Οι «ερασιτέχνες» προωθούν την καινοτομία

Οι «ερασιτέχνες» προωθούν την καινοτομία

3' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δικαίωση στους απανταχού «ερασιτέχνες» φέρνει η Επανάσταση των Pro-Ams. Δηλαδή σε αυτούς που αφοσιώνονται με… «επαγγελματική» προσήλωση σε αυτό που αγαπούν και που τα αποτελέσματα της «ερασιτεχνικής» εργασίας τους φθάνουν σε επίπεδο επαγγελματικής αριστείας. Η Pro-Ams Revolution είναι μια από τις μεγάλες παγκόσμιες ιδέες που τη διατύπωσε για πρώτη φορά το 2004 ο «δημιουργός ιδεών» κ. Charles Leadbeater – ο οποίος ήταν ο κεντρικός ομιλητής του 5th Marketing Directors Forum στην Αθήνα που διοργάνωσε το Marketing Week με τη συνεργασία της Bousssias Communications (www.boussias.com) και με την «Κ» Χορηγό Επικοινωνίας. Ο θεσμός αυτός αποτελεί σημαντική εκδήλωση που απευθύνεται στα διευθυντικά στελέχη του μάρκετινγκ και φέτος έφερε στο βήμα του διάλογου τα πλέον επίκαιρα ζητήματα που απασχολούν τους επαγγελματίες του marketing το 2007 και τα επόμενα χρόνια.

Κορυφαίος διανοητής με παγκόσμια απήχηση, συγγραφέας βιβλίων με πρωτοποριακές ιδέες, σύμβουλος κυβερνήσεων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αλλά και δραστήριος ερευνητής -κυρίως όμως «ideas generator»- ο κ. Charles Leadbeater έχει ταυτισθεί στις ημέρες μας με την Pro-Ams Revolution, η οποία κερδίζει «πιστούς» όχι τόσο επειδή είναι όντως πρωτοποριακή και ακούγεται για πρώτη φορά αλλά, θα λέγαμε, επειδή αποκαλύπτει και διατυπώνει τη δύναμη της πασίγνωστης αλήθειας, που λέει ότι η επίτευξη της όποιας επαγγελματικής αριστείας δεν εξαρτάται πάντα από την άρτια επαγγελματική κατάρτιση και γνώση, αλλά πηγάζει απαραιτήτως από το μεράκι, το πάθος, την εμμονή και τον ενθουσιασμό.

Χαρακτηριστικά δηλαδή που υπάρχουν κατ’ αρχήν στους ερασιτέχνες και δεν ανήκουν απαραιτήτως και στους επαγγελματίες. Στην αντίληψη που επικρατεί δηλαδή, ότι οι ερασιτέχνες είναι απλώς τεμπέληδες που δίνουν τον χρόνο τους σε κάποιο χόμπι, ο κ. Leadbeater απαντά με τους Pro Ames – ότι δηλαδή στην «οικονομία της μαζικής καινοτομίας» που αναδύεται, υπάρχει μια νέα σημαντική κοινωνική ομάδα που τη συνιστούν οι «σοβαροί… τεμπέληδες». Αυτοί που αφιερώνουν τη ζωή τους στο χόμπι τους με επαγγελματικές ικανότητες. Συνιστάται ακόμη στις κυβερνήσεις να επενδύουν σε δραστηριότητες ελευθέρου χρόνου και για τον επιπλέον λόγο της ενδυνάμωσης της κοινωνικής συνοχής. Αναφέρει επίσης ότι από την αστρονομία ώς τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, οι ερασιτέχνες έχουν συμβάλει σημαντικά για την καινοτομία.

Ο κ. Leadbeater στην ομιλία του στο συνέδριο εξέθεσε την άποψη ότι «ο κόσμος γίνεται όλο και περισσότερο μπερδεμένος». Και εξήγησε το πώς θα εξελιχθεί η επανάσταση αυτή και το πώς θα επηρεάσει την κοινωνία, τους οργανισμούς, τους καταναλωτές -και κατά συνέπεια- και το σύγχρονο μάρκετινγκ. Υπογράμμισε ότι «οι επαγγελματίες δεν αποτελούν πλέον τη μόνη πηγή γνώσης. Οι καταναλωτές, για κάποιο χρονικό διάστημα μπορούν να γίνουν και οι παραγωγοί. Αυτός ο κόσμος που συνηθίζουμε να τον αποκαλούμε «ακροατήριο» -δηλαδή το κοινό που κάθεται και μας ακούει- στο μέλλον θα μπορεί να μπαίνει σε δράση. Η ζήτηση θα δημιουργήσει τη δική της προσφορά – και κατά τέτοιο τρόπο που θα διαρραγούν οι ώς τώρα αρραγείς κατηγορίες των οργανισμών εκείνων που στηρίζονται στη βιομηχανική εποχή και που κυριαρχούσαν στις ανεπτυγμένες οικονομίες.

Κατά κάποιο περίεργο τρόπο, πιστεύω ότι το μέλλον θα είναι ένα παράξενο ανακάτεμα του πολύ παλιού με το πολύ νέο».

Στη νέα αυτή πραγματικότητα, ο marketeer θα πρέπει να προσαρμοσθεί έτσι, ώστε να είναι αποτελεσματικός. Και το πρώτο που θα σκεπτόταν κάποιος είναι ότι θα πρέπει να συνεργασθεί με τον καταναλωτή και να έχει έναν ανοικτό διάλογο μαζί του. Ο κ. Leadbeater, ωστόσο, πιστεύει ότι ο καλύτερος τρόπος για να αντιδράσει είναι να φροντίσει να είναι οργανωμένος κατά πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Ασφαλώς και θα εξακολουθούν να ισχύουν οι παλιές τεχνικές για το ηλικιωμένο κοινό. Ομως τα παραδοσιακά μέσα μαζικής επικοινωνίας θα περιβάλλονται πλέον από πάμπολλους νέους τρόπους με τους οποίους τα άτομα θα μπορούν να επικοινωνούν. Και αυτό είναι κάτι με το οποίο οι εταιρείες θα πρέπει να ασχοληθούν.

Συμπερασματικά, λοιπόν, ο κ. Leadbeater λέει ότι «οι marketeers θα πρέπει να είναι περισσότερο επιδεκτικοί στο να μπορούν να χρησιμοποιούν μια ευρύτερη γκάμα εργαλείων. Η κυρίαρχη τάση, ωστόσο, που παραμένει είναι η μεγαλύτερη συμμετοχή. Οι άνθρωποι πλέον προσδοκούν ότι θα εχουν πληροφόρηση και δική τους φωνή. Δεν γίνεται, πλέον, να τους μιλάμε αφ’ υψηλού».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή