ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Μάχη» για έργα 2,8 δισ. ευρώ

Επί ποδός βρίσκονται τα επιτελεία των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας, αλλά και αρκετών από το εξωτερικό, μετά την ταυτόχρονη δημοπράτηση εντός της εβδομάδας δύο πολυαναμενόμενων συγχρηματοδοτούμενων έργων με παραχώρηση εκμετάλλευσης, των Αυτοκινητόδρομων Αττικής (επεκτάσεις Αττικής Οδού) και του νέου αεροδρομίου Κρήτης στο Καστέλλι του Ηρακλείου. Πρόκειται για διαγωνισμούς συνολικού προϋπολογισμού 2,8 δισ. ευρώ, όπως προέκυψε μετά την περικοπή του κόστους του αεροδρομίου Καστελλίου σε 1 δισ. ευρώ.

Δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας, αλλά και των λιγοστών έργων που έχουν δημοπρατηθεί τον τελευταίο χρόνο, είναι σαφές ότι θα δοθεί πολύ σκληρή μάχη. Αλλωστε, και το τοπίο στην αγορά των κατασκευών έχει διαφοροποιηθεί τους τελευταίους μήνες, μετά τη διαφαινόμενη ισχυροποίηση της ΑΕΓΕΚ, αλλά και τη σύμπραξη του ομίλου της Μηχανικής με τον νοτιοκορεατικό όμιλο της SKE&C, εκ των μεγαλύτερων της Ασίας, που συμμετέχει με την ελληνική εταιρεία στους δύο εν εξελίξει διαγωνισμούς του ΜΕΤΡΟ για την επέκταση στον Πειραιά και την Καλαμαριά Θεσσαλονίκης αντίστοιχα.

Οσον αφορά τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, οι όμιλοι Ελλάκτωρ και J&P Αβαξ, που εκμεταλλεύονται με πλειοψηφικό ποσοστό την υφιστάμενη Αττική Οδό, είναι δεδομένο ότι θα συγκροτήσουν κοινοπραξία, ενώ ο όμιλος ΓΕΚΤΕΡΝΑ που αρχικά φαινόταν ότι θα συμμετάσχει στο παραπάνω σχήμα, εν τέλει προσανατολίζεται σε αυτόνομη κάθοδο στον διαγωνισμό, πιθανώς με τη συμμετοχή και της ΑΤΤΙΚΑΤ κι ενδεχομένως κάποιου ξένου εταίρου. Στον διαγωνισμό θα συμμετάσχει εκτός απροόπτου και η κοινοπραξία των εταιρειών ΑΕΓΕΚ – Intrakat – Ομιλος Κοπελούζου, όπως επίσης και η Μηχανική, σε συνεργασία με τον νοτιοκορεατικό όμιλο της SKE&C. Προσπάθειες να συμμετάσχει στον διαγωνισμό πραγματοποιεί και ο όμιλος της Τεχνικής Ολυμπιακής του κ. Στέγγου, μέσω της θυγατρικής Μοχλός, η οποία πρόσφατα έλαβε την πολυπόθητη επανάκριση του πτυχίου της, παραμένοντας στην ανώτατη τάξη (7η). Κατά πάσα πιθανότητα, η Μοχλός θα συνεργαστεί με ξένο κατασκευαστικό όμιλο, που ενδέχεται να είναι η Dragados.

Αν για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού προηγήθηκε διαβούλευση με τοπικούς φορείς επί σχεδόν ένα χρόνο (με έντονες πάντως αντιδράσεις από παράγοντες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης), για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ίσως προκύψουν σημαντικές επιπλοκές, που θα καθυστερήσουν, ή ίσως και αναβάλλουν τον διαγωνισμό. Στο πλαίσιο αυτό, φορείς της αγοράς αναφέρουν ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού μάλλον έγινε βιαστικά και πρόωρα. Πέραν των αντιδράσεων των κατοικίων και φορέων της περιοχής του Νέου Ηρακλείου, είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα δεν έχει απαλλοτριωθεί η έκταση των 6.000 στρεμμάτων, όπου έχει χωροθετηθεί ο νέος αερολιμένας. Επίσης, δεν έχουν γίνει ούτε οι απαραίτητες εκτιμήσεις της αξίας των εκτάσεων από το ΣΟΕ (Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών), οι οποίες θα αποτιμήσουν την αγοραία εμπορική αξία τους και όχι την αντικειμενική, κάτι που συνεπάγεται μεγάλη αύξηση του κόστους. Το σκηνικό πάντως είναι γνώριμο, καθώς πολλά έργα προκηρύσσονται χωρίς να έχουν προηγηθεί οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), όπου ακόμα και σήμερα εκκρεμούν απαλλοτριώσεις.

Το σημαντικότερο όμως ζήτημα αφορά την απόρριψη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από τη Νομαρχία Ηρακλείου. Ως εκ τούτου, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν πρόκειται να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, που προβλέπει την αποπεράτωση του έργου το 2015. Νεφελώδες παραμένει και το ζήτημα του νυν αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», καθώς δεν περιλαμβάνεται όρος που να προβλέπει τη διακοπή της λειτουργίας του, κάτι π.χ. που δεν ίσχυε στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Σε κάθε περίπτωση, το έργο αναμένεται να διεκδικήσουν ο όμιλος Ελλάκτωρ, η J&P Αβαξ σε συνεργασία με τη γαλλική Aeroports de Paris Management, αλλά και και η γερμανική Hochtief, η οποία έχει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης του «Ελ. Βενιζέλος». Με τη σειρά της και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μελετά τη διεκδίκηση του έργου, ενώ οι υπόλοιπες εταιρείες ακόμα δεν έχουν λάβει σχετικές αποφάσεις.