ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Δημοπράτηση του αεροδρομίου στο Καστέλλι Κρήτης

Ο χορός των δημοπρατήσεων καλά κρατεί. Τη δημοπράτηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης, προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ ανακοίνωσε χθες το ΥΠΕΧΩΔΕ. Το νέο αεροδρόμιο θα εξυπηρετεί 5,5 εκατομμύρια επιβάτες και θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, ενώ το Δημόσιο θα διατηρήσει το πλειοψηφικό πακέτο στο τελικό επιχειρηματικό σχήμα. Μένει να ξεκαθαρίσει η τύχη του παλαιού αεροδρομίου στο Ηράκλειο, καθώς το κλείσιμό του δεν περιλαμβάνεται στους όρους του διαγωνισμού.

«Κλείνει» εκκρεμότητες

Το ΥΠΕΧΩΔΕ συνέχισε και χθες το κλείσιμο των εκκρεμοτήτων, ανακοινώνοντας τη δημοπράτηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης, μια ημέρα μετά τη δημοπράτηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού (προϋπολογισμού πλέον 1,8 δισ. ευρώ). Ο νέος αερολιμένας θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης για 35 χρόνια, ενώ το ελληνικό δημόσιο θα διατηρήσει το 55% στο επιχειρησιακό σχήμα που θα αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία του έργου. Ο διεθνής διαγωνισμός θα γίνει σε μια φάση (χωρίς προεπιλογή) και η κατάθεση των προσφορών θα ολοκληρωθεί στις 9 Φεβρουαρίου 2010. Μάλιστα ο κ. Γιώργος Σουφλιάς υπερασπίστηκε το σημερινό μοντέλο κατασκευής του αεροδρομίου έναντι εκείνου που επελέγη για το «Ελ. Βενιζέλος», αφήνοντας σαφείς αιχμές για τη διαφάνεια του τελευταίου. «Δεν θα επιτραπεί καμία απολύτως διαβούλευση ή συνεννόηση μετά το διαγωνισμό, όπως είχε γίνει τότε με τη μια ή την άλλη κυβέρνηση», σημείωσε με νόημα.

Ωστόσο ο δρόμος για τη λειτουργία του αεροδρομίου θα είναι πολύ μακρύτερος των 5 ετών που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των έργων. Εκτός από τις προσφυγές, σημαντικό «αγκάθι» θα είναι οι εκτεταμένες απαλλοτριώσεις που απαιτούνται (περισσότερα από 6.000 στρέμματα γης), μια διαδικασία ιδιαίτερα μακρά καθώς προϋποθέτει την εκταμίευση μεγάλων ποσών και την εκδίκαση ενστάσεων. Το κόστος του νέου αεροδρομίου θα είναι 1 δισ. ευρώ, από τα οποία 220 εκατομμύρια η χρηματική συμβολή του Δημοσίου.

Το αεροδρόμιο Ηρακλείου

Μένει να ξεκαθαρίσει η τύχη του παλαιού αεροδρομίου Ηρακλείου. Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, ο κ. Σουφλιάς διευκρίνισε ότι το κλείσιμο του παλαιού αεροδρομίου δεν περιλαμβάνεται στους όρους του διαγωνισμού (όπως είχε γίνει στην περίπτωση του «Ελ. Βενιζέλος»). Ο κ. Σουφλιάς εκτίμησε ότι ο χώρος που θα απελευθερωθεί θα πρέπει να αξιοποιηθεί μετά από μελέτη. Ωστόσο δεν διευκρίνισε πώς -ή αν- θα δεσμευτούν από την Πολιτεία οι ιδιοκτήτες του (70% Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και 30% Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) να μετατρέψουν τον χώρο σε κοινόχρηστο και να μην τον αξιοποιήσουν με άλλο τρόπο (λ.χ. πολεοδόμηση, ή χρησιμοποίηση για πτήσεις τσάρτερ). Απαντώντας σε ερώτηση της «Κ» σχετικά με την τύχη του πάρκου Ελληνικού, ο κ. Σουφλιάς διευκρίνισε ότι η σχετική μελέτη είναι έτοιμη αλλά μετέθεσε την εφαρμογή της ασαφώς στο μέλλον.

Οσον αφορά το αεροδρόμιο στο Καστέλι, θα κατασκευαστεί δίπλα στο σημερινό πολεμικό αεροδρόμιο και μάλιστα οι δύο αεροδιάδρομοι θα επικοινωνούν για λόγους ασφαλείας. Στους όρους του διαγωνισμού γίνεται ειδική μέριμνα για την αρχιτεκτονική του νέου αεροδρομίου που, σύμφωνα με τον κ. Σουφλιά, «θα πρέπει να θυμίζει Κρήτη». Στο ίδιο έργο περιλαμβάνεται και η οδική σύνδεση του νέου αερολιμένα με το βόρειο και το νότιο οδικό άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ) και αντιπλημμυρικά έργα. Δίπλα στο αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί εκτενής ζώνη εμπορικών δραστηριοτήτων.