Κλέφτες ροκανίζουν τα ράφια των σούπερ μάρκετ

Κλέφτες ροκανίζουν τα ράφια των σούπερ μάρκετ

4' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στο τραπέζι των συζητήσεων κάθονται έστω και καθυστερημένα προμηθευτές και λιανέμποροι, προκειμένου να βρουν όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικές λύσεις για ένα «καυτό» πρόβλημα που αντιμετωπίζουν. Τις κλοπές, που σημειώνονται στα σούπερ μάρκετ και μεταφράζονται σε απώλεια τζίρου δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Ούτε λίγο ούτε πολύ υπολογίζεται ότι περίπου 180 εκατ. ευρώ κάνουν φτερά από τα ταμεία των λιανεμπορικών επιχειρήσεων κάθε χρόνο, ενώ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο οι απώλειες από κλοπές φθάνουν τα 18 δισ. ευρώ. Αν λιανεμπόριο και βιομηχανία κατάφερναν να μειώσουν στο μισό τις απώλειες αυτές, τότε θα είχαν μεγαλύτερο κέρδος κατά 30%. Φυσικά οι επιπτώσεις δεν αγγίζουν μόνον τις επιχειρήσεις, καθώς όπως θα πει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας σούπερ μάρκετ ΜΕΤΡΟ, κ. Αρ. Παντελιάδης «οποιοδήποτε κέρδος από τη μείωση των απωλειών θα μεταφράζονταν σε μείωση τιμών για τους καταναλωτές στο πλαίσιο και του έντονου ανταγωνισμού που επικρατεί στην αγορά».

Τα hot items, όπως ονομάζουν οι επιχειρήσεις τα πρώτα στις «προτιμήσεις» των «ελαφροχέρηδων» προϊόντα, είναι τα όσα έχουν αξία αντιστρόφως ανάλογη του όγκου τους -καλλυντικά και ξυριστικά με κορυφαία επιλογή τις Gillette έχουν την τιμητική τους. Αλλο αγαπημένο προϊόν είναι τα ποτά. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που αρκετά σούπερ μάρκετ τοποθετούν στα ράφια τους άδειες συσκευασίες ποτών και οι καταναλωτές χρειάζεται να απευθυνθούν στο προσωπικό για να λάβουν το περιεχόμενό τους.

Στην εγχώρια αγορά εκτιμάται ότι σε ετήσια βάση οι κλοπές στοιχίζουν το 2% του τζίρου κάθε λιανεμπορικής αλυσίδας, αρκετές εκ των οποίων καλούνται να δαπανούν κάθε χρόνο διόλου ευκαταφρόνητα ποσά για να περιορίσουν κάπως το φαινόμενο. Ο βαθμός των απωλειών βεβαίως διαφέρει από είδος σε είδος και όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στα καλλυντικά (ειδικά στις κρέμες προσώπου) οι κλοπές μπορεί να φθάνουν έως και το 30% και να θεωρείται ασύμφορη τελικά η πώλησή τους. Ετσι συμβαίνει κάποιοι προμηθευτές των οποίων τα προϊόντα κρίνονται «ευαίσθητα» αποκλείονται από τα καταστήματα σούπερ μάρκετ και κάποιοι άλλοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα στις πωλήσεις τους. «Προϊόντα μπαίνουν σε προθήκες κλειδωμένες και ο πελάτης πρέπει να αναζητήσει υπάλληλο για να προμηθευτεί το προϊόν. Το αυθόρμητο της αγοράς κατά μια έννοια έτσι χάνεται», λέει ο κ. Παντελιάδης.

Παρότι όμως το φαινόμενο ταλαιπωρεί την αγορά ουσιαστικές δράσεις τώρα αναλαμβάνονται.

Το τοπικό τμήμα του ECR, του φορέα που πανευρωπαϊκά έχουν δημιουργήσει προμηθευτές και λιανέμποροι για την αντιμετώπιση κοινών θεμάτων που τους απασχολούν, αποφάσισε να βάλει τις κλοπές ως ένα από τα δυο μεγάλα ζητήματα που θα ασχοληθεί τα επόμενα δυο-τρία χρόνια. Συγκροτείται ομάδα εργασίας των δυο μερών για να αναζητήσει τρόπους περιορισμού των απωλειών και στην Ελλάδα. Πιστεύουν δε, ότι σε ένα εξάμηνο τα πρώτα αποτελέσματα της προσπάθειας θα είναι εμφανή, όπως μας αναφέρει στέλεχος κορυφαίας πολυεθνικής επιχείρησης.

