ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συνεχίζεται ο πόλεμος τιμών στην αγορά του γάλακτος

Για τρίτη φορά μέσα σε διάστημα πέντε ετών η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Βερόπουλος έρχεται να ταράξει την αγορά του γάλακτος, εντείνοντας ακόμη περισσότερο τον έντονο ανταγωνισμό που έχει επέλθει σε αυτήν από την άνοιξη κι έπειτα. Οπως ανακοινώθηκε από την εταιρεία, από το δίκτυό της θα διαθέτει το εισαγόμενο (προέλευσης Βαυαρίας) γάλα υψηλής παστερίωσης με την επωνυμία Vero milk στην τιμή των 0,72 ευρώ/λίτρο.

Η πρώτη θεαματική κίνηση σε ό,τι αφορά τις τιμές του γάλακτος είχε γίνει το 2004 από την αλυσίδα Βερόπουλος, όταν μετά τη συμφωνία της με τη γαλακτοβιομηχανία ΑΓΝΟ προχώρησε στη διάθεση του ομώνυμου γάλακτος στην τιμή των 0,89 ευρώ/λίτρο. Τον Μάρτιο του 2007 έγινε η δεύτερη κίνηση από τα σούπερ μάρκετ Βερόπουλος με την εισαγωγή κατ’ αποκλειστικότητα του γάλακτος υψηλής παστερίωσης Alpiland (της αυστριακής γαλακτοβιομηχανίας Bergland Milch) στην τιμή των 0,75 ευρώ/λίτρο. Πλέον, το Alpiland πωλείται στην τιμή των 0,87 ευρώ/λίτρο, που εξακολουθεί να είναι από τις χαμηλότερες στην κατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης.

Ο έντονος ανταγωνισμός που ξεκίνησε λίγο μετά το Πάσχα, όταν η Vivartia αποφάσισε να μειώσει την τιμή του φρέσκου γάλακτος στο 1 ευρώ/λίτρο, πρωτοβουλία στην οποία αντέδρασαν άμεσα οι περισσότερες γαλακτοβιομηχανίες και αλυσίδες σούπερ μάρκετ που διαθέτουν γάλα ιδιωτικής ετικέτας, είχε ως συνέπεια την ανακοπή της πτωτικής πορείας των πωλήσεων γάλακτος, χωρίς, βεβαίως, ακόμη να έχει επέλθει θεαματική ανάκαμψη, ακριβώς διότι επιδρά αρνητικά η οικονομική κρίση. Οι συνολικές πωλήσεις του κλάδου το α΄ εξάμηνο του 2009 -συμπεριλαμβανομένων και των προϊόντων γιαουρτιού- εκτιμάται ότι ήταν μειωμένες κατά 8% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2008, υποχώρηση η οποία αποδίδεται στις προσφορές και εν γένει στην εκπτωτική πολιτική που ακολούθησε η πλειονότητα των εταιρειών. Σε ό,τι αφορά τον όγκο πωλήσεων, το ίδιο διάστημα εκτιμάται ότι η μείωση σε σχέση με πέρυσι είναι της τάξης του 5%.

Αξίζει, βεβαίως, να σημειωθεί ότι η μείωση της κατανάλωσης γάλακτος είναι πανευρωπαϊκή, όπως επισημαίνεται και σε πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν για τον γαλακτοκομικό τομέα. Αν και δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για την κατανάλωση στην Ε.Ε. το 2009, τα στοιχεία για την παραγωγή δείχνουν την τάση. Στο διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2009 η παραγωγή πόσιμου γάλακτος μειώθηκε κατά 2,5%.

Ακριβώς λόγω της συνεχιζόμενης μείωσης της κατανάλωσης και της μάχης για τη διατήρηση των μεριδίων σε μια αγορά που συρρικνώνεται, οι εταιρείες συνεχίζουν τις προσφορές και την πολιτική των χαμηλών τιμών, χωρίς, μάλιστα, χρονοδιάγραμμα διακοπής αυτών.

Ο «πόλεμος των τιμών» στο γάλα πέρα από την ανακοπή της πτωτικής πορείας των πωλήσεων επέφερε και ανακατατάξεις στα μερίδια της αγοράς. Περισσότερο ευνοημένες τόσο στο γάλα όσο και στο γιαούρτι φαίνεται ότι είναι η Vivartia και η ΜΕΒΓΑΛ.