Προθυμία για μαθήματα οικολογικής οδήγησης και «πράσινων» οχημάτων

Προθυμία για μαθήματα οικολογικής οδήγησης και «πράσινων» οχημάτων

3' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Είναι γνωστό ότι το εταιρικό αυτοκίνητο πολύ συχνά παρέχεται ως κίνητρο είτε ως μέρος του πακέτου αποδοχών στελεχών – χωρίς αυτό να σημαίνει, βέβαια, ότι πρόκειται για golden boys. Κάθε άλλο, μάλιστα. Στη χώρα μας τα εταιρικά οχήματα κατά το 40% των επιχειρήσεων ανεξαρτήτως μεγέθους χρησιμοποιούνται κυρίως από πωλητές για επαγγελματικά ταξίδια και άλλες επαγγελματικές ανάγκες. Ωστόσο, η οικονομική κρίση που διερχόμαστε δεν άφησε ανεπηρέαστες και τις πολιτικές των επιχειρήσεων σε θέματα εταιρικών στόλων με εμφανείς τις διαφοροποιήσεις τους, αλλά και με τις τάσεις που διαφαίνονται για τη διαχείρισή τους στο εγγύς μέλλον.

Και τα δύο αυτά στοιχεία -πολιτικές και τάσεις- αποτέλεσαν το ζητούμενο της ετήσιας έρευνας -Βαρόμετρο 2009- του Παρατηρητηρίου Εταιρικών Οχημάτων (www. corporate-vehicle-observatory. com) που ιδρύθηκε το 2003 από την Aral, παγκόσμια εταιρεία μίσθωσης και διαχείρισης εταιρικών οχημάτων. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την TNS σε 12 ευρωπαϊκές χώρες και για πρώτη φορά και στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματά της παρουσιάσθηκαν σε ειδική επίσημη εκδήλωση στην Αθήνα την περασμένη εβδομάδα. Συνολικά ερωτήθηκαν 3.700 στελέχη -εκ των οποίων 304 Ελληνες- τα οποία στις επιχειρήσεις τους συμμετέχουν σε ομάδες λήψης αποφάσεων για τα θέματα των εταιρικών οχημάτων.

Προέκυψε, λοιπόν, ότι στην Ελλάδα το 34% των επιχειρήσεων που διαθέτουν εταιρικά οχήματα έχουν ήδη προβεί σε αλλαγές των πολιτικών τους. Ενα 6% θα τις αλλάξουν σε σύντομο χρονικό διάστημα, ενώ 33% «σκοπεύουν να τις μεταβάλουν μακροπρόθεσμα». Σημειώνεται ότι οι μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις αντιδρούν με βραδείς ρυθμούς, αφού η μία στις τρεις δεν διαθέτει σχέδια για κάποια σχετική αλλαγή. Ωστόσο, στις προθέσεις ενός σημαντικού ποσοστού μεγάλων επιχειρήσεων στην Ελλάδα είναι η αύξηση του εταιρικού στόλου. Και μόνο το 14% προγραμματίζει περικοπές. Στο σημείο αυτό αξιοσημείωτη είναι η σύγκριση με την Ευρώπη, όπου τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 18% (αύξηση) και 19% (συρρίκνωση).

Οσο για τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων των ελληνικών επιχειρήσεων απέναντι στην κρίση, πρώτη (36%) έρχεται η μείωση της κατανάλωσης βενζίνης, ενώ το αντίστοιχο ευρωπαϊκό ποσοστό είναι 30%. Ως δεύτερο μέτρο έρχεται η μείωση του εταιρικού στόλου και η μη απόκτηση νέων οχημάτων. Ακολουθεί το μέτρο της επιλογής χαμηλότερων κυβικών και μικρότερων κινητήρων, αλλά «οι ελληνικές επιχειρήσεις παρουσιάζονται ως μη διατεθειμένες να δυσαρεστήσουν τα στελέχη τους», καθώς μόνο 1% -σε αντίθεση με την Ευρώπη σε ποσοστό 11%- κρίνει πως είναι αποτελεσματικό μέτρο αντιμετώπισης της σύγχρονης οικονομικής κρίσης».

Σημειώνεται, επίσης, ότι η επιλογή των τρόπων αντιμετώπισης της κρίσης όπως και οι ανησυχίες που εκφράζουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις αντικατοπτρίζουν τον βαθμό ωριμότητας στον κλάδο των εταιρικών στόλων. «Σε αυτό το πλαίσιο -κι ενώ οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις προβληματίζονται σημαντικά από την πτώση των επιτοκίων και συλλογίζονται τρόπους μείωσης εξόδων με πιο αποτελεσματική μίσθωση υπηρεσιών από τους παρόχους τους- οι ελληνικές επιχειρήσεις συνεχίζουν απλώς να πιέζουν για μεγαλύτερες εκπτώσεις και χαμηλότερες τιμές αγοράς αυτοκινήτων».

Ωστόσο, ο βαθμός ωριμότητας του εν λόγω κλάδου αντικατοπτρίζεται και από την ύπαρξη είτε όχι γραπτών κανόνων και διαδικασιών που να καθορίζουν την κάθε εταιρική πολιτική εταιρικών οχημάτων. «Στις ελληνικές επιχειρήσεις -στις μικρές αλλά και στις μεγάλες- οι γραπτές διαδικασίες για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των οδηγών εταιρικών αυτοκινήτων, όπως και τα κριτήρια αξιολόγησης για την επιλογή και ανάθεση του εταιρικού αυτοκινήτου, συνήθως απουσιάζουν». Μόνο το 53% των ελληνικών μεσαίων επιχειρήσεων έχουν γραπτές διαδικασίες για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των οδηγών, ενώ το αντίστοιχο ευρωπαϊκό είναι 75%. Οσο για τις μεγάλες επιχειρήσεις, το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα είναι 90% και στην Ευρώπη 91%.

Η έρευνα, όμως, έφερε στην επιφάνεια και το καίριο θέμα της υποχρέωσης και των επιχειρήσεων για μείωση των ρύπων με τη χρήση «πράσινων οχημάτων».

Στην Ευρώπη το 19% των επιχειρήσεων έχουν ήδη ένα πράσινο όχημα στον στόλο τους. Στην Ελλάδα, το 15% «υποστηρίζει πως έχει τουλάχιστον ένα πράσινο όχημα, το 8% ότι διαθέτει οχήματα χαμηλών ρύπων και το 5% πως κατέχει υβριδικό αυτοκίνητο».

Ωστόσο, τα στελέχη πιστεύουν ότι οι οδηγοί θα ήσαν πρόθυμοι να αντικαταστήσουν το όχημά τους με ένα «πράσινο» αυτοκίνητο, όπως και ότι σε μικρότερο ποσοστό οι οδηγοί θα ήσαν διατεθειμένοι να παρακολουθήσουν μαθήματα οικολογικής οδήγησης. Ισως γι’ αυτό και ο υφυπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Μιχάλης Μπεκίρης που ήταν παρών στην εκδήλωση ανακοίνωσε την πρόθεσή του να προσφέρει εκπαιδευτικά σεμινάρια πράσινης οδήγησης σε όλα τα στελέχη του υπουργείου του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή