ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο Αη Βασίλης κινδυνεύει να μείνει στο… Λιμάνι

Τη σημαντικότερη και κρισιμότερη περίοδο του έτους διανύουν αυτές τις ημέρες οι αλυσίδες παιχνιδιών, καθώς ο μήνας Δεκέμβριος και οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς σηματοδοτούν σχεδόν το ήμισυ του ετήσιου κύκλου εργασιών τους. Ωστόσο, η κατάσταση που επικρατεί στα λιμάνια εκτιμάται ότι ενδέχεται να δημιουργήσει εκτεταμένο πρόβλημα στις επιχειρήσεις, κυριότερα εκείνες που εξαρτώνται άμεσα από τις εισαγωγές. Η αγορά, πάντως, εξακολουθεί να συσπειρώνεται γύρω από τις οργανωμένες αλυσίδες παιχνιδιών, οι οποίες ικανοποιούν πολλαπλές καταναλωτικές ανάγκες των παιδιών, δηλαδή, πέρα από το παιχνίδι, ενδύματα, υποδήματα και είδη βρεφανάπτυξης και σχολικά είδη, περιθωριοποιώντας σε έναν βαθμό τα μεμονωμένα, εξειδικευμένα καταστήματα παιχνιδιών. Με το δεδομένο εξάλλου ότι η υπογεννητικότητα αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την ανάπτυξη της αγοράς, εκτιμάται ότι ο εμπλουτισμός του προϊόντικού μείγματος των επιχειρήσεων είναι αναγκαίος, προκειμένου αυτές να παραμείνουν κερδοφόρες και σε αναπτυξιακή τροχιά. Ενδεικτική είναι εξάλλου πρόσφατη έρευνα της ΙCΑΡ σύμφωνα με την οποία, η ανοδική πορεία των μεμονονωμένων καταστημάτων παιχνιδιών ανεκόπη στις αρχές της δεκαετίας του ’90, προς όφελος των οργανωμένων αλυσίδων καταστημάτων παιχνιδιών και ειδών βρεφανάπτυξης. Οι τελευταίες με αιχμή του δόρατος την ευνοϊκή τιμολογιακή πολιτική τους, την προσφορά μεγάλης ποικιλίας προϊόντων καθώς και την εξάπλωση του δικτύου τους σε πολλαπλές περιοχές της χώρας καθίστανται εξαιρετικά ανταγωνιστικές, εκτοπίζοντας ουσιαστικά τους υπόλοιπους, ανεξάρτητους «παίκτες».

Ετσι, οι αλυσίδες παιχνιδιών και βρεφικών ειδών ακολούθησαν ανοδική πορεία της περίοδο 2002-2004, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξης 17%, με τα παιχνίδια να αποτελούν ποσοστό 70%-73% των συνολικών τους πωλήσεων. Από αυτά, το παραδοσιακό παιχνίδι εκτιμάται ότι κάλυψε περίπου το 90% της ζήτησης και το ηλεκτρονικό παιχνίδι το υπόλοιπο 10%. Ωστόσο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο συσχετισμός αυτός συνεχώς διαφοροποιείται, προς όφελος του ηλεκτρονικού παιχνιδιού και των συναφών ηλεκτρονικών gadgets. Παράλληλα, φθίνων είναι ο ρυθμός ανάπτυξης των μεμονωμένων σημείων πώλησης, ενώ η είσοδος των οργανωμένων αλυσίδων στις αγορές των εποχιακών ειδών και ειδών βιβλιοχαρτοπωλείου έχει σαν αποτέλεσμα οι τελευταίες να αποσπούν μερίδιο και εκεί. Σύμφωνα πάντα με την ICAP, οι πωλήσεις ειδών βρεφανάπτυξης μέσω αλυσίδων παρουσίασαν μέση ετήσια ανάπτυξη 21% στο διάστημα 2002-2004.

Βαρύτητα στην ασφάλεια

Φέτος, ο Σύνδεσμος Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών & Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ) έχει δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στην ενημέρωση των γονέων κυριότερα για την ασφάλεια των παιχνιδιών αλλά και τη σημασία του «καλού παιχνιδιού» στην ανάπτυξη του παιδιού. Για τον πρόεδρο του ΣΕΒΠΠΑ, κ. Γιώργο Μουστάκα, ο πήχυς για τις εμπορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αγορά του παιχνιδιού τίθεται υψηλότερα κάθε χρόνο υπ’ αυτό το πρίσμα. «Εκτιμώ ότι το σημαντικότερο στοιχείο που οι γονείς οφείλουν να προσέξουν είναι να επιλέγουν πιστοποιημένα παιχνίδια, με ταυτότητα, τα οποία αντιστοιχούν στην κατάλληλη ηλικία», επισημαίνει ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι η ψυχική υγεία του παιδιού αποτελεί προτεραιότητα. «Στο πλαίσιο αυτό, η εκστρατεία που οργανώσαμε ως ΣΕΒΠΠΑ για την ενημέρωση του κοινού στα θέματα ασφαλείας του παιχνιδιού, πιστεύω ότι είχε θετικά αποτελέσματα», σημειώνει ο κ. Μουστάκας, υπογραμμίζοντας ότι οι καταναλωτές θα βρουν στα ομώνυμα καταστήματα εξειδικευμένο προσωπικό που μπορεί να τους βοηθήσει να επιλέξουν το κατάλληλο παιχνίδι. Είναι πιστοποιημένη πάντως η ανάγκη για τους γονείς να ελέγχουν τις προδιαγραφές ασφαλείας των παιχνιδιών που επιλέγουν, ενώ προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται επίσης οι προσπάθειες του υπουργείου Ανάπτυξης. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα καταγράφηκαν δύο περιστατικά απόσυρσης επικίνδυνων και ακατάλληλων παιχνιδιών από την ελληνική αγορά.