Στην Ευρώπη έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση περιορισμού των απωλειών από κλοπές.Το ECR ασχολείται εδώ και χρόνια έχοντας πραγματοποιήσει και σχετική μελέτη για το ζήτημα με το οποίο έχουν κληθεί και ασχολούνται επίσης δυο αγγλικά πανεπιστήμια, καταθέτοντας προτάσεις για τις δράσεις που μπορεί να αναλάβουν προμηθευτές και λιανέμποροι. Στη συνεδρίαση του ECR πριν από λίγες εβδομάδες στο Μιλάνο ανακοινώθηκε πως οι προσπάθειες που καταβάλλονται την τελευταία οκταετία έχουν οδηγήσει σε εξοικονόμηση περίπου 620 εκατ. ευρώ.

Στοιχεία της μελέτης που πραγματοποίησε το ECR δείχνουν ότι οι συνολικές απώλειες της εφοδιαστικής αλυσίδας φθάνει στο 2,3%, ποσοστό που μεταφράζεται σε 18 δισ. ευρώ συνολικά. Οι απώλειες λόγω κλοπών στις λιανεμπορικές αλυσίδες φθάνει στο 1,75% του τζίρου τους και στη βιομηχανία στο 0,56%. Επιπλέον εκτιμήθηκε πως αν λιανεμπόριο και βιομηχανία μείωναν τις απώλειες κατά 50%, τα κέρδη θα αυξάνονταν κατά 30% ενώ το καθαρό περιθώριο κέρδους των λιανεμπόρων θα μπορούσε να βελτιωθεί στο 3,88% από 3% που είναι σήμερα. Υπολογίζεται, δε, ότι κάθε ημέρα «χάνονται» από κλοπές ταχυκίνητων προϊόντων περί τα 50.000.000 ευρώ, όσο δηλαδή και ο τζίρος μιας μεσαίας ελληνικής επιχείρησης.

Οι απώλειες που καταγράφουν τα σούπερ μάρκετ κατά 37% οφείλονται σε κλοπές πελατών, κατά 24% σε υπαλλήλους και κατά 39% σε λάθη και παραλείψεις κατά τον εφοδιασμό των σημείων πώλησης. Εχει παρατηρηθεί πως πολλές φορές το θέμα των κλοπών συνδέεται «όχι τόσο με τον κακό πελάτη ή την κακόφημη γειτονιά αλλά με το κακό μανατζμεντ του καταστήματος». Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία αρκετές επιχειρήσεις του εξωτερικού έχουν καταφέρει να αντιμετωπίσουν επαρκώς το φαινόμενο. H τάση που επικρατεί είναι να έχουν αυτά τη σωστή θέση στο ράφι και βελτιωμένες συσκευασίες που φέρουν ειδικούς αντικλεπτικούς μηχανισμούς που έχει αναπτυχθεί.

Την τακτική των κλοπών ακολουθούν όχι μόνον άνθρωποι με ιδιαίτερα προβλήματα ή που όπως αποδεικνύεται στην πορεία δεν έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ακόμη και βασικά προϊόντα που έχουν ανάγκη, μα κι οργανωμένες σπείρες. Οι «οργανωμένοι» αφαιρούν συστηματικά από καταστήματα σούπερ μάρκετ ποτά, καλλυντικά, ξυριστικά τα οποία παρανόμως διοχετεύουν από καταστήματα μέχρι παζάρια. Ξεκάθαρη εικόνα για τη δράση των τελευταίων δεν υπάρχει αν και παράγοντες του λιανεμπορίου πιστεύουν ότι συστηματικοί έλεγχοι σε διάφορα παζάρια παραδείγματος χάριν θα ήταν και χρήσιμοι και αποκαλυπτικοί ίσως.

– 180 εκατ. ευρώ οι απώλειες πωλήσεων λόγω κλοπών στο λιανεμπόριο

– Το 2% του τζίρου τους χάνουν οι αλυσίδες σε ετήσια βάση

– 18 δισ. ευρώ η απώλεια τζίρου πανευρωπαϊκά

– Αν οι απώλειες μειωθούν κατα 50% τα κέρδη θα αυξηθούν κατά 30%.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή