ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Μάχη γιγάντων» για τα έργα επέκτασης της Αττικής Οδού

Αν και μόλις πριν από μια εβδομάδα από το ΥΠΕΧΩΔΕ διέρρεε η περαιτέρω καθυστέρηση της προκήρυξης του διαγωνισμού για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, υπό το φως των καταστροφικών πυρκαγιών στο Λεκανοπέδιο, εντούτοις το σκηνικό ανατράπηκε μετά την προχθεσινή δημοπράτηση του έργου. Πλέον, τα επιτελεία των μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων τόσο της Ελλάδας, όσο και αρκετών από το εξωτερικό, ξεκίνησαν τις τελικές διεργασίες για την προετοιμασία των κοινοπραξιών που θα καταθέσουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος στις 22 Δεκεμβρίου.

Το μέγεθος αλλά και ο χαρακτήρας του έργου (συγχρηματοδότηση με παραχώρηση εκμετάλλευσης) των 1,8 δισ. ευρώ συγκεντρώνει το ενδιαφέρον όλων των εταιρειών της ανώτατης εργοληπτικής τάξης της χώρας. Το «δέλεαρ» είναι μεγάλο, με αποτέλεσμα οι παρασκηνιακές ζημιώσεις να είναι πολλές, προκειμένου να διαμορφωθούν τα κατάλληλα σχήματα. Οι όμιλοι Ελλάκτωρ και J&P Αβαξ, που εκμεταλλεύονται με πλειοψηφικό ποσοστό την υφιστάμενη Αττική Οδό, είναι δεδομένο ότι θα συγκροτήσουν κοινοπραξία, ενώ ο όμιλος ΓΕΚΤΕΡΝΑ που αρχικά φαινόταν ότι θα συμμετάσχει στο παραπάνω σχήμα, εν τέλει προσανατολίζεται σε αυτόνομη κάθοδο στον διαγωνισμό, πιθανώς με τη συμμετοχή και της ΑΤΤΙΚΑΤ κι ενδεχομένως κάποιου ξένου εταίρου. Στον διαγωνισμό θα συμμετάσχει και η κοινοπραξία των εταιρειών ΑΕΓΕΚ – Intrakat – Ομιλος Κοπελούζου (εκτός απροόπτου με την παρούσα μορφή), όπως επίσης και η Μηχανική, σε συνεργασία με τον νοτιοκορεατικό όμιλο της SKE&C. Προσπάθειες να συμμετάσχει στον διαγωνισμό πραγματοποιεί και ο όμιλος της Τεχνικής Ολυμπιακής του κ. Στέγγου, μέσω της θυγατρικής Μοχλός, η οποία πρόσφατα έλαβε την πολυπόθητη επανάκριση του πτυχίου της, παραμένοντας στην ανώτατη τάξη (7η). Κατά πάσα πιθανότητα, η Μοχλός θα συνεργαστεί με ξένο κατασκευαστικό όμιλο, που ενδέχεται να είναι η Dragados.

Τα μεγέθη του έργου

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, έργο που επρόκειτο να δημοπρατηθεί ήδη από τα τέλη του 2008 κι εν συνεχεία τον προηγούμενο Μάιο, αφορούν την κατασκευή αυτοκινητόδρομων συνολικού μήκους 71,6 χλμ., με ορίζοντα ολοκλήρωσης στις αρχές του 2015. Μάλιστα, λόγω των εκτεταμένων παρεμβάσεων που θα γίνουν, προβλέπεται και πρόγραμμα δενδροφύτευσης 350.000 δέντρων. Η συμμετοχή του Δημοσίου στη χρηματοδότηση διαμορφώνεται σε 20%, ή 360 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 50% ή 180 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από κοινοτικούς πόρους. Ο χρόνος παραχώρησης, όπως και στις άλλες συμβάσεις παραχώρησης, είναι 30 χρόνια από την έναρξη της σύμβασης παραχώρησης, μέσα στα οποία περιλαμβάνεται και η πενταετία του χρόνου κατασκευής του έργου. Υπενθυμίζεται ότι τα έργα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού από τη νότια απόληξη της Αττικής Οδού στη Λεωφ. Κατεχάκη έως τη Λεωφ. Ποσειδώνος, τη Σήραγγα Υμηττού, τον άξονα σύνδεσης Μεσογείων – Ραφήνας, τον άξονα Μεσογείων – Αγ. Μαρίνας, την ολοκλήρωση του δικτύου Σταυρού – Ραφήνας και την ανακατασκευή και υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος.