ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Καλύτερες μέρες αναμένουν οι κατασκευαστικές εταιρείες

Επειτα από μια διετία ύφεσης, οι εργολήπτες αναμένουν καλύτερες μέρες το 2007, καθώς μέσα στους προσεχείς μήνες αρχίζουν οι εργασίες κατασκευής σε σειρά μεγάλων έργων που δημοπρατήθηκαν πρόσφατα. Νέοι διαγωνισμοί για μεγάλα έργα δεν αναμένονται, αφού ολοκληρώνεται ο γύρος των οδικών αξόνων με συμβάσεις παραχώρησης, κατακυρώθηκαν τα περισσότερα έργα επεκτάσεων του μετρό Αθηνών και παραμένει άγνωστη η τύχη διαγωνισμών για μεγάλα περιβαλλοντικά έργα όπως οι νέες χωματερές στην Αττική. Μέσα στους επόμενους 12 μήνες θα ξεκινήσουν, πάντως, οι διαγωνισμοί για τα έργα που προωθούνται με τη μέθοδο των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) όπως η κατασκευή σχολικών μονάδων, φυλακών και κτιρίων για δημόσιες υπηρεσίες, αλλά παραμένει άγνωστο αν ολοκληρωθεί κάποιος εξ αυτών εντός του 2007.

Μοναδικές εκκρεμότητες

Σχεδόν μοναδικές εκκρεμότητες σε επίπεδο μεγάλων έργων είναι ο διαγωνισμός για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, που βρίσκεται στα συρτάρια του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ για περισσότερα από πέντε χρόνια και η επέκταση του μετρό προς Πειραιά όπου ήδη έχουν κατατεθεί οι προσφορές, καθώς και το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα για το οποίο οι τεχνικές εταιρείες υπέβαλαν προσφορές στα μέσα Δεκεμβρίου.

Το προσεχές δωδεκάμηνο αναμένεται να υπογραφούν και να κυρωθούν από τη Βουλή οι συμβάσεις για τους περισσότερους οδικούς άξονες που κατασκευάζονται με συγχρηματοδότηση. Στα περισσότερα από τα συγκεκριμένα τμήματα (όπως η Ιονία Οδός, το τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί και η υποθαλάσσια οδική αρτηρία της Θεσσαλονίκης) θα ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής. Στο μετρό Θεσσαλονίκης έχουν ήδη αρχίσει οι πρόδρομες εργασίες, αλλά φέτος προβλέπεται ότι θα αντιληφθούν οι κάτοικοι της συμπρωτεύουσας την ουσιαστική έναρξη ενός έργου που βρίσκονταν στα χαρτιά για δύο δεκαετίες. Στην Αθήνα ξεκινούν τα έργα για τους τρεις νέους σταθμούς του μετρό (από Χολαργό μέχρι Αγία Παρασκευή) που είχαν «ξεχαστεί» λόγω της βιασύνης των Ολυμπιακών Αγώνων.

Στον κλάδο των τεχνικών εταιρειών το 2007 θα επιτρέψει στον μεγαλύτερο όμιλο του κλάδου (την Ελληνική Τεχνοδομική) να διευρύνει τη διαφορά από τον ανταγωνισμό. Ο όμιλος συμμετέχει πλέον στα μισά από τα νέα συγχρηματοδοτούμενα έργα και αν η κοινοπραξία υπό τη γαλλική Vinci κερδίσει τον διαγωνισμό για το Κόρινθος – Πάτρα θα ελέγχει το μεγαλύτερο τμήμα των οδικών αξόνων της χώρας. Αντίστοιχη παρουσία κατάφερε να αποκτήσει και ο όμιλος J&P – ΑΒΑΞ, ενώ επιτυχής ήταν και η προσπάθεια εισόδου του ομίλου ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ στα συγχρηματοδοτούμενα, καθώς κέρδισε την Ιονία Οδό (σε κοινοπραξία με ισπανικούς ομίλους), ενώ διεκδικεί το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα. Στην «ουρά» του κλάδου, προβλέπεται ότι θα διευρυνθούν τα προβλήματα των εισηγμένων που βρίσκονται ήδη μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Θα συνεχιστεί το ξεκαθάρισμα μεταξύ των μικρότερων τεχνικών εταιρειών εκατοντάδες από τις οποίες έχουν ήδη εγκαταλείψει την αγορά εξαιτίας της μεταολυμπιακής ύφεσης.