη διευθύνουσα σύμβουλο του ομίλου, κ. Βασιλική Φωκά, τα εν λόγω σημεία πώλησης έχουν εμπορεύματα που πωλούνται με μείωση τιμής που μπορεί να φτάσει και στο 70% και εμπορεύματα σε ειδικές προσφορές. «Με αυτόν τον τρόπο ο όμιλος Fokas υλοποιεί τη δέσμευσή του για πλήρη κάλυψη των καταναλωτικών αναγκών και θεωρούμε ότι μέσα από αυτά τα σημεία πώλησης προσφέρουμε στους πελάτες μας τη δυνατότητα να ικανοποιήσουν ανάγκες τους σε πραγματικά συμφέρουσες τιμές διατηρώντας πάντα την υψηλή ποιότητα», σημειώνει η ίδια.

-Designer outlet. Αναδιανομή της αγοράς αναμένεται ωστόσο από το 2008, οπότε εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο το designer outlet που ετοιμάζει ο όμιλος της Ελληνικής Τεχνοδομικής – ΤΕΒ σε συνεργασία με την πολυεθνική εταιρεία McArthurGlen, τον κορυφαίο ευρωπαϊκό όμιλο στον χώρο των εμπορικών κέντρων αυτού του τύπου. Το outlet αυτό, που θα προσομοιάζει περισσότερο σε «εκπτωτικό χωριό», υπό τη μορφή big boxes (μεγαλων κουτιών με υπερκαταστήματα), θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Γυαλούς στη Παλλήνη, σε μία επένδυση που εκτιμάται σε 80 εκατ. ευρώ, και θα διαθέτει συλλογές σε τιμές φθηνότερες κατά 50%. Να σημειωθεί ότι ο όμιλος ΜcΑrthurGleλειτουργεί περί τα 16 σημεία σε όλη την Ευρώπη και συνεργάζεται με περισσότερους από 600 μεγάλους οίκους μόδας σε όλο τον κόσμο.