ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αύξηση κατανάλωσης και μετανάστες αναπληρώνουν τις απώλειες υπογεννητικότητας

Το δίκτυο της αλυσίδας Μουστάκας αποτελείται σήμερα από πέντε καταστήματα, όλα στην περιοχή της Αττικής, ενώ για το 2007 προγραμματίζεται η λειτουργία ακόμη δύο καταστημάτων. Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Μουστάκα, στα καταστήματα αυτά ικανοποιούνται πολλαπλές καταναλωτικές ανάγκες των παιδιών, τόσο σε παιχνίδι όσο και ένδυση και υπόδηση, βρεφικά και αθλητικά είδη και η πορεία τους είναι ανοδική. Ο ίδιος επισημαίνει πάντως ότι το πρόβλημα της υπογεννητικότητας δεν επηρεάζει τα μεγέθη της αλυσίδας, καθώς οι οικονομικοί μετανάστες ενισχύουν τις πωλήσεις της, ενώ η καταναλωτική κουλτούρα της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας αναπληρώνει σε έναν βαθμό τις απώλειες της υπογεννητικότητας. «Είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος σε ό,τι αφορά την πορεία της αγοράς, τόσο στη διάρκεια των γιορτών όσο και αργότερα, καθώς εκτιμώ ότι οι ρυθμοί της είναι ανοδικοί» καταλήγει. Οσον αφορά την «επέλαση» των ηλεκτρονικών παιχνιδιών, ο ίδιος υποστηρίζει ότι η κατάσταση δεν είναι τόσο αρνητική, καθώς υπάρχουν βελτιωμένα παραδοσιακά παιχνίδια που παρακινούν το ενδιαφέρον γονέων και παιδιών.

«Τηλεοπτικά» παιχνίδια

Διπλάσιες πωλήσεις εκτιμά ότι θα επιτύχει την τρέχουσα οικονομική χρήση η Giochi Preziosi Hellas, εταιρεία η οποία εισάγει και διανέμει παιχνίδια αμερικανικών και ευρωπαϊκων εταιρειών. Στο τρίτο έτος δραστηριοποίησής της στη χώρα μας οι πωλήσεις της αναμένεται να αγγίξουν τα 12 εκατ. ευρώ, ποσό διπλάσιο έναντι της περυσινής χρονιάς, εξέλιξη που αποδίδεται στον εμπλουτισμό της γκάμας των διατιθέμενων προϊόντων. Ωστόσο, σύμφωνα με τη διευθύνουσα σύμβουλο της εταιρείας, κ. Φωτεινή Καραγεώργη, η βελτίωση της θέσης της εταιρείας δεν συμβαδίζει με την εξέλιξη της αγοράς παιχνιδιών εν γένει. «Αυτό που βλέπουμε είναι η διαρκής μείωση του μέσου όρου απόδειξης από τα καταστήματα λιανικής και τη συνολική αγοραστική κίνηση να υποχωρεί ελαφρά φέτος συγκριτικά με το 2005, ως συνέπεια της γενικότερης οικονομικής συγκυρίας» επισημαίνει στην «Ο.Κ.» η κ. Καραγεώργη. Σύμφωνα με την ίδια, διαπιστώνεται μία μετακίνηση της αγοραστικής κίνησης προς τις μεγαλύτερες μονάδες. «Πλέον, τόσο η τηλεόραση όσο και ο κινηματογράφος διαμορφώνουν εν πολλοίς τις προτιμήσεις των παιδιών, τροφοδοτώντας αντίστοιχα τους κατασκευαστές παιχνιδιών. Ετσι, παρατηρούμε ότι κάθε χρόνο υπάρχουν νέοι ήρωες οι οποίοι αναδεικνύονται σε πρωταθλητές πωλήσεων». Για την δ/νουσα σύμβουλο της Giochi Preziosi Hellas, το κλασικό παιχνίδι δείχνει επίσης να απειλείται από τα παντός είδους ηλεκτρονικά gadgets.

Ανοδικά η ευρωπαϊκή βιομηχανία

Οσον αφορά την ευρωπαϊκή αγορά και σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Παιχνιδιών (Toy Industries of Europe, TIE), στον κλάδο των παραδοσιακών και ηλεκτρονικών παιχνιδιών δραστηριοποιούνται περίπου 2.000 παραγωγικές επιχειρήσεις. Η ευρωπαϊκή βιομηχανία παιχνιδιών απασχολεί σχεδόν 100.000 εργαζομένους, εκ των οποίων οι 53.500 εργάζονται στον παραγωγικό τομέα και οι υπόλοιποι στον τομέα της έρευνας και ανάπτυξης, στο marketing, στις πωλήσεις, στη διανομή και σε άλλες υπηρεσίες. Το μέγεθος αγοράς παιχνιδιών στην Ε.Ε. ακολούθησε ανοδική πορεία την περίοδο 1997-2003, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 6,5%. Ειδικότερα, το 2003 ανήλθε σε 18,23 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 5,3% έναντι του 2002. Τα video games κάλυψαν το 28% της συνολικής αγοράς παιχνιδιών στην Ε.Ε. το 2003 και ακολούθησαν τα βρεφικά / προσχολικά παιχνίδια και τα παζλ, με ποσοστά συμμετοχής 12,5% και 10,1% αντιστοίχως. Σημαντική παρουσία είχαν επίσης και οι κούκλες (9,6%) και τα τροχοφόρα παιχνίδια (8,2%). Τα μεμονωμένα καταστήματα και οι αλυσίδες καταστημάτων παιχνιδιών αποτέλεσαν το κυριότερο δίκτυο διανομής, συμμετέχοντας από κοινού με ποσοστό 31,7% στο σύνολο των πωλήσεων παιχνιδιών το 2003. Ακολούθησαν τα υπερμάρκετ και τα discounters με ποσοστό συμμετοχής 24,8%, τα μη εξειδικευμένα καταστήματα με 13,6%, τα πολυκαταστήματα με 6% και οι παραγγελίες μέσω ταχυδρομείου με 4,5%.