«Ο αγώνας θα κριθεί στο τάι μπρέικ»
Αισιόδοξος πλην όμως προσεκτικός ήταν στις εκτιμήσεις του για το εκλογικό αποτέλεσμα ο Γ. Αλογοσκούφης: «Υπάρχει μια παράσταση νίκης για τη Νέα Δημοκρατία, αλλά δεν πρέπει να υποτιμήσουμε τον αντίπαλο. Οι εκλογές κερδίζονται στην κάλπη, όχι στις δημοσκοπήσεις. Εχω δει τενίστες να κερδίζουν 2-0 σετ και στο τέλος να χάνουν 3-2. Για αυτό δεν πρέπει να εφησυχάζουμε. Ο αγώνας θα κριθεί στο τάι μπρέικ», είπε ως έμπειρος τενίστας.
«Υπάρχουν ακόμα προκλήσεις»
Ο Γ. Αλογοσκούφης δεν φιλοδοξεί να γίνει ο μακροβιότερος υπουργός Οικονομίας, αλλά δεν θα έλεγε όχι να διατηρήσει το γραφείο του στον 6ο όροφο της οδού Νίκης μετά τις εκλογές, εάν η Νέα Δημοκρατία νικήσει στις εκλογές. «Είναι αποκλειστικό προνόμιο του πρωθυπουργού ο διορισμός των υπουργών, κι αυτός θα αποφασίσει», απάντησε σε σχετικό ερώτημα για να συμπληρώσει όμως με νόημα ότι «υπάρχουν ακόμη προκλήσεις για την οικονομική πολιτική».
Ισχυρό χαρτί τα οικονομικά
Η οικονομική πολιτική θα είναι το ισχυρό χαρτί της κυβέρνησης κατά την προεκλογική περίοδο εκτιμά η Wall Street Journal σε άρθρο για τις επικείμενες εκλογές στο οποίο αναφέρεται εκτενώς και με θετικά σχόλια στην πρόοδο της οικονομίας. Με όπλο τα αποτελέσματα της οικονομικής πολιτικής του κατεβαίνει και ο Γ. Αλογοσκούφης στη μάχη του σταυρού στην Α΄ Αθήνας. Μια μάχη σκληρή καθώς συνυποψήφιοί του είναι πολλοί υπουργοί και κορυφαία στελέχη της Ν.Δ. Στις προηγούμενες εκλογές ήταν τέταρτος σε σταυρούς. «Δεν έχει καμία σημασία η σειρά. Το σημαντικό είναι να εκλεγείς», λέει αλλά προφανώς προσδοκά κάτι καλύτερο.
Σκανδιναβικό μοντέλο και ΦΠΑ
Σημαντικό ρόλο στο περίφημο σκανδιναβικό μοντέλο αποτελεί ο Φόρος Προστιθεμένης Αξίας, ο οποίος είναι πηγή χρηματοδότησης του συστήματος κοινωνικής προστασίας. Στις χώρες αυτές ο ΦΠΑ ανέρχεται από 22% έως 25% χωρίς αυτό να εμποδίζει τις βόρειες χώρες να πραγματοποιούν αξιόλογες οικονομικές επιδόσεις, με χαμηλό πληθωρισμό και περιορισμένη φοροδιαφυγή. Αυτά βέβαια συναντώνται σε χώρες που οι κοινωνικές δαπάνες παρουσιάζουν υψηλή ανταποδοτικότητα. Στην Ελλάδα όμως οι κοινωνικές δαπάνες παρά το γεγονός ότι είναι σχεδόν ισοδύναμες με το μέσο ευρωπαϊκό επίπεδο, μόλις το 13% των ατόμων που βρίσκονται κάτω από όριο φτώχειας καταφέρνει να βγει από αυτό μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις έναντι 38,5% στην Ε.Ε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι η αύξηση κάτι μία ποσοστιαία μονάδα του ΦΠΑ τον Μάρτιο του 2005 όχι μόνο δεν έφερε τις αναμενόμενες εισπράξεις αλλά επιβάρυνε και τον πληθωρισμό κατά 0,4%. Εάν η κυβέρνηση αποφασίσει να προχωρήσει στην αύξηση κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες του ΦΠΑ θα πρέπει να διασφαλίσει ότι τα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν για τη σωστή αναδιανομή μεταξύ των διαφόρων ομάδων του πληθυσμού και όχι για να κλείσει τις μαύρες τρύπες των προϋπολογισμών.
Πρώτα κυρώσεις, μετά η ρύθμιση;
Η σημερινή απόφαση της ΕΕΤ&Τ έρχεται να υποδηλώσει τους όρους και τις προϋποθέσεις με τις οποίες λειτουργεί η αγορά τηλεπικοινωνιών. Αφού η ρυθμιστική «καταχέριασε» τον ΟΤΕ με 20,1 εκατ. ευρώ για συμπίεση περιθωρίου (κέρδους), ήρθε στη συνέχεια να ορίσει ποιο είναι το εύλογο περιθώριο κέρδους μεταξύ λιανικής και χονδρικής τιμής. Δεν λέμε ότι στον ΟΤΕ είναι «άγιοι», αλλά μήπως υπάρχει ανακολουθία στο ότι, πρώτα επιβάλλονται κυρώσεις και στη συνέχεια ρυθμίζεται η αγορά;