ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κινητικότητα επενδυτών στη ναυτιλία μετά την πτώση των τιμών, λόγω κρίσης

Δυναμική είσοδο στον χώρο της ναυτιλίας φαίνεται ότι πραγματοποιούν οι Αραβες του Κατάρ, καθώς η επενδυτική τράπεζα QInvest του Κατάρ ανακοίνωσε τη συγκρότηση fund με αρχικό κεφάλαιο 200 εκατ. δολ. μαζί με τη Fortis Bank με σκοπό την αγορά πλοίων. Το fund θα λειτουργεί, σύμφωνα με τον ισλαμικό νόμο, και σε 18 μήνες θα έχει επενδύσει το σύνολο των κεφαλαίων.

Επισημαίνεται ότι η Qatar Shipping Co είχε ανακοινώσει τον Αύγουστο την πρόθεσή της να αγοράσει πλοία και ναυτιλιακές εταιρείες εντός των 18 επόμενων μηνών, εκμεταλλευόμενη τη σημαντική πτώση μέχρι 50% της αξίας των πλοίων λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.

Ωστόσο, στη δημιουργία ναυτιλιακών funds φαίνεται ότι δραστηριοποιούνται και οι Ελληνες εφοπλιστές.

Σύμφωνα με πληροφορίες ναυλομεσιτικών οίκων στον Πειραιά, πίσω από την πρόσφατη αγορά δύο πλοίων panamax έναντι 77 εκατ. δολ. βρίσκεται το Financier Investment Group, το οποίο δημιουργήθηκε από τον Ελληνα εφοπλιστή Σπύρο Λαιμό με διαθέσιμα κεφάλαια ύψους 700 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για τα πλοία «Fortune Princess», χωρητικότητας 76.635 τόνων που «χτίστηκε» σε ιαπωνικά ναυπηγεία το 2007 και το «Fortune Ocean», χωρητικότητας 76.801 τόνων που ναυπηγήθηκε το 2006 επίσης σε γιάρδα της Ιαπωνίας. Το πρώτο φορτηγό πλοίο αγοράσθηκε στην τιμή των 39 εκατ. δολαρίων, ενώ το κόστος για την αγορά του δεύτερου ανήλθε σε 38 εκατ. δολάρια.

Αύξηση κεφαλαίου Μaersk

Σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ύψους 1,8 δισ. δολαρίων ετοιμάζεται να προχωρήσει η AP Modeller Maersk προκειμένου να ενισχύσει τη ρευστότητά της. Ο δανέζικος ναυτιλιακός κολοσσός θα διαθέσει περίπου 250.000 μετοχές, που αναλογούν περίπου στο 5,7% του μετοχικού της κεφαλαίου. Τα χρήματα που θα αντληθούν θα διατεθούν για μείωση του δανεισμού και για την εκμετάλλευση ευκαιριών για εξαγορές που προκύπτουν από την κρίση.

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία του οίκου AlfaLiner, από τις αρχές Αυγούστου ο αριθμός των παροπλισμένων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 14 πλοία στα 524 από 538 που ήταν. Πάντως, η AlfaLiner φαίνεται να εκτιμά ότι τόσο τον Σεπτέμβριο όσο και τον Οκτώβριο ο αριθμός των παροπλισμένων θα αυξηθεί λόγω αναδιάρθρωσης γραμμών και δρομολογίων, τις οποίες προγραμματίζουν οι μεγάλοι του κλάδου. Η εταιρεία εκτιμά ότι ώς τα τέλη του έτους, η παροπλισμένη χωρητικότητα θα εκτιναχθεί στο 14% από 9% που είναι σήμερα.

Σύμφωνα με την τελευταία περιοδική έκδοση του «Container Management», το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, υπάρχει μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 12%. Ειδικότερα, το λιμάνι της Αγίας Πετρούπολης είχε μείωση κατά 38%, το Αμβούργο κατά 24% και έπονται τα λιμάνια Λας Πάλμας στην Ισπανία, Μασσαλία της Γαλλίας με 21% και το Ρότερνταμ με 16%.